První elektrická škodovka je tu!

19. říjen 2009

Automobilům na alternativní pohon se v Motožurnálu věnujeme dlouhodobě. Nedávno jsme v rámci tématu mluvili o elektrické škodovce. Mohli jste tak slyšet o plánech mladoboleslavské firmy s modelem Superb, který dostali k dispozici lidé z brněnského Vysokého učení technického. Měl to být první elektromobil značky Škoda v její novodobé historii. Hulínská firma však profesory z Brna tak trochu předběhla.

Už je to tak. Superb nebude první! S Jakubem Ditrichem totiž právě stojíme na stánku firmy EVC, který si postavila na pražské výstavě Autoshow: "Tato Škoda Roomster má místo spalovacího motoru elektromotor. Jedná se o přestavbu vozu poháněného spalovacím motorem na pohon čistě elektrický."

Technické detaily auta má pro nás připraveny vedoucí vývoje Martin Solař: "Použitý motor je 70kilowatový asynchroní řízený měničem, který jsme sami vyvinuli. Baterie jsou lithium-fosfáto-polymerové. Všechny materiály jsou umístěny pod autem nebo vpředu nad elektromotorem. Životnost baterií je až 3000 dobíjecích cyklů, jsou bezúdržbové a po celou dobu provozu se o ně stará Batery Management System. Dobíjejí se přes standardní elektrickou zástrčku."

Roomster si inženýři EVC Group vybrali pro jeho univerzálnost - je to prý auto jak rodinné, tak firemní. Proto nepřekvapí, že variabilita vnitřního prostoru ani kapacita kufru nebyly omezeny. Co bude u některých verzí horší, je užitečné zatížení - u verze s nejdelším dojezdem se sníží zhruba o 50 kilogramů. A pak také cena, která se liší přímo drasticky:

"Cena tohoto vozu je kolem jednoho miliónu korun bez DPH. Jedná se o variantu s nejvyšším možným dojezdem kolem 160 kilometrů na jedno nabití. Automobil má stále stejný komfort jako před přestavbou a všechny bezpečnostní systémy fungují," říká Martin Solař.

Dát za roomstera s maximálním dojezdem ani ne 200 kilometrů - což je jen o trochu víc, než kolik má v původní verzi 1,4 TDI dojezd na rezervu - skoro 1.200 000 korun (s DPH) může jen opravdu hodně velký nadšenec do elektromobilů. Velmi omezený dojezd a dobíjení v řádu hodin jsou pro elektromobily větší překážkou než vysoké ceny baterií.

"Typickým zákazníkem jsou převážně nadšenci do elektromobilů a fyzické osoby. Příští rok se plánují desítky kusů automobilů, ale doufáme, že s postupem času bude třeba výrobu navýšit," pokračuje Martin Solař.

Jestli jsou pánové z Hulína vizionáři, nebo snílci, ukážou už nejbližší měsíce.

autor: pek
Spustit audio