Škoda Superb II: Mají se Mondeo a Passat bát?

4. březen 2008

Pro české návštěvníky ženevského autosalonu je asi největším lákadlem světová premiéra druhé generace modelu Škoda Superb, který ještě více než jeho předchůdce je připraven zaujmout zákazníky vynikajícím dílenským zpracováním, vysokou kvalitou materiálů a špičkovým designem.

Už zvenku jsou zřejmé vynikající prostorové poměry pro posádku. Nadstandardní prostor je k dispozici cestujícím vpředu, ale mimořádným zůstává Superb zejména pro nepřekonatelnou nabídku prostoru pro cestující na zadních sedadlech.

Velkoryse dimenzovaný interiér svého předchůdce překonává nový Superb při téměř totožné délce díky příčně uloženému motoru. Začíná to prostorem pro nohy vpředu, který získal na velikosti díky přesunutí převodovky vyplývajícímu z nové koncepce. Střední tunel se podařilo podstatně zeštíhlit. Prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech narostl o 19 milimetrů, což vytváří základní premisu pro jedinečný cestovní komfort. Nová Škoda Superb je dlouhá 4838 milimetrů, na šířku má 1817 milimetrů a na výšku 1462 milimetrů.

Interiér svou jemně sladěnou kombinací vybraných materiálů a vynikajícím zpracováním splní požadavky těch nejnáročnějších zákazníků. Na přístrojové desce, jejíž horní hrana tvoří výraznou vlnu, jsou jednotlivé ovládací prvky smysluplně uskupeny do jednotlivých funkčních celků. Všechny primární funkce jsou soustředěny na volantu, logické uspořádání zajišťuje rychlý dosah, jednoznačné označení takřka vylučuje chybnou obsluhu i v případě, že za volant usedne méně zkušený uživatel vozů Škoda. Volant v některých výbavách nabízí multifunkční tlačítka pro obsluhu audiosoustavy, multifunkčního ukazatele provozních údajů a telefonu. Chromovaná linka uprostřed nového, kůží obšitého věnce volantu cituje příď vozu výrazně formovanou do tvaru písmene V.

Interiér

Tuto formální linii sleduje i design středového panelu. Své místo tu našla ovládací jednotka dvouzónové elektronicky ovládané klimatizace a nový navigační systém Columbus s moderní a snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou, s pevným diskem o kapacitě 30 GB pro rychlý přístup k datům. Před sedadlem spolujezdce je připravena velká odkládací schránka. Další úložné prostory nabízí výklopná schránka vlevo pod volantem, velkoryse tvarované kapsy ve dveřích, odkládací plochy a držáky kelímků s nápoji na středovém tunelu i kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel.

Další novinka se objeví po zapnutí zapalování na obou kruhových přístrojích umístěných v hlubokých tubusech. Jako funkční zkouška se ručičky rychloměru a otáčkoměru přesunou ze své klidové polohy, ukazující svisle dolů, až na konec jasně strukturovaných bílých stupnic, aby se pak zase vrátily zpět na nuly do klidového stavu.

Středový panel

Zákazník může volit ze tří barevných variant přístrojové desky vyrobené z vysoce kvalitního měkčeného materiálu a ze tří různých provedení dekoračních lišt. Sestavením těchto prvků vznikne výrazně elegantní a jednoduše nadčasové prostředí.

Variabilní otevírání pátých dveří Twindoor

Dvouprostorová karoserie s vyváženými proporcemi, s nadčasově elegantními liniemi a s výraznými stylistickými prvky skrývá konstrukční novinku, která v historii automobilismu určitě nezapadne. Záď, která se drží v této třídě běžné koncepce sedanu, skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru téměř neomezené. Jedinečné variabilní otevírání pátých dveří Twindoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí velmi praktické a funkční řešení. Podle potřeby je možné otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malá zavazadla, nebo může uživatel vozu Superb pomocí dvou tlačítek na spodní hraně pátých dveří, která ovládají elektromechanický systém, zvednout celé víko i se zadním sklem pomocí chytrého a současně snadno ovladatelného mechanismu. Tímto způsobem lze naložit i do reprezentativně vyhlížejícího vozu rozměrnější předměty. Krátké rozsvícení třetího brzdového světla pod zadním sklem signalizuje, že elektrické servomotory aretovaly uzamykací mechanismus obou dílů víka. Využitelný otvor zavazadlového prostoru se poté zvětší zhruba na dvojnásobek.

