Edita Adlerová - operní pěvkyně
5. březen 2014
Talk show Tandem s Janem Rosákem hostila operní pěvkyni Editu Adlerovou. Povídali si například o tom, jak si zazpívala jako nejmladší Carmen u nás - už v 18 letech v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Začíná Tandem, tak vám dobrý den přeje Jan Rosák. Dnes jsem si do studia pozval temperamentní exotickou a divokou Bizetovu Carmen. Marná sláva, jestliže tuhle roli odzpíváte na jevišti už v 19, tak vám ta Carmen zůstane už asi navždycky. Myslím, že mi to potvrdí operní pěvkyně Edita Adlerová. Dobrá den.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My se k tomu samozřejmě k té Carmen dostaneme, tak to s ní vlastně tehdy v Plzni bylo, ale zatím poprosím do režie o první hudební příspěvek a myslím, že nebude velikým překvapením, že zpívat bude přímo Edita Adlerová.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to bylo velice příjemné pohlazení ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... a hlavně trošičku takové jaksi vybočení z té záplavy popu, který se na nás z různých rádií šine. Ale samozřejmě, že tahleta Ave Maria byla u nás v rádiu dneska hlavně proto, že hostem je operní pěvkyně Edita Adlerová. Ale doufám, že zajímavé bude i povídání vaše. Už vaše počátky nebo začátky, které, jestli se nepletu, úplně to začalo v Pardubicích.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No já jsem se v Pardubicích narodila, potom jsem tam vyrostla, chodila do hudebky, vystudovala konzervatoř, no a tak to vlastně začalo, protože poté jsem se přesunula v podstatě přes Plzeň do Prahy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak dlouho jste v Pardubicích žila?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Tak 18, prvních 18 let svého života.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
18 let, no tak prosím, to je kus života lidského. Pardubice zasáhly do mého života taky velice výrazným způsobem, protože odtamtud pochází moje manželka, která tam taky žila zhruba asi do těch svých 18 let. No ale vy jste se přesunula z těch Pardubic do Plzně až poté, co jste samozřejmě vystudovala konzervatoř. To znamená, že už v dětství vás asi ta muzika brala úplně nejvíc, nebo měla jste jiné chutě a spády?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, ne, já jsem byla takové to dítě, které jednoho dne maminka vzala za ruku, byly mi 4 roky, šly jsme do té hudební školy. Tam paní profesorka hudby rozhodla, že budu chodit individuálně na zpěv, protože jsem byla taková šikulka, no a v podstatě potom jsem chodila a chodila, nikam jinam jsem de facto nechodila. Vychodila jsem celou hudebku, potom jsem šla rovnou na tu konzervatoř a v podstatě jsem si nikdy neuměla představit, že bych se věnovala něčemu jinému než hudbě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste neprotestovala, když maminka vás vzala za tu ruku.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já jsem byla hrozně hodná. Já jsem byla takové hodné dítě. Dneska jsem jí za to vděčná, zvolila to dobře, je mi v této profesi strašně dobře.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nebylo to proti vaší vůli třeba, že jste chtěla dělat něco jinýho?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, ne, ne, to já bych opravdu nechtěla nic takového říct. To bylo úplně v pořádku. Já jsem jenom třeba samozřejmě chtěla, já nevím, když se začalo cvičit na piano, že jo, tak jsem dělala různé věci, abych cvičit nemusela, že jo, takový to, znáte to, napít, vyčůrat, ještě něco, tak to jsou takové ty dětské prostě vzdory, tak to jsem měla samozřejmě taky. Ale v podstatě jsem se jako soustředila na tu hudbu od malička, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak jak je vidět, udělala jste opravdu dobře, to je marná sláva. Konzervatoř v Pardubicích byl začátek, ale po konzervatoři nemusí přijít okamžitě hned to pravé angažmá nebo respektive vůbec.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No mně se v životě děje hodně věcí tak nějak jako, nechci říct náhodou, protože já na náhody moc nevěřím, ale zkrátka shodou okolností, řekněme, protože paní profesorka zpěvu mě vzala, abych viděla, jak vypadá takový konkurz v opeře se staršími spolužáky, kteří už si dělali nárok na nějaké to umístění, že, a já jsem jako jediná nakonec opravdu dostala roli, protože já jsem tam seděla tak v koutě a pan šéf Chaloupka, tehdejší šéf plzeňské opery, když už jsem tam byla, tak mi říkal, tak pojď, tak mi něco zazpívat, tak jsem tam střihla tu Carmen, kterou jsem se zrovna naučila, že, a on mi právě říkal, no tak dobře no a co takhle, kdyby sis to zazpívala tady u nás za 3 měsíce na jevišti celou roli, a já jistě, samozřejmě, vždyť už umím jednu árii, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste takhle suverénně souhlasila? Vám se nepodlomila kolena?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Víte co, to je mládí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám to bylo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No těch 18.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je to sladké nezodpovědné mládí, které ještě neví, co ho čeká v podstatě, protože já jsem ani v životě třeba klavírní výtah Carmen neviděla, že jo, já jsem nevěděla, kolik je tam hudby, kolik je potřeba se toho naučit. To jsem pochopila, až když jsem přijela zpátky a teď mi to vlastně paní profesorka vyndala ze skříně a prostě mi to ukázala, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak se vám ta kolena možná alespoň zachvěla.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Trošku, ale to jsem ani nestihla, já jsem se na to musela vrhnout takovou rychlostí, že za ty 3 měsíce jsem skutečně s přispěním všech vlastně pedagogů, kteří pomáhali, jsem skutečně tu Carmen odzpívala, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a myslím, že s velikým úspěchem. Mimochodem vypadala jste tehdy podobně jako teď? Myslím takhle.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Všichni říkají, že vypadám pořád stejně, tak asi jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to byla Carmen, jak si ji asi představujeme všichni.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je operní pěvkyně Edita Adlerová. Začínala vlastně svou kariéru rolí, ke které se musí spousta vašich kolegyň třeba propracovat, Carmen v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Byla jste nejmladší Carmen v historii české opery.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Říkáte to správně. Byla jsem. Je to již dlouhá historie, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ne počkejte, mezi tím jsou ještě nějaké mladší Carmen?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No nejsou, ale ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rekord držíte pořád.