CNG zpátky na scéně

4. únor 2010

Zájem o auta na zemní plyn se zvedá a klesá souběžně s cenami pohonných hmot. Jak jistě víte z našeho pravidelné pondělního servisu o cenách benzínu a nafty, na začátku roku ceny stouply zhruba o 1,30 koruny na litru a brzy nejspíš porostou ještě výš. Důvodem je přimíchávání biosložek.

Alternativou litru nafty, která aktuálně stojí zhruba 29 korun, nebo benzínu, jenž je ještě o 1,30 koruny dražší, je "kilo zemního plynu". K dostání je zhruba za 21,30 koruny. Podle Lubomíra Kolmana ze společnosti RWE plynaři na rozdíl od pumpařů s prvním lednem nezdražovali: "Nezvyšovali jsme ceny od začátku roku, pouze se dorovnala procenta v dani z přidané hodnoty z 19 na 20 procent - to je přibližně 15 nebo 20 haléřů na kilogram."

Nadále tedy platí zjednodušená poučka: "Jeden ujetý kilometr v automobilu s pohonem na zemní plyn vyjde od jedné koruny výše," dodává Lubomír Kolman.

Bohužel za nové auto na zemní plyn - v Česku je v tomto směru zdaleka nejúspěšnější Volkswagen - je třeba připlatit zhruba 50 tisíc korun. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se loni v Česku prodala pouhá stovka osobních aut na zemní plyn. Plynaři to však vidí jinak.

"Za loňský rok byl nárůst o 800 až 900 vozů. V současné době jejich počte odhadujeme na 2 tisíce "CNG automobilů", z čehož 240 je autobusů a 25 vozidel slouží na svoz odpadu. Zbytek jsou osobní vozy nebo dodávky," vyjmenovává Lubomír Kolman.

V redakci bereme údaje o počtu "CNG vozů" trochu s rezervou. Máme pocit, jako by tentokrát přání bylo otcem zmiňovaných údajů - přičemž ověřování skutečného počtu aut s pohonem na zemní plyn je téměř nemožné. To s plnicími stanicemi je to jiné, protože jich je velmi málo.

"V provozu je 22 veřejných plnicích stanic, kde může natankovat každý motorista nonstop. V současné době jsou tři další čerpací stanice ve zkušebním provozu a zahájení jejich pevného provozu proběhne nejpozději do jednoho měsíce," říká Lubomír Kolman.

To by pak Česko mělo stanic 25. Do stovky, kterou plynaři slíbili do roku 2020, je ještě daleko, i když plány už existují.

"V plánu je dalších deset čerpacích stanic v letošním roce a předpokládáme, že každý rok by okolo osmi až deseti stanic mohlo přibývat," doufá Lubomír Kolman.

Obchodní záměr mají plynaři docela chytrý - zatím se o řidiče osobních aut příliš nezajímají. Soustředí se na firmy a dopravní podniky, kde prodají z jedné stanice mnohem více plynu. Tato strategie jim nese ovoce. V objemu prodaného plynu se Češi vyrovnávají Rakušanům, přestože máme o polovinu méně "CNG vozidel".

"V Česku je kolem 2 tisíc vozů, v Rakousku jezdí 4 až 4,5 tisíce aut na zemní plyn. V porovnání prodeje samotné pohonné hmoty si myslím, že jsme na tom stejně jako v Rakousku. U nás totiž jezdí značný počet autobusů, které mají mnohem větší spotřebu než osobní auta," vysvětluje Lubomír Kolman.

Pokud se zajímáte o alternativní paliva, sledujte Motožurnál i v příštích dnech. Připravujeme pro vás totiž další příspěvky na toto téma.

autor: pek
Spustit audio