I nákladní auta mohou na zimu přezout

12. leden 2010

Sněhová kalamita naplno prověřila nejen silničáře, ale také motoristy. Mnozí z nich raději nevyjeli, ale řidiči nákladních aut se na cesty vydat museli. Bohužel občas do cíle nedojeli a s nimi i další řidiči. Jednoduše se svými těžkými vozy nedokázali vyjet do kopců a silnice zablokovali - ať už na Mohelnicku nebo jižní Moravě. Jak se vlastně mohou nákladní auta vybavit na zimu? Přezouvají jejich majitelé zimní pneumatiky jako řidiči osobních aut?

Většinou právě před začátkem zimní sezóny dostávají nákladní auta nové pneumatiky. Nejsou to však speciální zimní kola, jak je známe z osobních vozů, tedy z měkčí směsi a s hlubším dezénem. I když takováto pneumatika také existuje.

"Je vhodná pouze pro severské státy, kde je celoročně sníh a led. Představte si, že kamión veze pomeranče ze Španělska do Rakouska. Na jihu Španělska mohou být teploty výrazně nad nulou a kdyby kamión měl zimní gumy jak je známe z osobních automobilů, byl by spíš neřízenou střelou a naopak by to ještě snižovalo bezpečnost silničního provozu," potvrzuje Martin Špryňar ze Sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Přesto mohou majitelé nákladních vozů své auto na zimní provoz dobře připravit. Výrobci pneumatik totiž nabízejí dopravcům speciální kola právě pro zimní podmínky našeho regionu.

"Určitě je možné, aby přezouvali zimní pneumatiky, ale není to možné pro každou kategorii nákladních aut. Pro menší vozidla s hmotností okolo šesti tun nemáme speciální produkt, který bychom mohli nazvat zimní pneumatikou. Pro větší vozidla máme pneumatiky s lepšími zimními vlastnostmi, které bychom už mohli přirovnat k zimním pneumatikám. Pro dopravce je to sice velká investice, ale mohou být používány v průběhu celého roku," přibližuje situaci na trhu Robert Berounský, specialista společnosti Goodyear na nákladní pneumatiky.

Navíc, pokud bychom obešli nákladní automobil, pak bychom viděli, že pro každou nápravu potřebujeme jiný typ pneumatik. Pro bezpečné zvládnutí zimní nástrah nejsou všechny stejně důležité.

"Tahač a návěs má tři typy náprav: přední, řídící náprava zabezpečuje zatáčení vozidla, záběrová uvádí soupravu do pohybu a návěsové nápravy nesou zátěž vozidla. Pokud mluvíme o zimních pneumatikách, máme na mysli řídící, záběrové a zátěžové," říká Robert Berounský.

A i proto jsou všechny záběrové pneumatiky označovány M+S. Ovšem pokud je tam i sněhová vločka, jedná se o pneumatiku, kterou výrobce doporučuje pro zimní podmínky.

"Protože záleží na výrobci, jak jednotlivý dezén přizpůsobí na zimní jízdu. Čím více je blok dezénu lamelizován, tím větší záběr vytváří. Takové pneumatiky jsou potom označovány jako zimní," vysvětluje Peter Koval z československého zastoupení firmy Michelin.

Oproti zimním pneumatikám pro osobní auto je hlavní rozdíl v použité směsi. U nákladních aut musí tato směs zvládnout celoroční provoz - není tedy tak měkká, protože v teplejším počasí by se okamžitě zničila. Oba typy však mají propracovanější dezén. "Pneumatiky pro zimní jízdu jsou mnohem hustěji lamelovány. Dezén je jemnější a obsahuje mnohem více hran, aby se auto lépe rozjíždělo, ale zároveň i brzdilo. Na první pohled se dezény odlišují od standardních pneumatik, jsou na nich patrné lamely. Vzorek záběrových pneumatik je tvořen kostkami, které jsou nařezané na menší bloky dezény a při jejich výrobě jsou použity technologie lamelování," uzavírá Robert Berounský.

Tyto speciální pneumatiky pro zimní provoz bývají zhruba o patnáct procent dražší než klasické záběrové pneumatiky, ale stejně tak se většinou dají využít dvě sezóny. Záleží na proběhu kilometrů. Navíc se mohou protektorovat a tím prodloužit jejich životnost. Ovšem bezpečně se v zimě dá jezdit i s klasickou záběrovou pneumatikou - jen musí mít dostatečný vzorek. Nová pneumatika má kolem 22 milimetrů a bezpečným minimem, které nákladním autům určuje značka zimní výbava, je šest milimetrů. Pomáhají také sněhové řetězy.

autor: evk
Spustit audio