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Rekord držím, řekla bych, stále nebo aspoň nevím o ničem, ale samozřejmě to víte, člověk nemůže být do smrti nejmladší českou Carmen, no to je smutné, ale je to tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne samozřejmě, pak musí přijít další role, ale co je ve vaší kariéře, dejme tomu, taková stěžejní záležitost kromě té Carmen samozřejmě.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No ono to je zvláštní, protože když máte takovou velikou zátěž hned na začátku, tak vám to hodí takovou dobrou laťku, které v podstatě se potom držíte celý život. A já jsem nakonec se nevyprofilovala jako operní pěvkyně, že bych skutečně byla v nějakém operním domě, protože jsem zjistila, že ani pro můj naturel, ani zkrátka pro moje nasazení, pro moji kreativitu mi to moc nevyhovuje. Zkrátka tam vám hodně lidí říká, co máte a co musíte dělat a nemůžete si moc vybírat, nemůžete si moc tvořit sám. Já bych si ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy chcete být svou paní, jak se říká.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... ano, ano, to mi velice vyhovuje, protože jsem se vyprofilovala spíše jako koncertní pěvkyně s občasným hostováním, řekněme, v nějakých institucích zvaných divadlo nebo tak, a to mi vlastně vyhovuje víc. Takže nicméně Carmen provází můj život neustále, protože můj velký sen bylo a pořád jsem cítila, že by ta Carmen si zasloužila, ji zpracovat vlastně s flamenkovou kapelou. Dlouho jsem o tom snila ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koncertně.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... koncertně, nicméně vyjmout vlastně veškeré ty slavné árie, nechat to zaranžovat do flamenkového aranžmá, plus ještě nějaké Lorkvy písně, přidat k tomu ještě další věci a propoji to ještě s flamenovým tancem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si všimnul, teď trošičku odbočím, že spolupracujete s Janou Dadáckou.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To byla minulost. S Janou jsem spolupracovala velice ráda, to bylo vlastně ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam bylo to flamenkové jaksi ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... to bylo, to byl takový pokus jako vlastně o to zpracování. Bylo to velice pěkné, akorát že potom se naše cesty rozešly zkrátka, protože jsme měly každá jinou představu, jak pokračovat. A v současné době je představení Španělský večer s Carmen a já jsem vlastně navázala na spolupráci s kapelou La Magia del Flamenco a s další vynikající flamenkovou tanečnicí běloruského původu Lolou Karpenkou. A toto turné, které bylo vlastně pouze plánováno na rok a začalo před 3 lety, stále pokračuje, takže mám velikou radost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jste Carmen zazpívala taky někde jinde než, myslím na divadle přímo jaksi v inscenaci, někde jinde než v Plzni?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
V podstatě ve Státní opeře jsem jí také zpívala tady v Praze, ano, jsem hostovala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vy si v podstatě, když na to přijde, tak si to působení jaksi v souboru, myslím přímo jako v scénickém provedení některé z oper klidně zrealizujete.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Když by na to přišlo, tak to určitě to tak lze. Je teda pravda, že pokud se člověk nějak vyprofiluje, takže se na to soustředí a v dnešní době je skutečně dobré, myslím si, pokud vlastně najdete svou cestu, se jí držet, takže já hodně, hodně tvořím své vlastní projekty a mám tento způsob velmi ráda.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvkyně Edita Adlerová je dnes hostem v Tandemu a já si myslím, že je důležité zmínit se také o, přestože jste uvedla to, že nejste v podstatě stálou členkou žádného souboru, tak dalo by se říct, že nestálou členkou některých souborů jste přesto, takže v Originálním hudebním divadle v Praze, které se po řadu let věnuje interpretaci Dvořáka, zpíváte, zpíváte taky ale ve Francii. To je docela důležitá část vaší kariéry, viďte?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. Je zajímavé, že vlastně zrovna Originální hudební divadlo Praha je vlastně v mém životě jediné divadlo, kde jsem skutečně kontinuálně od těch svých 18 let, s nimi spolupracuji. Není to kamenné divadlo, ale vlastně přes 20 let, je to hrozně dlouho už, no, v podstatě pořádá večery s Antonínem Dvořákem a já je taky mimo jiné zpívám mimo jiné kolegy samozřejmě. A je to hrozně příjemný pocit vlastně být někde úplně od začátku kariéry, protože vlastně jako, když se narodily třeba moje děti nebo když se stalo cokoli závažného, tak vždycky, vždycky to nějak souviselo s Originálním hudebním divadlem Praha. A René Nachtigalová, která je vlastně ředitelkou tohoto divadla, mi tuhle říkala no, vidíš a všechny děti, co se narodily, já jim říkám Dvořákovy děti, protože všichni jste jezdili s tím kočárem tady kolem vlastně a všichni vlastně pamatujeme, jak ty děti rostly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale někdo zpívá o Husákových dětech, vy máte Dvořákovy.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
My máme Dvořákovy děti, je to strašně moc milý. No a co se týče Francie, tak tam jsem našla takový svůj, můj muž někdy říká až druhý domov, říká to s malou obavou, že se mu tam někdy i odstěhuju, což teda opravdu neplánuju, ale je fakt, že k Francii mám velký vztah a vlastně už přes 5 let tam jezdím zpívat. Začalo to mým angažmá v Le Grand Théâtre du Puy du Fou, kde jsem zpívala jako sólistka v takové velké show a moc se mi tam začalo líbit, takže jsem v podstatě tam našla nové přátele, našla jsem tam i paní manažerku, která se mi teď stará o další koncerty, takže v podstatě, řekněme, čtyřikrát do roka tam vždycky jedu zpívat a teď se velice těším. Mám v Bretani nejblíž teď mám vlastně v dubnu koncert, takže uvidím krásnou jarní Bretaň čili například.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili v té Francii zpíváte koncertní program?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Teď tam zpívám koncertní sakrální programy převážně, anebo s orchestrem. Například teď v prosinci jsem měla vlastně s Prague Orchestre Geneva Production jsem měla také koncert s orchestrem vlastně takový slavnostní předvánoční, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mohla byste srovnat třeba, dejme tomu, reakce francouzského a českého publika?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je zajímavá otázka. V podstatě řekněme, že lidé blíž na jih jsou temperamentnější, že vlastně oni vám dají vědět, pokud se jim něco jaksi tedy líbí, ale i naopak. I naopak. Tam se i bučí dodnes na koncertech. Mně se to teda, pánbůh zaplať, ještě nikdy nestalo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zaklepem to.