Kvůli špatné dohodě o výběru mýta přichází stát o peníze

17. září 2012

Na první pohled je to úplně nelogické. Mýtné sazby se dvakrát za sebou zvýšily o čtvrtinu, přesto se na mýtu vybírá jen o osm procent více. A nejen to. Pokud to takto bude pokračovat, bude stát na mýtu za pár let vybírat stejně nebo dokonce ještě míň než před zvýšením sazeb. Jak je to možné?

Důvod je jednoduchý. Když před dvěma lety tehdejší ministr dopravy Vít Bárta dohadoval s dopravci radikální navýšení mýtných sazeb – dvakrát po 25 procentech – pak musel přistoupit na neměnné sazby pro vozidla emisní třídy euro 5, nižší sazby pro autobusy a až 300miliónové roční slevy na mýtném. A teď se ukazuje, že pro stát to není výhodná dohoda.

„Přestože intenzita dopravy se meziročně nezměnila, výběr mýta se zvedl o osm, ne o 25 procent,“ konstatuje ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil. A nechal chybějící procenta převést na peníze.

„Kdyby se navýšení mýtných sazeb vztahovalo i na emisní třídu 5, vybralo by se ročně až o 600 miliónů víc. Kdybychom nechali autobusy v normální mýtné sazbě, jde o dalších až 400 miliónů ročně navíc,“ počítá.

Stát by mohl vybírat víc

Nevýhodnou dohodou stát ročně o tyto peníze přichází. Dopravci se totiž zvýšeným sazbám pro auta s emisní třídou euro 3 a 4 přizpůsobili. Někteří – jako třeba Ondřej Plešek z firmy Doxi transport – si prostě spočítali, že se jim nevyplatí jezdit po dálnicích.

Další skupina dopravců se rozhodla pro modernizace vozového parku, protože při počtu najetých kilometrů se jim vyplatí koupit nové auto s euro 5, pro která jsou mýtné sazby výrazně nižší. Jak potvrzuje Zdeněk Kopecký z DS Logistic, ne vždy se totiž daří zvýšení mýta přenést na zákazníka.

„Dotklo se nás to nárůstem mýta. Museli jsme toto navýšení vykomunikovat se zákazníky, což někdy jde a jindy ne,“ krčí rameny.

Trend se může dále zhoršovat

Výhodou je, že nová auta jsou ekologičtější a bezpečnější. A podle Karla Feixe, ředitele české pobočky firmy Kapsch, je vedlejším produktem mýtného systému i lepší životní prostředí.

Václav Nestrašil ale tak optimistický není. Podle něj se totiž může dojít k tomu, že stát bude na zvýšené sazby mýta dokonce doplácet.

„Bude-li tento trend pokračovat i do budoucna, můžeme za dva tři roky zjistit, že k navýšení mýtných sazeb nedošlo, a přesto budeme nadále vyplácet slevy,“ varuje.

autor: evk
Spustit audio