Měl by předškolák umět číst, psát a počítat? Pokud sám chce, nebraňte mu, radí psychoterapeut

7. srpen 2017

Největší audioportál na českém internetu

Někteří rodiče své děti na nástup do školy připravují dlouhodobě, učí je znát čísla, barvy, ale také číst, psát a základy cizích jazyků. Je to správné? | Foto: Miroslav Zimmer

Psychologická poradna: jak připravit dítě do první třídy, host: Jan Kulhánek. Moderuje Tereza Stýblová.

Letní prázdniny už se dávno přehouply do své druhé poloviny a kvapem se blíží i konec her a začátek povinností. Někteří rodiče své děti na nástup do školy připravují dlouhodobě, učí je znát čísla, barvy, ale také číst, psát a základy cizích jazyků. Je to správné?

„Osobně bych to nepodporoval. Přijde mi lepší, když se dítě učí spolu s ostatními dětmi. Ale pokud to dítě vyloženě baví a chce to, není třeba ho v tom brzdit,“ říká psychoterapeut Jan Kulhánek.

Rizikem pak je, že dítě se bude ve škole nudit, nenaučí se dávat pozor a bude na sebe upozorňovat. V takovém případě to už ale je práce pro učitele, který by s takovými dětmi měl umět zacházet.

Na škodu nemusí být ani když se dítě cizí jazyky učí už ve školce. Může tak získat více jistoty a sebevědomí. Ovšem za předpokladu, že dobře zvládá ten český a nemá logopedické potíže.

Známky neřešte

Právě sebejistota je u budoucích prvňáčků velmi důležitá. A pokud chybí, je jim ji třeba vhodným způsobem dodat. „Spíš než věty typu ‚Jen počkej, ve škole tě naučí a vychovaj!‘ je lepší dítě pozitivně motivovat. Dát najevo důvěru, že to zvládne,“ radí.

Ze začátku by také rodiče s dítětem neměli řešit známky, ale spíš se ptát, jak se mu ve škole líbí a jestli tam má kamarády. „Osobně bych v první třídě ani známky nedával a pokud ano, tak hlavně jedničky. Když někomu něco nejde, měl by dostat nějakou alternativní známku, ale ne čtyřky či pětky. Takže za známky klidně pochválit, ale nestresovat!“