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Zaklepem to, ano. Ale pokud je to vlastně nadšení, tak je obrovské. Oni vás opravdu milují, rádi vás vidí, dají vám to najevo a je to opravdu příjemný. České publikum je hrozně příjemné publikum. Například já jsem měla nádherný koncert teďko ve Strakonicích, přišlo prostě přes 200 lidí, byl to můj projekt Ave Maria, takže vlastně opravdu docela náročný program a oni byli celou dobu tak úžasní, tak soustředění a ta atmosféra se vybudovala až úplně nadpozemská, takže vlastně tohle zase umí české publikum. Takže proto mám ráda Čechy a ráda tady zpívám zase třeba tu duchovní hudbu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová je operní pěvkyní, ale pochopitelně, že jaksi nezůstává ve sledování hudební scény jenom u svého úzkého voru, ale rozhlíží se i kolem. Co rozhlíží, přímo rozposlouchává. Tak kdopak vám dělá třeba radost, nebo v poslední době co vás zaujalo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No to bych mohla zmínit můj velký objev. Já jsem objevila paní Martu Kubišovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tu už jsme objevili před časem.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ale já jsem ji objevila ve velice nedávné době, protože jsem jako dárek dostala takový soubor jejich CD, který byl vydán vlastně k jejímu velkému životnímu jubileum, které bylo nedávno poměrně. A mě tam naprosto ohromila kvalita té hudby, zpracování, aranže, úplně všechno a jak ta dáma nádherně zpívá. Takže bych moc prosila, jestli by šlo něco z jejího repertoáru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to byly písně současné, anebo ty, co natočila třeba už dávno?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To byly ty, co natočila už dávno, byly pravděpodobně nějak zpracovány tak, aby byly vlastně na kvalitní poslech, ale je to nádherná hudba, skutečně nádherná hudba a byla jsem hrozně moc překvapená, jak kvalitní hudba se tady točila u nás.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je veliké uznání i těmto zdem, kde teď v podstatě spolu s Editou Adlerovou sedíme, protože kousek výš ve studiu A pravděpodobně vznikala většina těch nahrávek ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No tak to je naprosto úžasné.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Marty Kubišové. Tak věřím, že i tahleta, kterou vám teď, Edito, a samozřejmě našim posluchačům posílám.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová, operní pěvkyně, která je dnes hostem dnešního Tandemu, je aktivní tedy ve své koncertní činnosti, občas také vystupuje v rámci některého operního souboru a jaksi některé operní inscenace, ale kromě toho tady mám poznamenáno, že také, nevím, jestli je to aktuální, jste působila nebo působíte v souboru Canto Dolce, ano, a Canto Dolce zní velice slibně a sympaticky, je to jako správně to přeložím sladký zpěv?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Sladký zpěv, Canto Dolce.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sladký zpěv, tak povídejte. Děláte barokní hudbu, tuším, že jo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Canto Dolce je vlastně takový náš splněný sen s mojí kamarádkou, kolegyní sopranistkou, vynikající barokní sopranistkou Annou Hlavenkovou. A my jsme spolu trávily mnoho času na turné ve Španělsku s Jarouškem Krčkem a vždycky jsme tam snily o tom, jak vlastně založíme tento, toto duo v podstatě. A konečně jsme to vlastně zrealizovaly, postavily jsme repertoár, program a v současné době skutečně ty koncerty začínají žít. A je to v podstatě, základ je barokní hudba a potom také árie antiche, to jsou takové ty krásné jako Piacer D'amor, /nesrozumitelné/, určitě budete znát, kdybych je začala třeba zpívat. A dále například teď budeme natáčet s panem Krčkem hrozně zvláštní věc, on zaranžoval Dvořákovy Moravské dvojzpěvy pro orchestr a my je vlastně budete točit s Jihočeskou filharmonií a v podstatě také v tomto složení, takže my se nespecializujeme pouze na baroko, ale samozřejmě i na veškeré dvojzpěvy pro soprán a alt nebo mezzosoprán.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No Jaroslav Krček se vůbec specializuje na historickou hudbu i s použitím třeba historických nástrojů.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, to je ta jeho slavná Musica Bohemica, ale já ho nesmírně miluju jako dirigenta a kolegu a samozřejmě on umí nádherné aranže, takže on i umí tyto vlastně, přepracuje vám vlastně krásně skladby, které třeba původně nebyly komponovány pro orchestr.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jsem rád, že tahleta zmínka na internetu o vás o souboru Canto Dolce platí. Co ta spolupráce s Českým rozhlasem a Českou televizí, kterou jsem si tam taky přečetl? Jakým způsobem spolupracujete s rozhlasem?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já myslím, že jsem natočila docela hodně věcí pro Český rozhlas. Většinou mě někdo přizval, abych vlastně do archivu nějakého vlastně ferstra, soudobou, hodně soudobé hudby. Samozřejmě potom jsem ráda vždy za každé interview nebo když jsem pozvána do Českého rozhlasu, vždycky ráda přijdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rádo se stalo.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuji, děkuji mnohokrát. No a potom co se týče České televize, tak to jsou takové ty samozřejmě příležitostné natáčení zase věcí, nedávno se natočil například Jaroslav Krček a jeho nádherné opera oratorium Z kamení chléb. To je velice taková jako závažná záležitost. Takže prostě vždycky, když je nějaká dobrá příležitost, tak velice ráda samozřejmě spolupracuji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co se týče vašich vydaných alb, tak určitě bych zmínil slavné skladby, kdy se na tom albu objevují melodie Bachovy, Césara Francka, Händela. Mají nějaké jednotící téma takové?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je právě ten nápad. Protože vlastně mnoho autorů z mnoha epoch složili hudbu na jeden slavný text. Je to modlitba Ave Maria. A protože mně to je takové drahé téma, tak jsem si řekla, když profilové CD, tak to musí být prostě toto, tato tématika a vybrala jsem takové jednak samozřejmě nejslavnější, které lidi očekávají, ale potom i některé zajímavé a jsou na tom CD i duety samozřejmě, protože zase co se týče, řekněme, obohacení zvuku, je to docela příjemné a ještě toto CD se vlastně vztahuje k turné Ave Maria, na kterém spolupracuji se svou manažerkou Ivou Klusalovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak si teď z toho alba něco zahrajeme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No znalci asi poznali, že na téma Ave Maria zpívala teď Edita Adlerová Schubertovu hudbu. A ve veliké pohodě, myslím si, že jste si to užila, ale to říkám záměrně tuhletu idylku, protože nebyla vždycky ve vaše, životě taková idyla. Dokonce jste se na nějakou dobu branže ztratila. Nevím proč, to mi určitě vysvětlíte, a protože jste se musela nějak živit, tak jste dokonce pracovala v pekárně.