Elektronické viněty možná nebudou přenositelné
Už jsme si zvykli, že za použití dálnic musíme platit, doposud to bylo prostřednictvím dálničního kupónu. Za dva roky už by to měly být elektronické viněty a jak vyplynulo z naší internetové ankety, řidiči si je přejí. Celkem 58 procent hlasujících upřednostňuje tyto viněty, dalších 37 procent by raději zůstalo u klasických nalepovacích známek, zatímco zbývajícím 5 procentům respondentů je to jedno. V čem je vlastně výhoda chystaných elektronických vinět?
"V první řadě je to lepší vymahatelnost a kontrola. Dneska neplatiče odhalíte pouze individuální kontrolou na silnici. Druhý velký důvod je telematika a řízení porovozu, přehled o tom, kolik vozidel po dálnici v určitém časovém úseku jezdí, zda náhodou není potřeba omezit někde rychlost a tak dále," přibližuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy jednoznačné výhody elektronických vinět.
Jejich hlavní nevýhoda je ale na začátku spuštění systému - vysoké pořizovací náklady.
"Těžko v tuto chvíli odhadovat , protože na kupóny bude muset být vypsáno výběrové řízení. Uvidíme, jaké ceny nám zájemci nabídnou. Náklady na pořízení budou nepochybně vyšší, než tisk dálničních kupónu, ale je nutné si uvědomit, že potřeba tisku v dalších letech odpadne, čímž se ušetří. V prvním roce však nepochybně náklady nebudou malé."
A to byl i důvod, proč se vpodstatě rok a čtvrt o vinětách nemluvilo a sněmovna nakonec odhlasovala poslanecký, nikoli ministerský návrh. V současné ekonomické situaci, kdy reálně hrozí zastavení dálniční výstavby, je investice do vinět podle šéfa resortu další komplikací. Zvláště, pokud by byly anonymní a přenositelné, takže by jednu vinětu by mohlo využívat více aut.
"Anonymita zatím souvisí s přenositelností, aby například jedna rodina, která má více vozidel, mohla používat jeden dálniční kupón. Nám jde spíše o výnosy z kupónů. Pokud by existovala přenositelnost, měl by Státní fond dopravy logicky menší výnosy, než kdyby elektronická známka byla registrována na registrační značku vozidla. Z našeho pohledu je to otevřená záležitost a chceme se té anonymitě ještě věnovat."
Jinými slovy, to, co by se nám řidičům líbilo asi nejvíce, tedy jedna viněta pro několik aut, by nakonec vůbec nemuselo nastat. Každopádně by se pomocí viněty neměl mapovat pohyb konkrétního vozidla.
"Pohyb vozidla by se teoreticky dal sledovat, ale ujišťuji veřejnost, že to není něco, o co by nám šlo. Skutečně jde o řízení dopravních toků, sledování proudu vozidel, a ne o to někoho špehovat. Pokud by někdo někoho chtěl špehovat, má k tomu jiný velký nástroj a to je mobilní telefon."
Abychom od 1. ledna 2011 měli místo dálničních známek elektronické kupony, musí návrh schválit ještě senát a poté jej podepsat prezident.