Ekologická Škoda v sériové výrobě?
Před nedávnem se v médiích objevila pro tuzemskou automobilku dost nelichotivá zpráva. Značka Škoda totiž jako jediná v Evropě zvýšila průměrné exhalace CO2. Zjistila to bruselská společnost Transport And Environment. Podle ní průměrné exhalace oxidu uhličitého vzrostly ze 148 gramů na kilometr v roce 2007 na 152 gramů v roce 2008. Z pohledu marketingu by bylo vhodné co nejdřív napravit pochroumanou reputaci, tedy přijít s nějakým ekologickým modelem.
Nejprve si vysvětleme, jak ke zvýšení emisí CO2 došlo. Může za to nová vlajková loď automobilky - Superb. Prodává se totiž s výkonným motorem 3,6 litrů. Tak velký motor v novodobé historii značky nenajdete. S objemem motoru souvisí i spotřeba a vypouštěné emise. S jejich průměrem však v letošním roce pozitivně zahýbají nejen stále obvyklejší filtry pevných částic u dieselových verzí, ale i úsporné verze GreenLine.
"Odbyt řady GreenLine je dobrý. Zvlášť fabia překonala očekávání i přes relativně vyšší příplatek. Octavia se prodává také slušně, i u modelu Superb máme tuto variantu a to i přes jeho velikost. Obecně ale platí, že Škoda si se svými eko-deriváty vede lépe než konkurence. Úspěch nás utvrdil v tom, že půjdeme do dalších generací GreenLine. To už budou vozy vybavené systémy Start/Stop, rekuperací energie a dalšími systémy. Snížení spotřeby a emisí bude opravdu drastické," říká Eckhard Scholz zodpovědný za vývoj ve Škodě Auto.
Systémy Start/Stop, stejně jako rekuperace energie, se dnes běžně používají v hybridních vozech. Jeden takový představila na autosalónu ve Frankfurtu také automobilka Kia. Nás zajímalo, co si o hybridech myslí ve škodovce.
"Osobně hybridům moc nevěřím, je to jen takový vývojový mezistupeň k elektrickému autu. Vím, o čem mluvím, mám za sebou roky práce na hybridním Tuaregu," skepticky podotýká člen představenstva Škodovky.
Že by tedy byla první sériová ekologická škodovka na vodík?
"Přiznám se, že nefandím ani vodíku. Jeho výroba je nákladná a ani ho není dostatek. Budoucnost je podle nás v elektřině, v akumulátorových technologiích a lithium-iontových bateriích. Zdá se, že ekologické tlaky zrychlují vývoj a elektromobily se v dohledné době opravdu na silnicích objeví," dodává Scholz.
Tímto směrem se vydává také tuzemská automobilka. Například model Superb nechává v Brně přestavět na elektromobil.
"Ano, to je pravda. Na Vysokém učení technickém jsou už poměrně daleko. Ale nejsou sami, kdo se zabývá elektromobily. Hledáme partnera i mezi dalšími školami, ale potřebujeme, aby byl schopný sdílet technologie s celým koncernem VW," uzavírá Eckhard Scholz.
Zkonkretizujme tedy závěrem naše zákulisní informace. Do dvou let vyjede prototyp elektrického superbu vytvořený ve spolupráci s brněnským Vysokým učením technickým. První plně sériovou ekologickou škodovkou bude nejspíš až derivát malého Volkswagenu Up!. S logem tuzemské automobilky ho čekáme kolem roku 2014.