Kufr - nová technologie otevírání kufru

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1670 litrů. S tím se nemohou rovnat dokonce ani některé vozy vyšší střední třídy s karoserií kombi.

Samotný zavazadlový prostor je čalouněn kvalitním kobercem. Pod robustní podlahovou deskou je připravena další schránka na umístění předmětů obvyklé výbavy, pod ní se nachází náhradní kolo (s výjimkou verze GreenLine), aby byla zajištěna mobilita i v případě defektu. Na bocích zavazadlového prostoru jsou upevněna oka pro zajištění nákladu, nákupní tašky a sáčky lze zavěsit na praktické výklopné háčky.

Kufr

Nový Superb může samozřejmě předvést celou řadu dalších novinek a konstrukčních opatření, kterými dále překonává schopnosti svého předchůdce. V podlaze a v A a B-sloupcích se uplatnily jak za tepla tvářené vysokopevnostní plechy, tak i oceli obvyklé pevnosti, ale s vysokou tažností, které při čelním nebo bočním střetu svým cíleným pohlcováním energie nárazu deformacemi zajistí akceptovatelný průběh zpomalení a dostatečný prostor pro přežití cestujících. Použití moderních slitin oceli se také pozitivně promítlo v úspoře hmotnosti, protože prvky, které jsou dnes vyrobeny z vysokopevnostních plechů mohou mít menší tloušťku, než díly srovnatelné pevnosti z běžných materiálů.

I přes náročnou konstrukci karoserie, která s rezervou splňuje všechny požadavky na ochranu chodců a bezpečnost posádky v případě kolize, vzrostla hmotnost oproti předchozímu modelu pouze nepatrně.

Kufr

Podvozek

Konstrukčně zcela nový model Škoda Superb využívá komponenty podvozků modelů Octavia (Golf) a Passat. Pro osobitý charakter vozu a specifické požadavky na jízdní vlastnosti však Škoda přidala nově vyvinuté prvky a komplexní úpravy stávajících celků.

Poháněná přední náprava se zavěšením McPherson s trojúhelníkovitými rameny je u vozu Superb uložena v tuhé hliníkové nápravnici, aby bylo dosaženo optimálních kinematických charakteristik při současném snížení hmotnosti nápravy. Zadní náprava je ke karoserii připevněna speciálními silentbloky. To zvyšuje jízdní komfort a snižuje hladinu hluku odvalujících se kol.

Přední pohled

Nový Superb patří díky pečlivému odladění a utlumení zdrojů hluku k nejtišším zástupcům své třídy. Tloušťka předních bočních skel byla zvýšena na 4,85 milimetru, tlumicí a izolační pakety snižují vibrace a tím i hlučnost, aerodynamický hluk snižují nové těsnicí materiály.

Při ladění podvozku byl kladen zvláštní důraz na vyvážený poměr mezi agilitou a komfortem. Nerovnosti vozovky zvládá odpružení excelentně, naklánění karoserie v zatáčkách je z velké části potlačeno díky pečlivé konfiguraci podvozkových prvků. Lepší boční dynamiku jízdy zajišťuje nové elektromechanické řízení. Jeho odezva byla optimalizována pro nový model a specifické požadavky u konkrétních motorizací. V popředí zůstalo agilní chování vozidla v zatáčkách a excelentní držení stopy, při současném zachování co nejvyšší citlivosti na aktuální trakční podmínky hnacích kol.

Zadní pohled

Podvozek nového vozu Superb má zcela nové nastavení ABS a ESP. Cílem vývoje bylo propůjčit novému Superbu vlastnosti zaměřené na snadné ovládání a komfort, aniž by tím utrpělo potěšení z jízdy. "A tento cíl jsme na plné čáře splnili", říká Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro technický vývoj. Pečlivé úpravy nebo nové konstrukce jednotlivých součástí podvozku dodávají novému modelu Superb stejnou měrou hbité, jakož i vyrovnané, předvídatelné a bezpečné jízdní vlastnosti až do mezních situací.