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No víte, já si myslím, že není dobré se stranit jakékoli práce. Zkrátka v životě každého člověka, když vlastně byste se zeptal a on by vám řekl pravdu, byste se asi dozvěděl, že se stalo něco, bylo nějaké období, které nebylo právě ideální, optimální, úžasné a já si myslím, že pokud se člověk nezačne litovat a neztrácí tím a začne přemýšlet, co s tím teda udělat, odpíchnout se od země a vlastně udělat takové to SOS řešení, tak potom samozřejmě můžete třeba za čas se z toho i vyhrabat, pokud ta situace je hodně špatná. No a samozřejmě i v mém životě není jenom nahoru, bylo i dolů. A souviselo to tehdy vlastně s rozpadem mé rodiny a tak a tak dále. V dnešní době už je to všechno v pořádku a už se všichni na sebe smějeme a už jsme všichni jako za tím, takže už bych to dál nerozmazávala, ale nicméně to jsou, řekněme, v dnešní době hodně obvyklé situace a protože já jsem zpěvačka a já vlastně musím i pro svoji práci mít dobré zázemí, takže když ho jako nemám, tak se mi velice špatně pracuje, a tak jsem byla nucena v podstatě si nějak pomoct sama. No a protože jsem byla vlastně s těmi malými dětmi a daleko od centra dění a tak dále, no tak prostě pro nějaký čas jsem, řekněme, začala pracovat tímto způsobem. Je teda fakt, že když jsem seděla v té pekárně, v takovém tom suterénu na té umakartové židli, že jsem si říkala, jestlipak já ještě někdy v tom Rudolfinu, když jsem tam motala ty preclíky, to asi nebudu, ale vidíte, co vlastně mě ještě čekalo za spoustu krásných věcí, takže jsem motala až jsem domotala. Potom jsem vlastně zase navázala kontakty, vykašlala všechnu tu hladkou mouku, protože to je horší než prach, no a dneska je to všechno úplně jinak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale zase jste si vybrala takové docela voňavé intermezzo, protože pekárna to je ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já vám tu idylu nebudu brát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neberte, neberte. Já věřím, že to tak, tak jednoduchý, jak si to mi laici představujeme, když jdeme kolem pekárny a cítíme vůni pečených rohlíků nebo chleba, že to tak jednoduchý není.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Někdy je dobré poznat věci i z druhé strany, je to dobrá zkušenost.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Před chvílí mluvila operní pěvkyně Edita Adlerová, můj dnešní host v Tandemu o té odvrácené straně životy, kdy není úplně ani operní pěvkyni do zpěvu, ale dneska je už všechno úplně jiné, žijete, jestli se nepletu, se svým současným mužem, on je sochař, viďte?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Můj manžel Václav Česák je sochař, ano, a to je také důvod, proč mi vlastně žijeme v takových brdských lesích, jelikož on potřebuje mít hodně prostoru ke své práci. A mně to hrozně vyhovuje, protože já zase potřebuju mít hodně klidu, protože já vlastně, když se dostanu mezi lidi, to mám hrozně moc ráda, je tam to rojeníčko a potom se stáhnu právě do přírody a tam přemýšlím třeba o dalších projektech v klidu, což mi dělá moc dobře tento režim.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte v klidu, já mám takovej pocit, že když sochař tvoří, tak to není moc klid, protože tesá, ne?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Proto říkám v lese, že jo, protože já odcházím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, tak už tomu rozumím, ano. Vy nemůžete sedět vedle něj a přemýšlet a zpívat a ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No ono sochařské povolání, také to není ideální, prostě vlastně si všichni myslí, že jenom tesá, on vlastně pracuje například hodně s chemií. Takže v podstatě, v podstatě takové ty vůně, co se linou někdy z ateliéru, to je docela horor, a já se docela někdy děsím o jeho zdraví. Ono to opravdu je ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Proč s chemií?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No protože se dělají různé patiny, různě se, no to je, to není jenom vlastně fyzická práce, ale je to fakt vlastně i docela chemie, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to dobře, tak necháme vašeho manžela, se jmenuje Václav Česák.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Václav Česák, což pro můj krk je opět ideální, že jo, ale má tam naštěstí dveřen.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, necháme ho tedy pracovat a soustředíme se na další část vaší rodiny. Máte dva syny.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Mám dva syny, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolikpak jim je a co dělají?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No jsou to velcí hoši dnes už, jsou oba větší než já a to já nejsem malá, a oba studují. Můj syn Kajetán je starší, tomu je 21 a studuje vysokou školu tady Karlovu univerzitu v Praze, a můj mladší syn Kryštof, tomu je 18,5, no a ten studuje gymnázium na Arabské a bude maturovat letos.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A už ví, co bude dělat? Po mamince nebo po tatínkovi.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No říkal, že bude prezident, což je ideální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prezident.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Myslím, že by to chtělo změnu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prezident to je, to je hezké předsevzetí. Pracuje na tom nějak?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano, hlásí se na sociologii.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, tak to jo, to je dobrý, to je dobrý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co čeká vás teď v nejbližších třeba týdnech, v měsících, v roce?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Tak já vlastně jednak mám turné Ave Maria s paní Ivou Klusalovou a Nejkrásnější spirituál bych řekla celý název. Máme asi 30 koncertů pro letošní rok, což mě hrozně moc těší. Potom pokračuje turné Španělský večer s Carmen s Lolou Karpenko La Magia del Flamenco. Potom v dubnu odjíždím do té Bretaně zpívat svůj koncert. Potom bych měla samozřejmě zase zpívat na festivalu 3. srpna v podstatě Lomnické kulturní léto Jaroslava Krčka, opět mě pozval, tak to jsem moc potěšena. Dále bych měla na podzim opět odjet do Francie zpívat a možná i v prosinci. Dneska jsem dostala nějakou informaci. Čekají mě krásné adventní koncerty, no a v příštím roce jedu zase na festival do Francie, takže ono toho je vlastně docela, když tak skáču.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No určitě. Tak ať vás ty naše krásné brdské lesy tou příjemnou atmosférou na to dobře připraví samozřejmě.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová, operní pěvkyně byla dnes hostem Tandemu. Moc vám děkuju za váš čas a za příjemné povídání.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuju za pozvání, děkuji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I za zpívání. Ať vám to pořád tak krásně zpívá. Na shledanou.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Díky, na shledanou.
