K benzínce? Ne, do zásuvky

28. červenec 2009

Jestli jste příznivcem nových technologií, nejspíš jste už zaslechli informace, že na trh přicházejí elektrická auta od automobilových velkovýrobců. Už to nemá být záležitost několikakusové, v zásadě ruční výroby, respektive přestavby benzínového auta, ale normální pásová výroba. Na tuto cestu se vydalo Mitsubishi a Subaru. V nejbližší době by je měli následovat další výrobci - například Nissan, nebo Renault. A tak není od věci se podívat na to, jak se elektrická auta budou dobíjet.

Zajet k pumpě a natankovat nádrž do plna trvá průměrně asi šest minut. Pokud máte moderní naftový vůz, dostáváte se s dojezdem téměř k 1000 kilometrů. S elektromobily je to zatím jinak. Nabíjíte je celou noc a ujedete zhruba 250 kilometrů. Společnost Better Place v japonské Jokohamě ale ukázala revoluční věc - stanici pro rychlou výměnu baterií. Díky ní bude dojezd elektromobilu teoreticky neomezený.

"Tohle je základní, jednodušší úroveň. Máme v plánu ještě verzi s pojízdným gumovým pásem. Sami vidíte, jak to funguje. Řidič zajede s vozem na přesně dané místo, vypne zapalování. Během zhruba 70 vteřin se stanou dvě věci. Nejprve mu pod auto přijede prázdná plošina s robotem, který uvolní vybité baterie. Druhá plošina mezitím přiveze baterie nabité. Robot je upevní do vozu a hned poté je možné pokračovat v jízdě," líčí Shai Agasi, zakladatel společnosti Better Place.

Ta pro vlády Izraele, Dánska, Japonska, Kanady, Australie a USA připravuje elektrifikaci individuální automobilové dopravy.

"Better Place je americká společnost, která si klade za cíl vybudovat ve velkých městech výše zmíněných zemí co největší počet dobíjecích stanic. Chceme jít naproti zákazníkům, aby si mohli elektromobil pořídit a neměli s ním žádné problémy," vysvětluje Jan Horčík, odborník ze serveru Hybrid.cz

Ale vraťme se k samotnému nabíjení elektromobilů. Kromě revolučních výměnných stanic jsou tu ještě dva systémy.

"Baterie můžete nabíjet normálně doma ze zásuvky, což trvá průměrně šest až osm hodin, ideální je nabíjet přes noc. Potom existuje druhá možnost nabíjení elektromobilů - rychlodobíječky. Obvykle jde o dobíjecí stanice, které se dají postavit ve městech, kde rychlodobíjení trvá řádově desítky minut, ale auto se dobije tak na osmdesát procent."

Rychlodobíječky pracují s vysokým napětím. Ve světových metropolích, například Berlíně a Londýně, se už testují v reálném provozu. Do ideálního stavu, tedy aby byly dostupné každých 20 až 30 kilometrů, je však ještě daleko. Stavět se ale mají také v Česku. Nedávno se k tomu zavázal i ČEZ.

"Společnost ČEZ uspořádala tiskovou konferenci na téma rozvoje elektromobilismu v Čechách. Hlavní zprávou je, že ve spolupráci s městy Praha a Ostrava také začne s výstavbou dobíjecích stanic."

Během roku se má díky tomuto projektu objevit v Česku deset nových elektromobilů. V roce 2012 už jich má jezdit padesát až sto a, mimo jiné, by měly pomoci s nízkým nočním odbytem elektřiny.

autor: pek
Spustit audio