Vladimír Darjanin: "Kdy začne Expo, mám spočítané na dny"

10. říjen 2004
Host Jany Klusákové

Český rozhlas 1 - Radiožurnál uvádí víkendový pořad, ve kterém vám představujeme zajímavé osobnosti. Koncem příštího března začne v Japonsku světová výstava Expo 2005. Naše republika tam bude jedním ze 128 vystavovatelů. Generálním komisařem české expozice je od ledna 2002 Vladimír Darjanin, náš dnešní host. Expo začne až za půl roku nebo už za půl roku, jak to vidíte z hlediska své funkce?

Host (Vladimír Darjanin): Na to, že to mám spočítané v podstatě na dny, tak už za půl roku.

Moderátor (Jana Klusáková): Kolikrát jste tam od té doby, co jste byl jmenován generálním komisařem, byl?

Host (Vladimír Darjanin): Já jsem jednak generálním komisařem České republiky, ale zároveň jsem členem dozorčí rady. Myslím, že to bylo skoro 10krát.

Moderátor (Jana Klusáková): Jsou vám 44 roky. Vystudoval jste režii na Akademii muzických umění v Praze, pracoval jste mimo jiné u Josefa Svobody v Laterně magice a do povědomí veřejnosti jste vešel jako autor výstavy a dokumentárního cyklu 10 století architektury. Pro Českou televizi vaše studio Dada realizovala cyklus Mistrovská díla z českých sbírek. Kolik to bylo dílů?

Host (Vladimír Darjanin): 10 století architektury bylo myslím něco přes 280 a Mistrovská díla něco přes 60 dílů.

Moderátor (Jana Klusáková): Tématem světové výstavy je tentokrát moudrost přírody. Do jaké míry je tohle téma závazné a jak je hodlá pojednat česká účast?

Host (Vladimír Darjanin): To téma je závazné spíše po té ideové stránce, potom jsou tam nějaký podtémata a my jsme si vybrali umění života, umění žít a zestárnout. To si myslím, že je jedno z největších umění vůbec. Některý člověk se může za svůj život naučit.

Moderátor (Jana Klusáková): Myslíte, že to nám Čechům jde?

Host (Vladimír Darjanin): Já myslím, že to je individuální. Znám spoustu nádherných lidí, které jsou čím starší, tím hezčí, myslím duševně. Já se s celou svou bytostí snažím být stejný.

Moderátor (Jana Klusáková): Výstava se bude konat v japonské prefektuře Ajči a pokud vím, výstavní pavilony nabízí jednotlivým účastníkům japonská strana. Budou se nějak vzájemně lišit?

Host (Vladimír Darjanin): Budou se vzájemně lišit svým exteriérem, to znamená takovým tím vstupním prostředím. My máme myslím fantasticky navrhnutý ten pavilon od paní architekty Báry Škorpilové. Samozřejmě expozici před 14 dny nám odevzdali pavilón v té podobě toho skeletu a my zhruba za měsíc začneme pracovat na interiéru a exteriéru našeho pavilonu.

Moderátor (Jana Klusáková): Čili jestli tomu dobře rozumím, tak my jsme dostali skelet pavilonu a jak si ho oblékneme nebo jak si ho ten který účastník oblékne, to už záleží na něm?

Host (Vladimír Darjanin): Ano, to je o tom umění toho kumštu, který si myslím, že v českém podání bude jedinečné.

Moderátor (Jana Klusáková): My prý tam budeme mít takový svérázný trávníček?

Host (Vladimír Darjanin): Myslím, že není poslání kumštu, když ta samá věc v různých lidech objevuje úplně něco jiného.

Moderátor (Jana Klusáková): Vaše pražská kancelář vyhlásila soutěž na prostorové řešení expozice v českém pavilonu. Vítěze konkurzu jsme měli podle vašich slov znát do konce dubna, ale až koncem srpna, padlo rozhodnutí. Autorem expozice, ten název zní Zahrada fantazie a hudby, bude nakonec Petr Nykl. Dramaturgem projektu je Jan Hřebejk. Nač konkrétně se mohou návštěvníci českého pavilonu těšit?

