Tříválcové motory jedou a pojedou
Tříválcové motory máme spojené především s naší Škodovkou, která je mezi motoristy tak trochu neblaze proslulá svým motorem 1.2 HTP. S těmito motory přišel koncern Volkswagen před deseti lety, ale od té doby se „jeden chybějící válec“ stal trendem.
Maloobjemové motory jako například 1.0 Ecoboost najdeme i v takových autech, jakým je ikona nižší střední třídy Ford Focus. Tříválce vyvinul nyní i koncern PSA pro svůj nový model Peugeot 208. Tříválec 1.2 VTi o výkonu 60 kilowattů (81 koní) při prvních krátkých testovacích jízdách překvapil hned ze dvou důvodů: prvním je na motor s chybějícím válcem vyrovnaný chod.
„Tříválcový motor byl kompletně vyvinut skupinou PSA a pracovalo se na něm od roku 2008. Úkolem bylo vytvořit kompaktní motor s nízkou spotřebou a emisemi CO2, s malou hmotností a dobrým výkonem. Snažili jsme se snížit ztráty způsobené třením, protože ty představují asi jednu pětinu požadovaného výkonu motoru. Podařilo se nám je snížit o 30 procent.
Oblastí, které jsme zdokonalovali, je hodně. Shrnul bych to asi do tří hlavních: zapracovali jsme na vyvážení tří válců, dále na hydraulických tlumičích, které omezují vibrace a přenos vibrací na karoserii. Další oblastí je přívod vzduchu a akustika. Motor 1.2 VTi má vyvažovací hřídel s opačnou rotací, díky čemuž jsme dosáhli dobrého akustického a vibračního komfortu,“ popisuje Alexis Sol, specialista na vývoj motorů PSA.
Druhým, hodně velkým a příjemným překvapením je to, že nový motor si nechá líbit značné podtáčení. Není problém s ním, jak se říká, bublat při 50kilometrové rychlosti se zařazenou pětkou.
„Jsou-li otáčky nižší než 2000 ot./min, motor pracuje v jiném režimu. Zvolili jsme nastavení mezi převodovkou a motorem tak, aby vůz správně reagoval. Nyní je tedy ideální sladění motoru, který vytváří točivý moment, s převodovkou a díky tomu je motor velice pružný,“ pokračuje Sol. To se pozitivně odrazí na nízké spotřebě.
Hybridní technologie se dostávají i do malých aut
Masově začal tříválcové motory nabízet už před lety Volkswagen, nedávno se přidal Ford. Fiat se zase vydal cestou přeplňovaného dvouválce TwinAir, který dokonce vyhrál anketu Motor roku 2011.
Snižování objemů je obecný trend, ale například Toyota už představila hybridní technologii v malém yarisu. „Při vývoji motorů byly už od počátku brány v úvahu požadavky budoucí emisní normy Euro 6. Nechystáme však zavádění nákladných elektrických a hybridních technologií. Abychom v Evropě prodali plánovaný takřka půlmilión modelu 208 ročně, musíme se soustředit na to, aby vůz zůstal dostupný.
Peugeot 208 produkuje 87 g/km u dieselu a 99 g/km u benzínu. To je z hlediska konkurence výborná pozice. Pochopitelně budeme ve vylepšování pokračovat. Od příštího roku se bude tříválec 1.2 VTi prodávat se systémem Stop&Start, což sníží jeho emise na 95 g/km. Chystáme i další inovace jako například přeplňování a přímé vstřikování paliva,“ komentuje Alexis Sol.
Podíl maloobjemových motorů tedy i nadále poroste, zvláště ve chvíli, kdy automobilky jako Peugeot nebo Ford už dokázaly tyto motory zbavit nectností, jako je nepravidelný chod nebo účinnost pouze ve vyšších otáčkách. Například Peugeot očekává, že podíl tříválců v prodejích modelu 208 bude tvořit okolo 40 procent, a to chce automobilka ročně prodávat až 420 tisíc kusů tohoto modelu.