Změříme vás ve dne i v noci!

12. říjen 2009

Jen málokdy jsou dopravní policisté vidět na silnicích i v noci. Rozhodně to není jen z důvodu tmy. V čem je problém? Na jedné straně je samozřejmě nedostatek mužů v uniformách, ale i kdyby jich bylo dost, měli by odpovídající techniku? Mohou policisté v noci odhalovat stejné přestupky jako za denního světla?

"Řidiči se mýlí, pokud se domnívají, že nedokážeme zdokumentovat rychlou jízdu. Prakticky všechna zařízení, kterými policie disponuje, umožňují měřit rychlost i v noci. Pokud se jedná o další přestupky, tak když jdou natočit i na videokameru, dokážeme je zaznamenat. Otázkou však je spatření přestupku ze strany policistů. Všechny běžné přestupky, kterých si všimneme, můžeme zaznamenat. Tma nám zhoršuje práci ve smyslu obtížnějšího zastavování vozidel a vlastní bezpečnosti policistů, nicméně výrazné rozdíly tady nejsou," říká rozhodně šéf naší dopravní policie Leoš Tržil

Jeho slova potvrzuje posádka passatu ostravské dálniční policie Roman Gnida a Robert Mieres: "I v noci tento přístroj dokáže díky infrakameře měřit rychlost, ale to nepoužíváme. Kamerový systém je tak dokonalý, že snímá rychlost i osvětlení vozu jak zepředu, tak zezadu. Pravdou je, že v noci řidiči porušují maximální povolenou rychlost daleko častěji. Za prvé jsou prázdné silnice a za druhé mají pocit, že nejsou vidět."

Dopravní policisté stále častěji využívají ke své práci také vrtulník. O letošních prázdninách létal nad silnicemi v podstatě každý druhý den. Dokáže i z výšky několika set metrů odhalit přestupky řidičů také v noci?

"Na pravé straně je umístěn světlomet vysoké intenzity, který se používá v noci. Na pravé straně je infravize, která dokáže pomocí denní kamery a infrakamery přiblížit obraz tak, abychom byli schopni identifikovat daný cíl. Tato zařízení jsou při dopravní akci policie klíčem k úspěchu. Přestupek je nutné zaznamenat, protože když ho uvidíme z okna, k ničemu to nebude," popisuje Jan Kafka z Letecké služby Police České republiky.

Na podobném principu, tedy s využitím infrakamery, pracují i kamerové systémy, měřící úsekovou rychlost či průjezd na červenou. Při nočních kontrolách dodržování pravidel však nelze spoléhat jen na techniku, i když je samozřejmě složitější bezpečně zastavit vozidlo. Například pražská dopravní policie už celkem pravidelně podniká velké noční akce, kdy na několika místech magistrály, hlavní dopravní pražské tepny, udělá uzávěru a za přítomnosti několika desítek policistů zkontroluje téměř každého řidiče.

"Stojíme jako úplně první vozidlo, protože v našem voze je systém Look - pátrací systém, který podle registračních značek dokáže odhalit kradená auta. Tato značka se na monitoru automaticky inicializuje a my přes vysílačku dáváme zprávu o odcizeném vozidle, které kolegové následně zastaví. Za námi stojí strážnici, kteří provádějí klasické silniční kontroly jako je kontrola technického stavu vozidla, měření alkoholu v krvi a tak dále."

Samozřejmostí je také měření rychlosti. Nedávno takto odhalili řidiče, který jel na padesátce stovkou a v krvi měl dvě promile alkoholu. Když se chce, všechno jde.

autor: evk
Spustit audio