Host (Vladimír Darjanin): My jsme koncem května vyhlásili toho vítěze nebo mohli jsme vyhlásit, bohužel v českých zemích samozřejmě se jeden odvolal, takže jsme trošku to posunuli, ale chci zdůraznit, že nemáme žádné zpoždění a ten tým pracuje skutečně fantasticky. Petr Nykl s dalšíma klukama a Honza Hřebejk, Bára Škorpilová, pan Černý jako autor svobodného díla, všichni se toho zhosťují a já to samozřejmě dostávám předkládáno průběžně ten proces přípravy a realizace velmi dobře. Máme se těšit na jednu věc. Jsem o tom přesvědčen dneska už, že by to znovu mohla být cesta do neznáma, která bude fungovat. V tom je moje režisérská profese nebo producentská tady velmi důležitá, že se nebojím jít cestou v nových uměleckých postupech. Vycházíme z toho, že japonské prostředí je vnímáno jako velmi hravé a lidi, který se musí odreagovat po takové těžké práci. To je taková základní téze, kterou vám řekne tady každý, kdo trošku přijde s Japonskem do styku. To je to, že ten Petr Nykl a ta celá skupina přišla na to, jak odhalovat v tom člověku další etapy, aby se vracel do svého dětství a dokázal si hrát. To znamená nejenom děti, ale i dospělí.

Moderátor (Jana Klusáková): Režisér Hřebejk slibuje originální kulturní gesto. To zní velice obecně, můžete to rozšifrovat?

Host (Vladimír Darjanin): Jde o to, aby společně s kanceláří jsme hledali nový způsob interpretace určitých věcí. To si myslím, že by mohlo zafungovat. Vždycky se už bude mluvit dobře snad o tom, až po Expu, ono to je vždycky, že máte tu cestu a potom je to dobrý. Já si vzpomínám na to, když jsem byl v Berlíně, tak tam režíroval slavný režisér Lubimov Stagankišev z Moskvy a já jsem se ho ptal, jak jsme tak seděli, protože já jsem byl asistent u toho představení, a říkám: Jak to bylo, mistře, když jste režíroval takový ty první představení úplně jinak? A on říkal: Nikdo mi nerozuměl, všichni na mě nadávali, ale potom, když to začalo být slavný, tak všichni začali, ti, co nadávali, vyprávět o tom, jak my všichni jsme si od začátku rozuměli, jak to bude úžasné a nové. Já si trošku připadám jako při stejné inscenaci.

Moderátor (Jana Klusáková): Pro tisk jste, pane Darjanine, řekl, že jako generální komisař světové výstavy jste v pozici manažera, nikoliv v pozici tvůrce expozice. Já se vás chci zeptat, do jaké míry ovlivňuje tentokrát manažer výběr tvůrců?

Host (Vladimír Darjanin): Výběry zákonných norem nebo příprav porot, skupin, které to hodnotí, komisi.

Moderátor (Jana Klusáková): Čili není vaše slovo rozhodující?

Host (Vladimír Darjanin): Kdyby došlo k nejhoršímu, tak je samozřejmě, nakonec bych měl právo veta.

Moderátor (Jana Klusáková): Co je to nejhorší?

Host (Vladimír Darjanin): Že by se nám to zamotalo, tak já bych přišel a rozuzlil to, ale myslím si, že to nehrozí.

Moderátor (Jana Klusáková): Československo se proslavilo svou účastí na několika světových výstavách. Bylo to především Expo 1958 v Bruselu se 100metrovým atomiem. Tam triumfoval tehdy mladý soubor Laterny Magiky. O 9 let později v roce 1968 svět znovu zaznamenal existenci Československa díky světové výstavě v kanadském Montrealu. Návštěvníci vyhledávali představení kino-automatu s Miroslavem Horníčkem a pohoštění ve čtyřech našich restauracích. Dobří jsme byli i v roce 1970 v japonské Osace, ale jsem si jistá, že málokterý náš posluchač si pamatuje, že jsme se v roce 1993 zúčastnili Expa 1993 v jihokorejském Tenžonu. Čím jsme v minulosti, pane Darjanine, získávali na světových výstavách tak mimořádný úspěch?

Host (Vladimír Darjanin): Mimořádným uměleckým nápadem a mimořádnou odvahou. Samozřejmě v rámci emocionálního projevu, ničím jiným malý národ si nemůže dovolit zápolit na světovém poli. Samozřejmě sportem, ale my tadyma přicházíme s kumštem, s uměním nebo jak to budeme nazývat, aby to neznělo nabubřele. To ty 3 výstavy, které jste popsala, se vrchovatou měrou povedlo. Já jsem si to velmi důrazně zanalyzoval, potkal jsem se s mnoha lidmi včetně pana komisaře Galušky a musím říct, že oni měli mimořádnou odvahu a mimořádnou schopnost emocionálního projevu.

Moderátor (Jana Klusáková): Čili nezáleží ani tak na tom, kolik ten stát do toho nasype peněz, záleží na tom, kolik má těch mimořádných nápadů.

