Nová škodovka bude levná!

18. září 2009

Před několika dny se v zaměstnaneckém časopisu odborářů mladoboleslavské automobilky objevila informace o ukončení výroby modelu Škoda Octavia Tour - a to do konce příštího roku. To otevřelo prostor pro spekulace. My totiž víme, že Škoda chce závod ve Vrchlabí udržet, a tak se musíme ptát: Co se tam začne během relativně krátké doby vyrábět?

Podle původních plánů to měl být malý Volkswagen UP!, jehož sériovou podobu čekáme příští rok na jaře na ženevském autosalónu. Auto se ale nakonec bude vyrábět v Bratislavě. Na Volkswagen UP! přišla řeč i během našeho frankfurtského rozhovoru s Eckhardem Scholzem, šéfem vývoje Škody Auto. Z jeho odpovědi se dá vytušit, že z vozu UP! nejspíš bude vycházet první elektrická škoda.

"Elektromobily jsou blízkou budoucností. Jestliže kolega - šéf vývoje koncernu Volkswagen Ulrich Hackenberg - už oficiálně ohlásil výrobu elektrického vozu UP! na rok 2013, tak určitě se dočkáme i škodováckého derivátu. Neumím si představit, že bychom se toho auta vzdali."

První elektrickou škodovku tedy čekejme asi za pět let. S největší pravděpodobností se ale nebude vyrábět ve Vrchlabí. Navíc by ani nemohla nahradit model Octavia Tour. Budoucí "elektroškoda" bude spíš do města a nebude levná.

"Když se podíváme na Škodu Octavii Tour, můžeme najít určitou paralelu s vozem Dacia Logan. Je patrné, že zájem o vozy této velikosti a ceny roste. Vezměte si třeba model italské automobilky Fiat Linea - využívá techniku malého vozu a nabízí velký vnitřní prostor. Ve Škodě vidíme, že přibývá lidí, pro které je auto těžce financovatelné, a proto musíme nabídku rozšířit směrem k nim," vysvětluje Eckhard Scholz.

Fiat Linea nezmínil šéf vývoje škodovky náhodou. Nová škodovka, kterou nejspíš uvidíme na jaře v Ženevě, bude velikostí těsně pod současnou octavií a cenou blízko fabii. Odhadujeme, že to nebude sedan, protože pak by nemělo logiku rušit výrobu Fabie Sedan minulé generace. Navíc tento typ karoserie není v Evropě oblíbený. Nebude to však ani třídveřový hatchback.

"S třídveřovou škodovkou mám problém. Když si můžete dovolit do rodiny jen jedno auto, třídveřové to určitě nebude - nenaložíte do něj rodinu. Nechceme obsazovat okrajové segmenty, proto naše budoucí auto bude buď čtyř- nebo pětidveřové, to teď není podstatné. Hlavně ale musí být dostupné, protože krize zasáhne všechny trhy, nejen západ. Musíme lidem poskytnout odpovídající nabídku, žádné malé 'třídvířko'," dodává Scholz.

Co to bude, uvidíme nejspíš už za půl roku v Ženevě. Na tuto jarní výstavu se chystá také facelift modelů Fabia a Roomster. Pod jejich kapotami se mimo jiné objeví moderní naftový motor 1,6 se vstřikováním Common rail. Každopádně se zdá, že po premiérách dražších modelů Yetti a Superb, kterými mladoboleslavští definitivně potvrdili, že už dávno nejsou "druhořadou automobilkou z východní Evropy", se firma může zase soustředit na auta lidová. A spoustě z nás s nimi nejspíš udělají velkou radost.

autor: pek
Spustit audio