--------------------
Začíná Tandem, tak vám dobrý den přeje Jan Rosák. Dnes jsem si do studia pozval temperamentní exotickou a divokou Bizetovu Carmen. Marná sláva, jestliže tuhle roli odzpíváte na jevišti už v 19, tak vám ta Carmen zůstane už asi navždycky. Myslím, že mi to potvrdí operní pěvkyně Edita Adlerová. Dobrá den.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My se k tomu samozřejmě k té Carmen dostaneme, tak to s ní vlastně tehdy v Plzni bylo, ale zatím poprosím do režie o první hudební příspěvek a myslím, že nebude velikým překvapením, že zpívat bude přímo Edita Adlerová.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to bylo velice příjemné pohlazení ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... a hlavně trošičku takové jaksi vybočení z té záplavy popu, který se na nás z různých rádií šine. Ale samozřejmě, že tahleta Ave Maria byla u nás v rádiu dneska hlavně proto, že hostem je operní pěvkyně Edita Adlerová. Ale doufám, že zajímavé bude i povídání vaše. Už vaše počátky nebo začátky, které, jestli se nepletu, úplně to začalo v Pardubicích.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No já jsem se v Pardubicích narodila, potom jsem tam vyrostla, chodila do hudebky, vystudovala konzervatoř, no a tak to vlastně začalo, protože poté jsem se přesunula v podstatě přes Plzeň do Prahy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak dlouho jste v Pardubicích žila?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Tak 18, prvních 18 let svého života.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
18 let, no tak prosím, to je kus života lidského. Pardubice zasáhly do mého života taky velice výrazným způsobem, protože odtamtud pochází moje manželka, která tam taky žila zhruba asi do těch svých 18 let. No ale vy jste se přesunula z těch Pardubic do Plzně až poté, co jste samozřejmě vystudovala konzervatoř. To znamená, že už v dětství vás asi ta muzika brala úplně nejvíc, nebo měla jste jiné chutě a spády?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, ne, já jsem byla takové to dítě, které jednoho dne maminka vzala za ruku, byly mi 4 roky, šly jsme do té hudební školy. Tam paní profesorka hudby rozhodla, že budu chodit individuálně na zpěv, protože jsem byla taková šikulka, no a v podstatě potom jsem chodila a chodila, nikam jinam jsem de facto nechodila. Vychodila jsem celou hudebku, potom jsem šla rovnou na tu konzervatoř a v podstatě jsem si nikdy neuměla představit, že bych se věnovala něčemu jinému než hudbě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste neprotestovala, když maminka vás vzala za tu ruku.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já jsem byla hrozně hodná. Já jsem byla takové hodné dítě. Dneska jsem jí za to vděčná, zvolila to dobře, je mi v této profesi strašně dobře.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nebylo to proti vaší vůli třeba, že jste chtěla dělat něco jinýho?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ne, ne, ne, to já bych opravdu nechtěla nic takového říct. To bylo úplně v pořádku. Já jsem jenom třeba samozřejmě chtěla, já nevím, když se začalo cvičit na piano, že jo, tak jsem dělala různé věci, abych cvičit nemusela, že jo, takový to, znáte to, napít, vyčůrat, ještě něco, tak to jsou takové ty dětské prostě vzdory, tak to jsem měla samozřejmě taky. Ale v podstatě jsem se jako soustředila na tu hudbu od malička, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak jak je vidět, udělala jste opravdu dobře, to je marná sláva. Konzervatoř v Pardubicích byl začátek, ale po konzervatoři nemusí přijít okamžitě hned to pravé angažmá nebo respektive vůbec.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No mně se v životě děje hodně věcí tak nějak jako, nechci říct náhodou, protože já na náhody moc nevěřím, ale zkrátka shodou okolností, řekněme, protože paní profesorka zpěvu mě vzala, abych viděla, jak vypadá takový konkurz v opeře se staršími spolužáky, kteří už si dělali nárok na nějaké to umístění, že, a já jsem jako jediná nakonec opravdu dostala roli, protože já jsem tam seděla tak v koutě a pan šéf Chaloupka, tehdejší šéf plzeňské opery, když už jsem tam byla, tak mi říkal, tak pojď, tak mi něco zazpívat, tak jsem tam střihla tu Carmen, kterou jsem se zrovna naučila, že, a on mi právě říkal, no tak dobře no a co takhle, kdyby sis to zazpívala tady u nás za 3 měsíce na jevišti celou roli, a já jistě, samozřejmě, vždyť už umím jednu árii, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste takhle suverénně souhlasila? Vám se nepodlomila kolena?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Víte co, to je mládí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám to bylo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No těch 18.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je to sladké nezodpovědné mládí, které ještě neví, co ho čeká v podstatě, protože já jsem ani v životě třeba klavírní výtah Carmen neviděla, že jo, já jsem nevěděla, kolik je tam hudby, kolik je potřeba se toho naučit. To jsem pochopila, až když jsem přijela zpátky a teď mi to vlastně paní profesorka vyndala ze skříně a prostě mi to ukázala, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak se vám ta kolena možná alespoň zachvěla.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Trošku, ale to jsem ani nestihla, já jsem se na to musela vrhnout takovou rychlostí, že za ty 3 měsíce jsem skutečně s přispěním všech vlastně pedagogů, kteří pomáhali, jsem skutečně tu Carmen odzpívala, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a myslím, že s velikým úspěchem. Mimochodem vypadala jste tehdy podobně jako teď? Myslím takhle.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Všichni říkají, že vypadám pořád stejně, tak asi jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to byla Carmen, jak si ji asi představujeme všichni.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je operní pěvkyně Edita Adlerová. Začínala vlastně svou kariéru rolí, ke které se musí spousta vašich kolegyň třeba propracovat, Carmen v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Byla jste nejmladší Carmen v historii české opery.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Říkáte to správně. Byla jsem. Je to již dlouhá historie, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ne počkejte, mezi tím jsou ještě nějaké mladší Carmen?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No nejsou, ale ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rekord držíte pořád.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Rekord držím, řekla bych, stále nebo aspoň nevím o ničem, ale samozřejmě to víte, člověk nemůže být do smrti nejmladší českou Carmen, no to je smutné, ale je to tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne samozřejmě, pak musí přijít další role, ale co je ve vaší kariéře, dejme tomu, taková stěžejní záležitost kromě té Carmen samozřejmě.