Host (Vladimír Darjanin): Stát se k tomu postavil fantasticky a pochopil, že když budeme jedni z prvních, takže to je i na té diplomatické úrovni velmi důležité, ale skutečně jde o ty nápady, vždycky v kumštu jde o nápady.

Moderátor (Jana Klusáková): Na světových výstavách jsme bodovali také díky české restauraci. Co v této oblasti nabídneme v Japonsku?

Host (Vladimír Darjanin): Právě v tuhleté chvíli, když si povídáme, probíhá konečná fáze tenderu. Naše snaha je, aby tam byla skutečně dobrá česká restaurace. To česká je na prvním místě, to znamená, že, jak víte za posledních 15 let se v Česku velmi zlepšilo kulinářství a vůbec kuchyně, máme tady 20 výstavních kuchyní jenom v Praze a jsem přesvědčen, že jedna z nich by mohla zafungovat i v Japonsku. V Japonsku jídlo je velmi důležité. Oni říkají, že to musí vidět, osahat a ochutnat.

Moderátor (Jana Klusáková): Václav Bartoška, generální komisař minulé světové výstavy v Hannoveru, byl až třetím komisařem, jmenovaným na poslední chvíli, poskytl po jejím skončení obsáhlý a nezvykle upřímný rozhovor jednomu českému deníku. Konstatuje, že nakonec bylo peněz dost, ale že přišli na poslední chvíli. A jak praví známý citát, všeliké šturmování, toliko pro hovada vhodné jest nebo tak nějak se to říká. Dále Václav Bartoška řekl, že ti zodpovědní a úspěšní účastníci připravují světové výstavy Expa naplno, samozřejmě se schváleným rozpočtem 3 až 4 roky. Jak se v tomto ohledu stojíme tentokrát my?

Host (Vladimír Darjanin): Já k Václavovým výrokům se nebudu vyjadřovat, já ho nechci ani hodnotit, to mi ani nepřísluší. Myslím si, že nakonec jeho zásluhou se to dotáhlo do konce. Já musím říct, že moje pozice jak ve vládě, tak na ministerstvu zahraničních věcí je z toho pohledu velmi dobrá a skutečně jsem měl 3 roky čas na celou tu přípravu. Trošku jsme se zadrhli s tím tenderem, ale kromě toho myslím, že to jde úplně bez poskvrny.

Moderátor (Jana Klusáková): Václav Bartoška také říká, že má-li být výstava v Japonsku zahájena 25. dubna 2005, musí veškerý náklad odjet lodí nejpozději v srpnu nebo v září 2004. Stalo se to?

Host (Vladimír Darjanin): Možná to bylo v roce 2001, kdy ten Václav o tom vyprávěl. Dneska ty termíny nejsou tak dlouhé a stačí nám skutečně 4 až 6 neděl na dopravu. To znamená z Prahy do Hamburku, z Hamburku do Nagoje.

Moderátor (Jana Klusáková): A naposledy Václav Bartoška, konkrétně jeho vize dalších světových výstav, řekl: Myslím, že na nich bude ještě více masové zábavy a ještě méně věcí k přemýšlení. Taková je celková tendence. Souhlasíte?

Host (Vladimír Darjanin): Já myslím, že to je velmi přesné, ale já to nevnímám pejorativně. Lidi, protože pracují, jsou vytíženi, se chtějí bavit. Já mám báječnou famílii, děti a také když jsem s nimi, tak se chtějí se mnou bavit, nechtějí být pořád jenom poučováni. Myslím, že není nic špatného na tom, že když někdo chce jít na světovou výstavu, že se chce bavit, ale zároveň chce něco vnímat. Je to jenom na něm, co si vybere. Těch 125 států a 9 velkých organizací myslím že nabídnou neuvěřitelné množství nápadů, vněmů, zábavy a poučení.

Moderátor (Jana Klusáková): Japonci rádi cestují, hodně přijíždějí také k nám a vidíme, že nakupují velice zhusta suvenýry. Přivezeme tam nějaké suvenýry do Japonska?

Host (Vladimír Darjanin): Všechny marketingové průzkumy říkají, že nakupují 10krát více než ostatní lidi na světě. To znamená, my se na toto samozřejmě připravujeme a samozřejmě bude to nejlepší pozvánka k nám do České republiky. Tady využívám rád tuto příležitost a chci říct, že kdyby se povedla konečně někdy v budoucnu přímá linka Praha - Tokio, jak už to zpívá Hanka Zagorová, tak myslím, že by ten nárůst Japonců do České republiky byl minimálně 10násobný, protože oproti Praze nebo Čechám Paříž navštíví ročně více než 3 miliony Japonců. U nás je to zhruba 300 tisíc.