Motory

Nový model dostává široce rozvrstvenou paletu motorů, která dokáže splnit odlišné požadavky zákazníků mnohem lépe, než tomu bylo v nabídce značky Škoda kdykoliv před tím.

Motor

K dispozici jsou tři benzinové a tři vznětové motory. Všechny pracují s přímým vstřikováním paliva do válců a vynikají nízkými hodnotami spotřeby a emisí CO2. Hmotnost špičkového modelu Škoda Auto začíná na 1425 kilogramech a ani zákazníkům nejdostupnější pohonné jednotky nemusí být zatěžovány na maximum, aby poskytly jízdní výkony, které odpovídají standardu této prestižní kategorie. Dokládá to například ta skutečnost, že všechny zážehové a téměř všechny vznětové motorizace rozjedou nový Superb na nejvyšší rychlost přes 200 km/h.

Pro všechny benzinové motory je charakteristické přímé vstřikování paliva. Čtyřválec TSI se zdvihovým objemem 1,4 litru, který má v novém modelu Superb premiéru pro značku Škoda, dosahuje i přes svůj menší objem výkonu 92 kW (125 koní) a nejvyššího točivého momentu 200 Nm, který je k dispozici v rozsahu 1500-4000 min-1. Za 10,5 sekundy zrychlí tento malý přeplňovaný motor z 0 na 100 km/h, maximální rychlost činí 201 km/h. Kombinovaná spotřeba má díky nízkému zdvihovému objemu a přeplňování hodnotu 6,6 litru na 100 kilometrů, což je na benzinový motor velmi příznivá hodnota. Kombinované emise CO2 činí 157 g/km.

Boční pohled

Velmi zajímavým benzinovým motorem v novém modelu Superb je 1,8 TSI s výkonem 118 kW (160 koní). Dosahuje maximálního točivého momentu 250 Nm v rozsahu od pouhých 1500 min-1 do 4200 min-1 a Superb s pohonem předních kol s ním dosahuje maximální rychlosti 220 km/h. Při zrychlení z 0 na 100 km/h uběhne 8,6 s, kombinovaná spotřeba činí 7,6 litru na 100 kilometrů, emise CO2 pak 180 g/km. Pro motor 1,8 TSI se jako alternativa k manuální šestistupňové převodovce dodává i automatická sedmistupňová převodovka DSG.

Vrcholnou motorizací nového modelu Superb, která se v nabídce objeví nedlouho po zahájení prodeje, bude nový motor 3,6 FSI V6 s výkonem 191 kW (260 koní) a maximálním točivým momentem 350 Nm v rozsahu od 2500 min-1 do 5000 min-1. Jeho kombinovaná spotřeba činí 10 litrů paliva na 100 kilometrů, kombinované emise CO2 238 g/km. Z 0 na 100 km/h sprintuje špičkový agregát za 6,5 vteřiny, při maximální rychlosti ukazuje ručička tachometru 250 km/h. Motor 3,6 FSI V6 bude dodáván výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a, aby se enormní síla motoru spolehlivě přenesla na vozovku, i se stálým pohonem všech kol.

Zadní pohled

Rozdělení hnacího momentu je přitom variabilní. Spojka Haldex čtvrté generace elektronicky sleduje rozdělení hnacího momentu, na zadní kola je možno nasměrovat až 2000 Nm. Při jízdě za normálních trakčních podmínek směřuje až 100 procent hnací síly na přední nápravu. Toto řešení zaručuje bezpečnou a spolehlivou jízdu za jakéhokoli stavu vozovky - nejen v zimě na sněhu a ledu.

