Hlavně získat peníze na dálnice

12. květen 2009

Úřednická vláda, která teď začala řídit naši republiku, má jednu velkou výhodu - v jejím rozhodování by měla hlavní roli hrát odbornost a nikoli politická příslušnost. Jak se tato výhoda projeví v resortu dopravy? Nový ministr Gustáv Slamečka se už nechal slyšet, že nebude příliš měnit směr nastoupený předchozím šéfem resortu Petrem Bendlem a za svou hlavní prioritu považuje zajištění financí na dopravní infrastrukturu.

To je oblast, ve které se novopečený ministr dopravy velmi dobře vyzná. Od května 2007 řídí Státní fond dopravní infrastruktury, teď si tam bere půlroční neplacené volno, a od února letošního roku zároveň pracoval jako Bendlův náměstek, takže problémy kolem financování staveb zná důvěrně. I když současný premiér považuje tyto stavby za prioritu, je otázkou, kolik peněz na ně bude v dalších dvou letech v rozpočtu vyčleněno. Bude nutné účelně prostředky rozvrhnout.

"Znamená to, že budeme muset přehodnotit portfolio jak připravených, tak rozestavěných staveb. Buď některé ze staveb zakonzervovat, nebo je posunout v čase anebo omezit financování tak, abychom z rozpočtu vyšli. Dále budeme pokračovat v hledání jiných forem finančních prostředků - to by znamenalo zapojení soukromého sektoru ve formě partnerství se sektorem veřejným."

Tedy projekty PPP, o kterých se už léta hovoří a podle Slamečky je i vzhledem k současné ekonomické situaci potřeba je správně načasovat. Předchozí kabinet přislíbil dát na infrastrukturu 8, 4 miliardy korun, ovšem to nepokrývá ztráty ze silniční daně a mýta, které by podle odhadů mohly letos dosáhnout až tří miliard korun.

"Ve fondu máme ještě určité přebytky. Původně jsme počítali s tím, že je využijeme na navýšení rozpočtu, ale teď to vypadá tak, že většinu z nich budeme muset držet na pokrytí snížených příjmů."

A to je i důvod, proč nový šéf resortu dopravy není zastáncem celoročního pátečního zákazu jízd kamiónů. Velmi dobře ví, že nemají kde parkovat.

"Víme, že kamiony obsadí nejen čerpací stanice, ale zároveň připojovací pruhy. Pokud by takovýto zákaz byl přijat, musely by se vybudovat parkovací místa v řádech stovek, možná i tisíců. Ovšem to jsou finance, které v rozpočtu nemáme."

Slamečka je také proti slevám na mýtném, spíše se přiklání k názoru diferencovat sazby v jednotlivých dnech a hodinách.

"Protože, podle našeho názoru, stát bude moct praktikovat svoji dopravní politiku podstatně efektivněji, i přes finanční mechanismus."

Co se týká dalších legislativních věcí, měly by pokračovat tak, jak byly nastartovány. Například vyhláška o povinné výbavě by se měla objevit o prázdninách, stejně tak změna bodového systému je záležitostí expertů a následně zákonodárců. Český ministr dopravy Gustáv Slamečka ale v nejbližší době chystá zásadní změnu sám u sebe. Po třinácti letech bydlení v Praze chce zažádat o české občanství, i když mluvit bude i nadále mateřským jazykem.

"Zatím moje čeština není na úrovni, se kterou bych se chtěl veřejně prezentovat. Pevně věřím, že slovenský jazyk je stále pochopitelný, ale pokud bych dostal nějaké signály, které tedy doposud nepřišly, pokusil bych se změnit. Ale myslím si, že je lepší dobrá slovenština než ne příliš dobrá čeština, kterou byste ode mě teď slyšeli."

Tak hlavně abychom slyšeli pro nás motoristy jen dobré věci.

autor: evk
Spustit audio