Městská vs státní policie - každý na svém písečku

29. září 2008

Už dva roky mohou vedle státní police měřit rychlost i městští strážníci. Mnohé obce se vyzbrojily radary, nabraly lidi a začaly trestat neposlušné řidiče. Bohužel, přístup jednotlivých úřadů k této pravomoci je různý, a i proto by od ledna o ni mohly přijít. I když všechny obce tvrdí, že jim jde především o zklidnění dopravy na svých ulicích, pak v praxi k tomuto stejnému úkolu každý přistupuje jinak.

Známým příkladem je středočeská obec Koleč, která bere měření rychlosti jako podnikání. Vlastní už dva radary, které obsluhuje šest strážníků a jezdí po okolních 27 obcích, aby tam číhali na rychlost překračující řidiče. A i když starosta obce tvrdí, že jsou v mínusu, pak do jejich rozpočtu přicházejí procenta ze všech vybraných pokut. Navíc strážníci, a to nejen kolečtí, mnohdy měří na místech, která z hlediska bezpečnosti silničního provozu nejsou zrovna nejkritičtější. Také proto by podle Leoše Trčila, šéfa jihomoravské dopravní policie, měly obě policie více spolupracovat.

"Spolupráce je nutná a vím o tom, že v řadě případů funguje. Jedná se o to, že je rozhodně nesmysl, aby na jednom místě nebo v úseku 500 metrů stály dva radary - jeden městské a druhý státní policie," říká jeden z nejvážnějších kandidátů na post ředitele dopravní policie, podle kterého by v tomto případě státní policie neměla být nadřazenou.

"Myslím si, že nepůjde o striktní určení, ale po vzájemné dohodě se vytipují místa, která budou používat obě složky."

A mnohde to tak už funguje, například v Přerově, jak potvrzuje šéf tamních strážníků Omar Teriaki: "Samozřejmě, ze zákona nám vyplývá povinnost, abychom v součinnosti se státní policií nahlásili místa, kam chodíme měřit, aby zde nedocházelo k duplicitě měření."

Městská policie Přerov vlastní jeden mobilní radar a má vytipováno několik kritických míst, kde střídavě měří rychlost. Díky internetovým stránkám řidiči vědí, která místa to jsou, a za dva roky působnosti se prý už zklidnili.

"Řidiči, kteří často projíždějí Přerovem, vědí, že se tu měří. To ale neznamená, že by dodržovali rychlost jen v jednom úseku a ve zbylých ulicích by se to snažili dohnat. Řidiči vědí, kde se měří rychlost, protože to jsou stabilní místa, ale jezdí mnohem opatrněji po celém Přerově, protože si nemohou být jistí, kde na radar narazí."

Teriakiho by proto hodně mrzelo, kdyby městské policii byla odebrána pravomoc měřit rychlost. Zpočátku byly sice peníze za pokuty znatelnou částí rozpočtu, teď se ale o tom už vůbec nedá mluvit.

"Za Přerov mohu říct, že za rok 2007 jsme díky rychlostem naplnili obecní rozpočet o jednu desetinu procenta."

Měření rychlosti městskou policií, pokud se ovšem dělá s rozumem, určitě má smysl. Navíc uvolňuje ruce státní policii.

"Zvyšuje se doprava, zatížení komunikací, a proto by se činnost dopravní policie měla zaměřovat hlavně na příčiny a následky dopravních nehod a dozorovat stávající provoz. Jde o to, že činnosti by se měly podělit. Větší část výkonu služby ve městě by měla zajišťovat městská police a dopravní policie mimo města, kde je daleko víc následků dopravních nehod," doplňuje plukovník Trčil.

O tom, jestli městská policie bude měřit rychlost i od ledna, by měli poslanci rozhodnout v říjnu.

autor: evk
Spustit audio