Mýto nad 3,5 tuny má pomalý start
Už jen pár dnů zbývá do konce přechodného období, kdy majitelé malých nákladních aut mohli pro jízdu po dálnici využít dálniční známku anebo platit mýto. Od 1. února už bude možné pouze takzvané výkonné zpoplatnění, tedy mýto. Jsou na to dopravci připraveni? Nezačnou v pondělí raději objíždět dálnice, aby se poplatkům vyhnuli?
Podle předpokladů ministerstva dopravy by se do mýtného systému mělo nově zapojit na 60 tisíc aut nad 3,5 tuny. Jenže se zatím zaregistrovala jen zhruba polovina těchto vozidel.
"Do dnešního dne se do systému zaregistrovalo přibližně 25 tisíc nových uživatelů. Původní předpoklad 60 tisíc vozidel počítá s celým rokem 2010, do konce ledna jsme počítali s 30 až 40 tisíci nových vozidel. Vycházíme především z analogie s papírovými dálničními známkami a usuzujeme, že do konce ledna by se mělo zaregistrovat ještě 5 nebo 10 tisíc vozidel. Zbytek aut by se měl přihlásit do systému placení mýta do konce tohoto roku," říká David Šimoník z projektu MYTO CZ.
Majitelé malých nákladních aut si totiž nejčastěji pořizovali desetidenní známky. Například loni se jich prodalo čtyřikrát víc než ročních kupónů, a tak se dá i teď čekat, že si dopravci budou potřebnou palubní jednotku premid pořizovat až ve chvíli, kdy budou stoprocentně vědět, že vyrazí na dálnice. Není totiž zadarmo - platí se vratná kauce 1.550 korun.
"Na distribučních ani kontaktních místech se podle našich informací fronty netvoří. Síť těchto míst je dostatečně hustá a lidé jsou dobře informováni, jaké dokumenty s sebou mají přinést, takže přihlášení do systému probíhá velmi rychle. Pořízení palubní jednotky premid trvá 5 až 10 minut. Řidič potřebuje k první registraci technický a řidičský průkaz a doklad o emisní třídě. Na místě potom vyplní příslušný formulář," popisuje David Šimoník.
Zmíněná premid neboli OBU jednotka je nepřenosná, protože jsou do ní uloženy údaje o konkrétním autě - počet náprav a emisní třída. To jsou dvě hlavní kritéria, podle kterých se určuje výše poplatku za jeden kilometr. Sazby dále ovlivňuje také denní nebo noční doba - například od 1. února bude zvýšená sazba v pátek mezi 15. a 21. hodinou až o 35 procent. Narozdíl od osobních aut, která platí prostřednictvím známky pouze za jízdu po dálnicích a rychlostních silnicích, pro nákladní auta je zpoplatněno také zhruba 180 kilometrů vybraných silnic prvních tříd.
Samotná mýtná brána je schopna detekovat auta bez funkční premid jednotky. Po našich dálnicích se navíc pohybují speciální vozy, které neplatiče odhalují: "Je to prakticky pojízdná mýtná brána, ve které je projíždějící kamión identifikován pomocí premid jednotky. Díky tomu je možné zjistit, zda je vůbec vybaven potřebnou premid jednotkou a jestli má správně nastaven počet náprav. Tento speciální automobil je multifunkční zařízení, které může dostávat zpětné informace ze střediska společnosti Kapsch. Tam jsou zaznamenány veškeré 'mýtné' přestupky podle data a času," přibližuje celník Pavel Mišun.
Vymáhat se mohou i zpětně. I díky těmto kontrolám je počet neplatičů mýtného jen minimální. Loni jich bylo kolem 35 tisíc.
"To je naprosto mizivé procento. V mýtném systému se každý měsíc aktivně pohybuje a platí mýtné 200 až 250 tisíc vozidel. Zmiňovaných 35 tisíc vozidel bylo celníky zastaveno a byla jim udělena pokuta přímo na místě nebo později ve správním řízení. Míra neplacení se v českém mýtném systému pohybuje do jednoho procenta," doplňuje David Šimoník.
Pro jistotu zopakujme, že osobních aut, která by po připojení přívěsu přesáhla hmotnost 3,5 tuny, se mýto netýká. Podle zákona je rozhodující hmotnost tažného vozidla, nikoli celé soupravy.