Odpověď generálního ředitele ČRo na otevřený dopis z Universal Music

9. prosinec 2011

Vážený pane řediteli, děkuji za Váš dopis ze dne 5. 12. 2011, v němž reagujete na nedávno konaný veřejný seminář týkající se hudební složky stanic Český rozhlas 1 – Radiožurnál a Český rozhlas 2 – Praha

Úvodem mi dovolte zopakovat skutečnost, že organizátorem tohoto semináře byla Rada Českého rozhlasu. Výběr hostů a panelistů s výjimkou zástupců Českého rozhlasu byl tedy plně v kompetenci právě Rady ČRo. Vedení Českého rozhlas přivítalo konání této akce, už právě proto, že se tak po letech podařilo otevřít téma směřování Českého rozhlasu a jeho jednotlivých stanic, a to nejenom v hudební oblasti.

Nechci na tomto místě hodnotit, jakým způsobem byla či nebyla zvládnuta role moderátora celého setkání, věřím, že tuto věc i další nuance semináře si vyhodnotí sama Rada ČRo. Co považuji za jednoznačný přínos, je možnost takového setkání s posluchači. Jsem přesvědčený, že Český rozhlas jako médium veřejné služby musí vést pravidelný dialog se svými posluchači a to i na témata, která mohou být bouřlivá. I když v některých momentech v karlínském studiu A, kde se seminář konal, padaly i ostřeji formulované názory, mám zato, že i takové postoje mají právo na existenci a že i ony mohou celkový dialog a diskusi v lecčem obohatit.

K obsahu Vašeho dopisu. Nesoulad mezi hudební složkou a zpravodajským charakterem Radiožurnálu je zřejmý a souhlasím s tímto Vaším názorem, ostatně takto lze chápat i výstup z daného semináře. A právě proto jsem přesvědčen, že je nezbytné, abychom nacházeli a nalezli cestu ke sladění a k tomu také učiníme potřebné kroky. Práce hudebního dramaturga je pro tento záměr klíčová, nejen co se týká jeho, jejich odbornosti, ale také dostatečného personálního zabezpečení, což bohužel - dle mého názoru - v tuto dobu není na ČRo 1 – Radiožurnálu zajištěno tak, jak by bylo nezbytné. Je třeba v krátké době alespoň tento problém vyřešit.

Tzv. nastavení hudby, o kterém se zmiňujete, samozřejmě nemůže vycházet pouze z výsledků průzkumů a dalších sociologických kategorií, ale je třeba i tyto názory brát v úvahu jako jeden z faktorů pro nastavení a úpravy daného hudebního formátu. A právě v tuto chvíli je naprosto klíčová práce hudebního dramaturga, který dotváří aktuální vysílání v souladu s dalším obsahem. Je-li polovina času vysílání stanice tvořená hudbou, pak nelze stavět na tezi, že jde pouze o jakousi výplň programu, a to ani u zpravodajsko-publicistické stanice, jako Radiožurnál bezesporu je.

Vyčítáte mi absenci zadání, jak má hudební airplay veřejnoprávního rozhlasu vypadat. Generálním ředitelem ČRo jsem několik měsíců a ve své koncepci řízení jsem vždy uváděl, a jsem o tom přesvědčen, že právě nastavení souladu uvnitř stanic, ale také mezi jednotlivými stanicemi Českého rozhlasu je zásadní pro budoucí existenci. A velmi rád i s představiteli Vaší společnosti povedu na dané téma dialog. Český rozhlas stojí před zásadním rozhodnutím o budoucí podobě a charakteru portfolia jeho stanic, před nutnou redefinicí a s ním spojeným rebrandingem stanic. Součástí bude samozřejmě i sladění hudebních formátů, programových schémat a dalších prvků jednotlivých stanic tak, aby tyto byly v komplementárním vztahu a posluchačům se tak v rámci celé nabídky stanic ČRo dostávala vysoce kvalitní a rozmanitá produkce, včetně produkce hudební.

Jsem velmi rád, že i touto formou otevřeného dopisu jste vyjádřili svůj vztah k Českému rozhlasu a k jeho budoucnosti. Děkuji Vám.

S pozdravem

Mgr. art. Peter Duhan

autor: Oddělení komunikace