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No ono to je zvláštní, protože když máte takovou velikou zátěž hned na začátku, tak vám to hodí takovou dobrou laťku, které v podstatě se potom držíte celý život. A já jsem nakonec se nevyprofilovala jako operní pěvkyně, že bych skutečně byla v nějakém operním domě, protože jsem zjistila, že ani pro můj naturel, ani zkrátka pro moje nasazení, pro moji kreativitu mi to moc nevyhovuje. Zkrátka tam vám hodně lidí říká, co máte a co musíte dělat a nemůžete si moc vybírat, nemůžete si moc tvořit sám. Já bych si ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy chcete být svou paní, jak se říká.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... ano, ano, to mi velice vyhovuje, protože jsem se vyprofilovala spíše jako koncertní pěvkyně s občasným hostováním, řekněme, v nějakých institucích zvaných divadlo nebo tak, a to mi vlastně vyhovuje víc. Takže nicméně Carmen provází můj život neustále, protože můj velký sen bylo a pořád jsem cítila, že by ta Carmen si zasloužila, ji zpracovat vlastně s flamenkovou kapelou. Dlouho jsem o tom snila ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Koncertně.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... koncertně, nicméně vyjmout vlastně veškeré ty slavné árie, nechat to zaranžovat do flamenkového aranžmá, plus ještě nějaké Lorkvy písně, přidat k tomu ještě další věci a propoji to ještě s flamenovým tancem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si všimnul, teď trošičku odbočím, že spolupracujete s Janou Dadáckou.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To byla minulost. S Janou jsem spolupracovala velice ráda, to bylo vlastně ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam bylo to flamenkové jaksi ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
... to bylo, to byl takový pokus jako vlastně o to zpracování. Bylo to velice pěkné, akorát že potom se naše cesty rozešly zkrátka, protože jsme měly každá jinou představu, jak pokračovat. A v současné době je představení Španělský večer s Carmen a já jsem vlastně navázala na spolupráci s kapelou La Magia del Flamenco a s další vynikající flamenkovou tanečnicí běloruského původu Lolou Karpenkou. A toto turné, které bylo vlastně pouze plánováno na rok a začalo před 3 lety, stále pokračuje, takže mám velikou radost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jste Carmen zazpívala taky někde jinde než, myslím na divadle přímo jaksi v inscenaci, někde jinde než v Plzni?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
V podstatě ve Státní opeře jsem jí také zpívala tady v Praze, ano, jsem hostovala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vy si v podstatě, když na to přijde, tak si to působení jaksi v souboru, myslím přímo jako v scénickém provedení některé z oper klidně zrealizujete.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Když by na to přišlo, tak to určitě to tak lze. Je teda pravda, že pokud se člověk nějak vyprofiluje, takže se na to soustředí a v dnešní době je skutečně dobré, myslím si, pokud vlastně najdete svou cestu, se jí držet, takže já hodně, hodně tvořím své vlastní projekty a mám tento způsob velmi ráda.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvkyně Edita Adlerová je dnes hostem v Tandemu a já si myslím, že je důležité zmínit se také o, přestože jste uvedla to, že nejste v podstatě stálou členkou žádného souboru, tak dalo by se říct, že nestálou členkou některých souborů jste přesto, takže v Originálním hudebním divadle v Praze, které se po řadu let věnuje interpretaci Dvořáka, zpíváte, zpíváte taky ale ve Francii. To je docela důležitá část vaší kariéry, viďte?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano. Je zajímavé, že vlastně zrovna Originální hudební divadlo Praha je vlastně v mém životě jediné divadlo, kde jsem skutečně kontinuálně od těch svých 18 let, s nimi spolupracuji. Není to kamenné divadlo, ale vlastně přes 20 let, je to hrozně dlouho už, no, v podstatě pořádá večery s Antonínem Dvořákem a já je taky mimo jiné zpívám mimo jiné kolegy samozřejmě. A je to hrozně příjemný pocit vlastně být někde úplně od začátku kariéry, protože vlastně jako, když se narodily třeba moje děti nebo když se stalo cokoli závažného, tak vždycky, vždycky to nějak souviselo s Originálním hudebním divadlem Praha. A René Nachtigalová, která je vlastně ředitelkou tohoto divadla, mi tuhle říkala no, vidíš a všechny děti, co se narodily, já jim říkám Dvořákovy děti, protože všichni jste jezdili s tím kočárem tady kolem vlastně a všichni vlastně pamatujeme, jak ty děti rostly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale někdo zpívá o Husákových dětech, vy máte Dvořákovy.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
My máme Dvořákovy děti, je to strašně moc milý. No a co se týče Francie, tak tam jsem našla takový svůj, můj muž někdy říká až druhý domov, říká to s malou obavou, že se mu tam někdy i odstěhuju, což teda opravdu neplánuju, ale je fakt, že k Francii mám velký vztah a vlastně už přes 5 let tam jezdím zpívat. Začalo to mým angažmá v Le Grand Théâtre du Puy du Fou, kde jsem zpívala jako sólistka v takové velké show a moc se mi tam začalo líbit, takže jsem v podstatě tam našla nové přátele, našla jsem tam i paní manažerku, která se mi teď stará o další koncerty, takže v podstatě, řekněme, čtyřikrát do roka tam vždycky jedu zpívat a teď se velice těším. Mám v Bretani nejblíž teď mám vlastně v dubnu koncert, takže uvidím krásnou jarní Bretaň čili například.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili v té Francii zpíváte koncertní program?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Teď tam zpívám koncertní sakrální programy převážně, anebo s orchestrem. Například teď v prosinci jsem měla vlastně s Prague Orchestre Geneva Production jsem měla také koncert s orchestrem vlastně takový slavnostní předvánoční, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mohla byste srovnat třeba, dejme tomu, reakce francouzského a českého publika?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je zajímavá otázka. V podstatě řekněme, že lidé blíž na jih jsou temperamentnější, že vlastně oni vám dají vědět, pokud se jim něco jaksi tedy líbí, ale i naopak. I naopak. Tam se i bučí dodnes na koncertech. Mně se to teda, pánbůh zaplať, ještě nikdy nestalo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zaklepem to.