Pásová revoluce od Fordu
Pokud jste v nedávné době kupovali nové auto, dobře víte, jak obsáhlá je kolonka příplatkové bezpečnostní výbavy. Airbag řidiče a spolujezdce je většinou už standardem. Boční, hlavové nebo kolenní airbagy bývají obvykle za příplatek.
Paradoxem je, že řada kupujících v Česku zaškrtne v seznamu příplatků raději například litá kola než bezpečnostní položku jako stabilizační systém.O této "zvláštnosti" si promluvíme jindy, teď bude řeč o velké novince na poli bezpečnostních systémů - nafukovacích pásech od automobilky Ford.
"Chceme dát cestujícím vzadu stejné množství ochrany, jako mají cestující vpředu. Ti jsou zahrnuti všemožnými airbagy, ale vzadu, kde tak často cestují děti nebo senioři - nic. To náš nafukovací pás mění. Po bočním nebo čelním nárazu se nafoukne - mimochodem stihne to dřív než airbagy vpředu - za 40 milisekund. Používáme technologii stlačeného chlazeného plynu, který už používáme při plnění bočních a hlavových airbagů," říká jeden z vývojářů Ed De Smet.
Plnění vzduchu do pásů by mělo být nejen rychlejší, ale také tišší. Souvisí to s odlišnou funkčností. Zatímco airbag chrání tělo před nárazem - v okamžiku kontaktu s tělem se už vyfukuje - nafukovací pás má upoutanou osobu lépe podržet v případě nárazu. Samotný proces vyfukování, který je u airbagu klíčový, tedy u pásu nehraje roli. Podstatné je naopak to, že díky zvětšení objemu dokáže energii nárazu při nehodě rozložit do pětkrát větší plochy než pás tradiční. A tím předchází zraněním.
"Když si představíte tradiční pás, ten náš je o něco širší. Vypadá trochu podobně, jako když si někdo dává na pásy ony dodatečné měkké návleky. Náš nový nafukovací pás je tedy kromě větší bezpečnosti také pohodlnější," dodává Ed De Smet.
To by mělo mít podle automobilky další významný přínos. Pokračuje Sue Cischke, viceprezidentka pro bezpečnost ve společnosti Ford: "Důležité je, abychom lidi naučili používat pásy. Vzadu to dělá jen asi 60 procent amerických cestujících a my bychom chtěli, aby se poutal každý, protože je dokázáno, že poutání chrání život."
Technologie nafukovacích pásů pochopitelně nijak nekoliduje s dětskými autosedačkami. Naopak, dětským pasažérům by nafukovací pásy měly významně pomoci. A kdy že se tato převratná novinka objeví na našem trhu?
"O tom ještě není rozhodnuto. Pásy se objeví nejdřív v příští generaci Fordu Explorer v následujícím roce. Ford vydal prohlášení, že nafukovací pásy se bude snažit montovat i do menších aut a také do Evropy, ale ještě neřekl, kdy to bude," říká Martin Linhart z českého zastoupení automobilky Ford.
Podobné úmysly jako Ford má například i Lexus (údajně se objeví v modelu LFA) a Mercedes-Benz. Také on se údajně chystá v blízké budoucnosti nabízet cestujícím vzadu nafukovací pásy. Otázkou je, kdy to zadá do výroby. Honda například nafukovací pásy slibovala už v roce 1997, ale k výrobě se nikdy neodhodlala. Uvidíme, jaké zákaznické ohlasy si tímto krokem získá průkopnický Ford.