Motor 1,9 TDI PD DPF je základním agregátem řady naftových pohonných jednotek a z hlediska výkonu představuje cenově výhodnou, přesto však výkonnou výchozí motorizaci modelové řady Superb. Čtyřválec má výkon 77 kW (105 koní) a vrcholu točivého momentu dosahuje na úrovni 250 Nm při 1900 min-1. Kombinovanou spotřebou 5,7 litru nafty na 100 kilometrů dokazuje své ekonomické přednosti a hodnotou kombinovaných emisí CO2 151 g/km i ekologické přednosti. Jízdní výkony jsou přesto pozoruhodné: tato varianta dosahuje maximální rychlosti 190 km/h. Pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje základní naftový motor 12,5 s. Manuální pětistupňová převodovka přenáší sílu motoru na přední kola.

Další výkonnostní třídu naftových agregátů představuje motor 2,0 TDI PD DPF, který poskytuje výkon 103 kW (140 koní). Jeho maximální točivý moment činí 320 Nm v rozsahu 1800-2500 min-1, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s a maximální rychlost 207 km/h. Kombinovaná spotřeba 5,9 litrů na 100 kilometrů se drží ve velice mírných mezích. Hodnota kombinovaných emisí CO2 činí 155 g/km. Rozsáhlá akustická opatření podstatně snížila hladinu pracovního hluku obou agregátů se vstřikováním čerpadlo-tryska.

Přední pohled

Ještě vyšším nárokům bude vyhovovat motor 2,0 TDI CR DPF pracující se vstřikováním common-rail. Také tento motor bude v modelu Škoda Superb k dispozici poprvé. Podává výkon 125 kW (170 koní) a dosahuje maxima točivého momentu v hodnotě 350 Nm v rozsahu od 1750 min-1 do 2500 min-1. V kombinovaném provozu spotřebuje na 100 kilometrů 6 litrů nafty, emise CO2 činí pouze 159 g/km. Výkonnostní potenciál této motorizace dokládají jízdní výkony - maximální rychlost 222 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 sekund. Oba silnější naftové motory se budou dodávat v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Kromě toho bude k dispozici také automatická převodovka DSG se šesti stupni. Filtr pevných částic bude pro všechny verze nabízen standardně. Motor 1,9 TDI PD/77 kW bude do zemí, kde není zaručena přiměřená kvalita nafty, dodáván bez filtru pevných částic.

Adaptivní světlomety

Výborný výhled zajišťují nejen velkorysé plochy oken a podstatně větší vnější zpětná zrcátka, ale zejména při cestování za tmy také nový systém adaptivního osvětlení AFS (zkratka z anglického názvu Adaptive Frontlight System). AFS upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách a umožňuje řidiči, aby dříve rozpoznal případné překážky na silnici a mohl na ně včas reagovat.

Přední světlomet

V městském režimu při rychlostech od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky.

Při vyšších rychlostech a při jízdě na dálnici (od 90 km/h) je aktivní režim dálničního světla. V tomto režimu nastaví řídicí jednotka světlomety tak, aby byl více osvětlen i levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru, takže světelná stopa je delší.

Třetí režim meziměsto je nejvíce podobný běžnému potkávacímu světlu. Tato funkce se aktivuje při rychlostech 0-15 km/h a 50-90 km/h. AFS vedle toho disponuje natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhové světlomety s Corner funkcí.

Pro jízdu v dešti je připravena funkce snižující riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu odrazem světla od mokré vozovky.

AFS dále umožňuje upravit rozložení světelné stopy pro jízdu v zemích s levostranným provozem, takže osvětlení nového vozu Superb nebude oslňovat řidiče v protisměru. Při tomto nastavení je deaktivována funkce natáčení světel i jednotlivé režimy osvětlení.

AFS se v novém modelu Superb dodává výhradně s bi-xenonovými světlomety. Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tímto širokým funkčním rozsahem.

Palubní deska

Sympatickým detailem je nápis Superb překlenující odraznou plochu směrových světel, novinka, kterou bude možno nalézt i u ostatních budoucích modelů značky Škoda.