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Zaklepem to, ano. Ale pokud je to vlastně nadšení, tak je obrovské. Oni vás opravdu milují, rádi vás vidí, dají vám to najevo a je to opravdu příjemný. České publikum je hrozně příjemné publikum. Například já jsem měla nádherný koncert teďko ve Strakonicích, přišlo prostě přes 200 lidí, byl to můj projekt Ave Maria, takže vlastně opravdu docela náročný program a oni byli celou dobu tak úžasní, tak soustředění a ta atmosféra se vybudovala až úplně nadpozemská, takže vlastně tohle zase umí české publikum. Takže proto mám ráda Čechy a ráda tady zpívám zase třeba tu duchovní hudbu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová je operní pěvkyní, ale pochopitelně, že jaksi nezůstává ve sledování hudební scény jenom u svého úzkého voru, ale rozhlíží se i kolem. Co rozhlíží, přímo rozposlouchává. Tak kdopak vám dělá třeba radost, nebo v poslední době co vás zaujalo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No to bych mohla zmínit můj velký objev. Já jsem objevila paní Martu Kubišovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tu už jsme objevili před časem.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ale já jsem ji objevila ve velice nedávné době, protože jsem jako dárek dostala takový soubor jejich CD, který byl vydán vlastně k jejímu velkému životnímu jubileum, které bylo nedávno poměrně. A mě tam naprosto ohromila kvalita té hudby, zpracování, aranže, úplně všechno a jak ta dáma nádherně zpívá. Takže bych moc prosila, jestli by šlo něco z jejího repertoáru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to byly písně současné, anebo ty, co natočila třeba už dávno?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To byly ty, co natočila už dávno, byly pravděpodobně nějak zpracovány tak, aby byly vlastně na kvalitní poslech, ale je to nádherná hudba, skutečně nádherná hudba a byla jsem hrozně moc překvapená, jak kvalitní hudba se tady točila u nás.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je veliké uznání i těmto zdem, kde teď v podstatě spolu s Editou Adlerovou sedíme, protože kousek výš ve studiu A pravděpodobně vznikala většina těch nahrávek ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No tak to je naprosto úžasné.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Marty Kubišové. Tak věřím, že i tahleta, kterou vám teď, Edito, a samozřejmě našim posluchačům posílám.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová, operní pěvkyně, která je dnes hostem dnešního Tandemu, je aktivní tedy ve své koncertní činnosti, občas také vystupuje v rámci některého operního souboru a jaksi některé operní inscenace, ale kromě toho tady mám poznamenáno, že také, nevím, jestli je to aktuální, jste působila nebo působíte v souboru Canto Dolce, ano, a Canto Dolce zní velice slibně a sympaticky, je to jako správně to přeložím sladký zpěv?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Sladký zpěv, Canto Dolce.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sladký zpěv, tak povídejte. Děláte barokní hudbu, tuším, že jo?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Canto Dolce je vlastně takový náš splněný sen s mojí kamarádkou, kolegyní sopranistkou, vynikající barokní sopranistkou Annou Hlavenkovou. A my jsme spolu trávily mnoho času na turné ve Španělsku s Jarouškem Krčkem a vždycky jsme tam snily o tom, jak vlastně založíme tento, toto duo v podstatě. A konečně jsme to vlastně zrealizovaly, postavily jsme repertoár, program a v současné době skutečně ty koncerty začínají žít. A je to v podstatě, základ je barokní hudba a potom také árie antiche, to jsou takové ty krásné jako Piacer D'amor, /nesrozumitelné/, určitě budete znát, kdybych je začala třeba zpívat. A dále například teď budeme natáčet s panem Krčkem hrozně zvláštní věc, on zaranžoval Dvořákovy Moravské dvojzpěvy pro orchestr a my je vlastně budete točit s Jihočeskou filharmonií a v podstatě také v tomto složení, takže my se nespecializujeme pouze na baroko, ale samozřejmě i na veškeré dvojzpěvy pro soprán a alt nebo mezzosoprán.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No Jaroslav Krček se vůbec specializuje na historickou hudbu i s použitím třeba historických nástrojů.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, to je ta jeho slavná Musica Bohemica, ale já ho nesmírně miluju jako dirigenta a kolegu a samozřejmě on umí nádherné aranže, takže on i umí tyto vlastně, přepracuje vám vlastně krásně skladby, které třeba původně nebyly komponovány pro orchestr.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jsem rád, že tahleta zmínka na internetu o vás o souboru Canto Dolce platí. Co ta spolupráce s Českým rozhlasem a Českou televizí, kterou jsem si tam taky přečetl? Jakým způsobem spolupracujete s rozhlasem?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já myslím, že jsem natočila docela hodně věcí pro Český rozhlas. Většinou mě někdo přizval, abych vlastně do archivu nějakého vlastně ferstra, soudobou, hodně soudobé hudby. Samozřejmě potom jsem ráda vždy za každé interview nebo když jsem pozvána do Českého rozhlasu, vždycky ráda přijdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rádo se stalo.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuji, děkuji mnohokrát. No a potom co se týče České televize, tak to jsou takové ty samozřejmě příležitostné natáčení zase věcí, nedávno se natočil například Jaroslav Krček a jeho nádherné opera oratorium Z kamení chléb. To je velice taková jako závažná záležitost. Takže prostě vždycky, když je nějaká dobrá příležitost, tak velice ráda samozřejmě spolupracuji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co se týče vašich vydaných alb, tak určitě bych zmínil slavné skladby, kdy se na tom albu objevují melodie Bachovy, Césara Francka, Händela. Mají nějaké jednotící téma takové?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
To je právě ten nápad. Protože vlastně mnoho autorů z mnoha epoch složili hudbu na jeden slavný text. Je to modlitba Ave Maria. A protože mně to je takové drahé téma, tak jsem si řekla, když profilové CD, tak to musí být prostě toto, tato tématika a vybrala jsem takové jednak samozřejmě nejslavnější, které lidi očekávají, ale potom i některé zajímavé a jsou na tom CD i duety samozřejmě, protože zase co se týče, řekněme, obohacení zvuku, je to docela příjemné a ještě toto CD se vlastně vztahuje k turné Ave Maria, na kterém spolupracuji se svou manažerkou Ivou Klusalovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak si teď z toho alba něco zahrajeme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No znalci asi poznali, že na téma Ave Maria zpívala teď Edita Adlerová Schubertovu hudbu. A ve veliké pohodě, myslím si, že jste si to užila, ale to říkám záměrně tuhletu idylku, protože nebyla vždycky ve vaše, životě taková idyla. Dokonce jste se na nějakou dobu branže ztratila. Nevím proč, to mi určitě vysvětlíte, a protože jste se musela nějak živit, tak jste dokonce pracovala v pekárně.