Od nového roku mýto i pro auta nad 3,5 tuny

29. prosinec 2009

Zatím jen velmi malý zájem projevili majitelé nákladních aut nad 3,5 tuny o elektronické mýto, kterým by od 1. ledna měli platit za ujeté kilometry na dálnicích a vybraných silnicích. Zatím pouze 15 procent majitelů těchto aut si pořídilo potřebné premid jednotky. Znamená to snad, že se budou zpoplatněným úsekům vyhýbat a objíždět je po silnicích nižších tříd?

Vyloučit se to samozřejmě nedá, ale daleko pravděpodobnější varianta je, že mají dálniční známku, jejíž platnost vyprší až v lednu.

"Ti, kteří mají zakoupené časové kupóny, mohou jezdit až do konce jejich doby platnosti. Jinými slovy, pokud má někdo zakoupen roční časový kupón pro rok 2009, který je platný až do 31. ledna 2010, musí se do mýtného systému zaregistrovat až 1. února příštího roku," vysvětluje ministr dopravy Gustav Slamečka.

Přechod z dálničních známek na elektronické mýto tak bude u malých nákladních aut probíhat postupně, přičemž během ledna by se mělo do mýtného systému zapojit na 60 tisíc aut. Zatím pouze majitelé 10 tisíc z nich si už pořídili potřebnou premid jednotku, prostřednictvím které se platí mýto za ujeté kilometry. Raději s nákupem příliš neotálejte.

"Určitě bych to nenechával na konec ledna, jak je v Česku zvykem, a doporučil bych zakoupit si premid jednotku už v průběhu ledna. Vyhnete se tak dlouhým frontám a budete dopředu připraveni. Majitelé premid jednotek se už mohou zaregistrovat do systému a umístit si jednotku na čelní sklo. Z hliníkového obalu ji vyndejte až ve chvíli, kdy máte platit mýto - tedy buď od 1. února, nebo od chvíle, kdy přestane platit stávající dálniční známka," vysvětluje David Šimoník, mluvčí projektu MYTO CZ.

Zmíněná premid neboli OBU jednotka je nepřenosná, protože jsou v ní uloženy údaje o konkrétním autě - kolik má náprav a jakou splňuje emisní třídu. Právě to jsou hlavní dvě kritéria, podle kterých se určuje výše poplatku za jeden kilometr. Sazby dále ovlivňuje také denní či noční doba. Získat palubní jednotku není složité, i když to není zadarmo.

"Uživatelům je k dispozici přes 250 distribučních míst, nejčastěji čerpací stanice v celé zpoplatněné silniční síti po celém území republiky včetně hraničních přechodů. Potom je to 14 kontaktních míst umístěných v krajských městech na pobočkách hospodářské komory. Při pořizování premid jednotky musí řidič složit kauci 1 550 korun, která mu bude vrácena ve chvíli, kdy navrátí palubní neboli premid jednotku," říká David Šimoník.

Platit za ujeté kilometry se dá dvěma způsoby, což dopravci, kteří vlastní i auta nad 12 tun, velmi dobře znají. Využívanější je systém post pay, tedy následná platba prostřednictvím faktury, ale dá se platit také předem formou kreditu. Zatímco osobní auta platí pouze za jízdu po dálnicích a rychlostních silnicích, pro nákladní auta je zpoplatněno také zhruba 180 kilometrů vybraných silnic prvních tříd.

"Celkový přehled zpoplatněných úseků najdou uživatelé ve vyhlášce, která je přehledně umístěna na uživatelském portálu www.mytocz.cz," uzavírá David Šimoník.

Najdete tam také veškeré informace o elektronickém mýtu v České republice včetně důležité informace i pro všechny majitele například SUV, kteří po připojení přívěsu překročí hranici 3,5 tuny. Na ně se ani v tomto případě mýto nevztahuje. Rozhodující je podle zákona hmotnost tažného vozidla.

autor: evk
Spustit audio