Bezpečnost

Ochrana posádky nového modelu Superb je na velmi vysoké úrovni. V závislosti na výbavě a verzi může mít vůz až devět airbagů. Rozsáhlou ochranu poskytují dva přední a boční airbagy a hlavové airbagy pro přední i zadní cestující. Úplnou novinkou je kolenní airbag řidiče a boční airbagy vzadu. Regulace prokluzu ASR je součástí standardní výbavy všech verzí nového modelu Superb. Opatření pro ochranu chodců v případě nehody podstatně snižují riziko zranění slabšího účastníka silničního provozu. ESP může být na některých trzích rovněž součástí sériové výbavy. Asistent rozjezdu do kopce ulehčuje rozjíždění do svahů a zabrání tomu, aby vůz po uvolnění brzdového pedálu začal couvat.

Kolení airbagy

Výbava

Všechny výbavové stupně nabízí vysoký standard odpovídající požadavkům zákazníků v této třídě. Navíc je k dispozici také rozsáhlý seznam mimořádných výbav. V nabídce jsou mimo jiné dešťový senzor, Light assistant, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS, kontrola tlaku v pneumatikách, brzdový asistent a asistent rozjezdu do kopce stejně jako signalizace při parkování a parkovací asistent. Signalizace při parkování pracuje se systémem 4/8-senzorů, parkovací asistent vyvinul koncern Volkswagen a Škoda Auto jej speciálně upravila dle požadavků nového vozu Superb. Systém pomáhá řidiči při couvání do mezery mezi dvěma vozy stojícími v řadě.

Komfort zvyšují i vyhřívaná sedadla, která se v novém voze Superb nabízí nejen vpředu, ale i vzadu. Nové ergonomicky tvarované sedáky a opěradla posunují komfort cestování na nejvyšší možnou úroveň. Na místech vpředu si řidič i spolujezdec užívají vynikajícího bočního vedení a díky ergonomicky správně tvarovaným sedákům a opěradlům zažívají na dlouhých trasách maximální uvolnění. Zejména v zimě poskytuje neocenitelné služby nezávislé přídavné topení, které je v novém modelu Superb možno volitelně objednat přímo z výroby.

Zadní sedadla

Nabídka autorádií a navigačních systémů koresponduje s vysokou úrovní bezpečnostní výbavy. Nabídka v novém modelu Superb se pohybuje na nejvyšší úrovni díky high-tech navigačnímu systému s dotykovým displejem a pevným diskem nebo hodnotné audiosoustavě s 10 výkonnými reproduktory, přehrávači CD, který může přehrávat i skladby ve formátu MP3, audiozdířce v Jumbo boxu mezi předními sedadly pro připojení externích zařízení a čtečce karet SD. Všechny tyto komponenty jsou na přání harmonicky integrovány do klenuté přístrojové desky. Středová konzola s naznačeným tvarem písmene "V" působivě oživuje interiér; chromované rámečky tvoří stylistickou protiváhu k hodnotným lesklým černým plochám.

Osvědčené a dosud jedinečné detaily výbavy dodávají novému vozu Superb stejný sympatický charakter, který je vlastní všem automobilům se značkou Škoda. Nic ze své funkčnosti neztratil chytrý nápad zavedení schránky pro uložení mokrého deštníku po jeho použití. Vodotěsná přihrádka se nachází ve vnitřní výplni levých zadních dveří a vlhkost spolehlivě odvede integrovaný kanálek. Při zavřených dveřích zůstává praktická schránka na deštník oku pozorovatele ukryta. Firemní přístup definovaný heslem Simply clever v tomto případě opět ukazuje, že promyšlený detail pro každodenní použití nemusí být v rozporu s čistým designem výplně dveří.

Přední sedadla

Nové kruhové přístroje s bílými stupnicemi garantují výbornou čitelnost jak ve dne, tak i v noci. Ve střešním panelu jsou namontovány diody difuzního osvětlení CatVision. Na rozdíl od předchozí generace vydávají světelné diody bílé světlo, které dodává interiéru exkluzivnější atmosféru. Přehledně uspořádané a jednoznačně rozlišitelné ovládací prvky jsou podsvíceny zeleně, tedy barvou značky Škoda. Zelená barva má kromě toho další důležitý význam, protože Škoda Auto bere ochranu životního prostředí ve všech oblastech velice vážně: Nový Superb je z 95 % recyklovatelný.

autoři: Škoda Auto , onj
Spustit audio