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No víte, já si myslím, že není dobré se stranit jakékoli práce. Zkrátka v životě každého člověka, když vlastně byste se zeptal a on by vám řekl pravdu, byste se asi dozvěděl, že se stalo něco, bylo nějaké období, které nebylo právě ideální, optimální, úžasné a já si myslím, že pokud se člověk nezačne litovat a neztrácí tím a začne přemýšlet, co s tím teda udělat, odpíchnout se od země a vlastně udělat takové to SOS řešení, tak potom samozřejmě můžete třeba za čas se z toho i vyhrabat, pokud ta situace je hodně špatná. No a samozřejmě i v mém životě není jenom nahoru, bylo i dolů. A souviselo to tehdy vlastně s rozpadem mé rodiny a tak a tak dále. V dnešní době už je to všechno v pořádku a už se všichni na sebe smějeme a už jsme všichni jako za tím, takže už bych to dál nerozmazávala, ale nicméně to jsou, řekněme, v dnešní době hodně obvyklé situace a protože já jsem zpěvačka a já vlastně musím i pro svoji práci mít dobré zázemí, takže když ho jako nemám, tak se mi velice špatně pracuje, a tak jsem byla nucena v podstatě si nějak pomoct sama. No a protože jsem byla vlastně s těmi malými dětmi a daleko od centra dění a tak dále, no tak prostě pro nějaký čas jsem, řekněme, začala pracovat tímto způsobem. Je teda fakt, že když jsem seděla v té pekárně, v takovém tom suterénu na té umakartové židli, že jsem si říkala, jestlipak já ještě někdy v tom Rudolfinu, když jsem tam motala ty preclíky, to asi nebudu, ale vidíte, co vlastně mě ještě čekalo za spoustu krásných věcí, takže jsem motala až jsem domotala. Potom jsem vlastně zase navázala kontakty, vykašlala všechnu tu hladkou mouku, protože to je horší než prach, no a dneska je to všechno úplně jinak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale zase jste si vybrala takové docela voňavé intermezzo, protože pekárna to je ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Já vám tu idylu nebudu brát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neberte, neberte. Já věřím, že to tak, tak jednoduchý, jak si to mi laici představujeme, když jdeme kolem pekárny a cítíme vůni pečených rohlíků nebo chleba, že to tak jednoduchý není.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Někdy je dobré poznat věci i z druhé strany, je to dobrá zkušenost.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Před chvílí mluvila operní pěvkyně Edita Adlerová, můj dnešní host v Tandemu o té odvrácené straně životy, kdy není úplně ani operní pěvkyni do zpěvu, ale dneska je už všechno úplně jiné, žijete, jestli se nepletu, se svým současným mužem, on je sochař, viďte?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Můj manžel Václav Česák je sochař, ano, a to je také důvod, proč mi vlastně žijeme v takových brdských lesích, jelikož on potřebuje mít hodně prostoru ke své práci. A mně to hrozně vyhovuje, protože já zase potřebuju mít hodně klidu, protože já vlastně, když se dostanu mezi lidi, to mám hrozně moc ráda, je tam to rojeníčko a potom se stáhnu právě do přírody a tam přemýšlím třeba o dalších projektech v klidu, což mi dělá moc dobře tento režim.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte v klidu, já mám takovej pocit, že když sochař tvoří, tak to není moc klid, protože tesá, ne?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Proto říkám v lese, že jo, protože já odcházím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, tak už tomu rozumím, ano. Vy nemůžete sedět vedle něj a přemýšlet a zpívat a ...
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No ono sochařské povolání, také to není ideální, prostě vlastně si všichni myslí, že jenom tesá, on vlastně pracuje například hodně s chemií. Takže v podstatě, v podstatě takové ty vůně, co se linou někdy z ateliéru, to je docela horor, a já se docela někdy děsím o jeho zdraví. Ono to opravdu je ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Proč s chemií?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No protože se dělají různé patiny, různě se, no to je, to není jenom vlastně fyzická práce, ale je to fakt vlastně i docela chemie, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to dobře, tak necháme vašeho manžela, se jmenuje Václav Česák.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Václav Česák, což pro můj krk je opět ideální, že jo, ale má tam naštěstí dveřen.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, necháme ho tedy pracovat a soustředíme se na další část vaší rodiny. Máte dva syny.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Mám dva syny, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolikpak jim je a co dělají?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No jsou to velcí hoši dnes už, jsou oba větší než já a to já nejsem malá, a oba studují. Můj syn Kajetán je starší, tomu je 21 a studuje vysokou školu tady Karlovu univerzitu v Praze, a můj mladší syn Kryštof, tomu je 18,5, no a ten studuje gymnázium na Arabské a bude maturovat letos.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A už ví, co bude dělat? Po mamince nebo po tatínkovi.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
No říkal, že bude prezident, což je ideální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prezident.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Myslím, že by to chtělo změnu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prezident to je, to je hezké předsevzetí. Pracuje na tom nějak?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano, ano, hlásí se na sociologii.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, tak to jo, to je dobrý, to je dobrý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co čeká vás teď v nejbližších třeba týdnech, v měsících, v roce?
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Tak já vlastně jednak mám turné Ave Maria s paní Ivou Klusalovou a Nejkrásnější spirituál bych řekla celý název. Máme asi 30 koncertů pro letošní rok, což mě hrozně moc těší. Potom pokračuje turné Španělský večer s Carmen s Lolou Karpenko La Magia del Flamenco. Potom v dubnu odjíždím do té Bretaně zpívat svůj koncert. Potom bych měla samozřejmě zase zpívat na festivalu 3. srpna v podstatě Lomnické kulturní léto Jaroslava Krčka, opět mě pozval, tak to jsem moc potěšena. Dále bych měla na podzim opět odjet do Francie zpívat a možná i v prosinci. Dneska jsem dostala nějakou informaci. Čekají mě krásné adventní koncerty, no a v příštím roce jedu zase na festival do Francie, takže ono toho je vlastně docela, když tak skáču.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No určitě. Tak ať vás ty naše krásné brdské lesy tou příjemnou atmosférou na to dobře připraví samozřejmě.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Edita Adlerová, operní pěvkyně byla dnes hostem Tandemu. Moc vám děkuju za váš čas a za příjemné povídání.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Děkuju za pozvání, děkuji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I za zpívání. Ať vám to pořád tak krásně zpívá. Na shledanou.
Edita ADLEROVÁ, operní pěvkyně
--------------------
Díky, na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.