Mnozí dopravci na mýtné slevy vůbec nedosáhnou
Přes tři sta miliónů korun chce ministerstvo dopravy rozdělit mezi dopravce na mýtných slevách. Jde o částku, kterou si před dvěma lety vyjednali dopravci jako částečnou kompenzaci za až 50procentní zvýšení sazeb mýta. Jenže teď se ukazuje, že i když zdražení pocítili prakticky všichni majitelé nákladních aut, na slíbenou slevu dosáhnou jen někteří.
Maximálně 13procentní sleva se bude odvíjet od výše zaplaceného mýta, které vozidlo projede za rok. Ministerští úředníci ve spolupráci se společností ČESMAD Bohemia navrhli čtyři tarifní kategorie. Právě v tom je však problém. Aby nákladní auto dosáhlo na maximální slevu, musí ročně zaplatit na mýtu přes čtyři sta tisíc korun, pro minimální, tedy pětiprocentní slevu je hranice sto tisíc korun. Jenže pro mnohé dopravce je i to hodně.
„Je to nastaveno pro velké dopravní firmy, kde se auta otáčejí téměř nepřetržitě. Průměr na auto se pohybuje kolem čtyř pěti tisíc kilometrů měsíčně, ale to je strop. Já se spíš orientuji na zahraničí, takže na tyto slevy nedosáhnu,“ říká majitel několika kamiónů Luděk Olšový.
Ani velkých firem se slevy netýkají
Ovšem ani zástupce velké dopravní firmy není se slevovými tarify spokojen. Firma Šmidl má přes dvě stě nákladních aut, a tedy hodně zakázek, ale přesto na slevu dosáhne jen u některých.
„Na slevy dosáhne pouze vozidlo, které jezdí často na placených úsecích. Limity jsou nastaveny poměrně vysoko, takže záleží na skladbě práce, kterou vozidlo udělá. Naše firma je zaměřena na mezinárodní dopravu, proto si myslím, že ve většině případů na limitní hranice nedosáhneme – na nejnižší možná ano, ale na nejvyšší určitě ne,“ komentuje generální ředitel Radek Odstrčil.
Paradoxně to může být proto, že tato firma má auta s nejlepší ekologickou normou Euro 5, které platí nejnižší mýtné poplatky. Na druhou stranu těmto vozům se sazby nezvyšovaly. Ovšem Luděk Olšový má i kamióny splňující emisní normu Euro 3 a 4, takže zvýšení sazeb se ho citelně dotklo. Bohužel se také zaměřuje spíš na mezinárodní přepravu.
„Neumím si představit jediné auto, které zaplatí sto tisíc korun na poplatcích na dálnicích a zpoplatněných cestách. To se týká pouze aut, která dělají například zavážku supermarketů, střídají se v něm dva řidiči a najezdí spoustu kilometrů,“ dodává. Právě to je však cíl ministerských slev – zvýhodnit domácí dopravce.
Systém slev by měl být nediskriminační
Podle ředitele odboru pozemních komunikací Milana Donta nebylo jednoduché vytvořit slevová pásma. Na jedné straně je zhruba šest set tisíc aut v mýtném systému, které ročně odevzdají na mýtu kolem osmi miliard korun, a na straně druhé třísetmiliónový strop.
„Systém bude připraven tak, aby byl vyladěn na maximální možnou přípustnou slevu. Objem slev je stanoven kolem tří set miliónů korun a do této částky se podle modelů musí vejít všechna vozidla,“ popisuje Dont.
Systém slev by měl být nediskriminační, protože je vázán na konkrétní vozidlo. Ovšem přece jen z něj mohou víc profitovat velké firmy. „Určitě přijmeme nějaká opatření, abychom využili těchto slev, možná zreorganizujeme práce pro jednotlivá vozidla. U některých vozidel na limity dosáhneme, ale u většiny pravděpodobně nikoliv,“ připouští Radek Odstrčil.
Ministerský návrh tarifů mýtných slev teď prochází připomínkovým řízením. „Chtěli bychom stihnout nařízení vlády do konce června, aby druhé pololetí letošního roku mohlo být použito jako rozhodné období a dopravci mohli žádat v příštím roce o slevu,“ uzavírá Dont.