50 po celé Praze s kamerou v zádech
Rychlostní limit pro jízdu v obcích je u nás podle zákona 50 kilometrů v hodině. Někdy značky přikazují rychlost ještě nižší, ale jsou i místa, kde je povolena sedmdesátka. Týká se to především několikapruhových komunikací ve velkých městech. V našem hlavním by se to však mohlo změnit a na všech pražských ulicích by se mělo jezdit maximálně padesátkou - dokonce i na magistrále, která je hlavní pražskou tepnou, spojující dálnici D1 s centrem. To všechno prý kvůli vysokým hladinám hluku.
"Samozřejmě existují velice exaktní studie. Dopad je výrazný, řádově o 20 až 30 procent, takže to za to opravdu stojí," je přesvědčen pražský radní pro dopravu Radomír Steiner.
Řidiči asi stejný pocit mít nebudou, vždyť už nedávné snížení rychlosti na začátku magistrály z 80 na 70 km/h se jim zdálo zbytečné. Široká tříproudá ulice 5. května bez přechodů pro chodce je ideální pro rychlý průjezd. Ovšem je prý moc hlučný.
"Opatření mohou u řidičů vyvolat určitou nevoli, na druhou stranu ulice 5. května není rychlostní komunikací v pravém slova smyslu, stejně končí světelnými zařízeními, takže jestli se auta v Legerově ulici zastaví poté, co ulicí 5. května projela rychlostí 50 nebo 70 km/h v tomto ohledu není prioritní. Prioritní je snížení hluku, bezpečnost automobilového provozu i ochrana chodců," dodává radní Steiner.
Možností, jak snížit hluk, je však daleko více, i když je zřejmé, že snížení povolené rychlosti patří do kategorie těch nejjednodušších. Výstavba protihlukových stěn je až krajní variantou - jednak je drahá a navíc obyvatelé dotčených domů ji nechtějí. Přece jen by se výrazně změnilo okolí a výhled z domu. Ulice 5. května, příjezdová komunikace od nejfrekventovanější dálnice, je letitým pražským problémem.
"Dlouhodobá ambice je severojižní magistrálu úplně ztlumit. Jedná se o přechodná opatření, kdy v centrální části jsme ubrali jeden jízdní pruh, za Nuselským mostem na ulici 5. května je snížena rychlost na 50 dále pak na 70 km/h. Všude, kde budou měněny povrchy, budou využity materiály částečně pohlcující hluk. V jednom místě je také navržena protihluková stěna," říká radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.
Ruku v ruce s omezováním rychlosti na 50 kilometrů v hodině i na širokých komunikacích jde samozřejmě kontrola jejího dodržování.
"Zavedli jsme opatření na snížení rychlosti, ale jsou tam také opatření na měření úsekové rychlosti, takže vymahatelnost tohoto kroku je zaručena," vysvětluje Petr Štěpánek.
Praha tedy plánuje nejen plošné zavedení padesátky bez ohledu na typ komunikace, ale zároveň by se do dvou tří let měl zvýšit počet míst s úsekovým měřením rychlosti z dosavadních 18 na 40. Podle Akčního plánu magistrátu na snižování hluku by to mělo vyjít zhruba na 45 miliónů korun. Protože dosavadní zkušenosti s kamerami ukazují, že řidiči opravdu maximální povolenou rychlost dodržují, pak je to zřejmě akceptovatelná investice. A nic na tom nemění fakt, že v příštím roce se po propojení dálnic D1 a D5 mnohá auta Praze vyhnou.
"Určitě to dospěje k tomu, že nebudeme dále pouštět kamionovou dopravu, tudíž dojde k jejímu poklesu. Tu však podle predikce velmi rychle zaplní osobní automobily, takže automaticky dojde k poklesu hlučnosti. S těmito opatřeními už dopředu počítáme, takže nejsou zbytečná. Využijeme je i poté, co nákladní dopravu nahradí osobní nebo autobusová doprava," popisuje Petr Štěpánek.
Skloubit požadavky obyvatel a motoristů není vždycky jednoduché.