Moderátor (Jana Klusáková): Ale přece jenom, pane Darjanine, vás poprosím, buďte trošku konkrétní, co jim budeme nabízet?

Host (Vladimír Darjanin): Jsou určitý tradiční věci jako sklo, dárkové předměty, šátky a tak dále, ale myslím si, že v poslední době jsem viděl několik velmi zajímavých suvenýrů, který jsou spojeny jak s naší historií, tak s něčím, co by bylo jaksi poučné. Samozřejmě do toho je ten obchod. To znamená, že když něco se vyrobí, tak na tom je nějaká reklama a ten to zaplatí a tak dále. Myslím, že toho je čím dál víc a čím dál lepší. Musím říct, že na kancelář je úžasný tlak v tom, jak mnoho vydavatelství, nakladatelství od malinkých až po mega nám nabízejí různé knížky, které jsou už v japonštině, a třeba jsem dostal nedávno do ruky publikaci Praha panoramatická v japonštině a to jsou neuvěřitelné obrázky. Myslím si, že v tomhle marketingu a v managementu se udělalo v poslední době neuvěřitelné množství práce a je to skutečně skoro srovnatelné se západními zeměmi.

Moderátor (Jana Klusáková): A co naše hostesky? Jak známo minule v Hannoveru se o jejich oblečení rozhodovalo na poslední chvíli a kritika si pak smlsla, že vypadaly jako myšky hrabalky. V čem budou Českou republiku ty dívky reprezentovat tentokrát?

Host (Vladimír Darjanin): Tady bych se chtěl vrátit k tomu, že se musíme na to dívat japonskýma očima. Určitě očekávají od nás, že to budou krásné mladé dámy. Myslím, že tímhle směrem půjdeme, bavíme se teď s třemi návrháři.

Moderátor (Jana Klusáková): Ale nebudou chodit v kimonech?

Host (Vladimír Darjanin): Určitě ne, není důvod, my přicházíme z kultury, kde kimono není součástí našeho normálního oblečení.

Moderátor (Jana Klusáková): Říkáte, pane Darjanine, že dnes se lidem takové akce jako je světová výstava chtějí především bavit, ale přece jenom se vás zeptám, co je dnes vlastně účelem světových výstav?

Host (Vladimír Darjanin): Setkání, to je určitě na prvním místě, a na tom jsme se shodli všichni. Živé setkání lidí je to nejhezčí, nedůležitě co existuje. Další velmi důležitý moment, který je asi poprvé vnímán, to je jakási banka informací a vztahů, které se dají rozvíjet na poli kulturních, obchodním i politickém. Třetím důležitým úkolem světových výstav je vzbuzovat zájem o své jednotlivé kraje, regiony nebo národy nebo státy. Samozřejmě to dělení na menší části než je stát je daleko dneska důležitější a česká vláda to také jaksi i v tomto projektu dala najevo, že máme propagovat i ty kraje. My se snažíme navazovat vztahy i s dalšími prefekturami. To znamená, že naší snahou je nepřijet tam, rozbalit stánek a 6 měsíců pokojně si hezky užívat v Japonsku, ale skutečně dennodenně pracovat na vztazích, na perspektivách a informacích, které by měly přinést do budoucna jak České republice, tak jednotlivým krajům, užitek.

Moderátor (Jana Klusáková): Hrozbou, která dnes bohužel platí na celém světě, je terorismus. Když se scházíte vy, kteří jste organizátoři téhle globální akce, hovoříte o tom?

Host (Vladimír Darjanin): Ano, je to jeden z nejdůležitějších bodů.

Moderátor (Jana Klusáková): Bude to nějak zakomponováno do té organizace?

Host (Vladimír Darjanin): Tady musím říct, že musím použít diplomatický jazyk, já o tom nemohu mluvit na veřejnosti.

Moderátor (Jana Klusáková): Takže otázka na závěr. Kdybyste, pane Darjanine, v polovině ledna 2002, kdy vás vláda jmenovala generálním komisařem, věděl to, co víte dnes, šel byste do toho znovu?

Host (Vladimír Darjanin): To je krásná otázka. V určitých chvílích jsem si myslel, že už ne, dneska mohu říct, že ano.

Moderátor (Jana Klusáková): Dnes jsme vám, vážení posluchači, představili Vladimíra Darjanina, generálního komisaře české účasti na Expo 2005. Za rozhovor děkuje Jana Klusáková.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jak

Více z pořadu