Blokové pokuty budeme platit kartou

5. únor 2010

Už se vám někdy stalo, že jste neměli u sebe dostatečnou hotovost, abyste uhradili pokutu za dopravní přestupek? V zahraničí je celkem běžné, že pokuta lze zaplatit přímo na místě policistům platební kartou, a někde dokonce policisté ani nesmějí brát hotové peníze. U nás je to přesně naopak. Přestože bloková pokuta se může vyšplhat až do 2.500 korun, s platební kartou u dopravní hlídky neuspějete. Alespoň zatím.

"Pane řidiči, udělíme vám pokutu ve výši 1.000 korun za překročení rychlosti. Jste ochoten pokutu zaplatit hotově nebo chcete vyplnit složenku?" ptal se policista při dopravní kontrole, u které jsme byli s naším reportážním mikrofonem. "Raději zaplatím hotově, protože se složenkou jsou zbytečné starosti," odpověděl řidič kontrolovaného vozu.

Daleko častější je při silničních kontrolách nebo vyšetřováních jiná varianta. Jako například při této silniční kontrole: "Bloková pokuta za dopravní nehodu je maximálně 5.000 korun," říká policista řidiči a pokračuje: "Já vám udělím pokutu ve výši 2.000 korun. Máte hotovost nebo chcete složenku?" "Samozřejmě složenku," odpovídá řidič.

Když půjdeme zaplatit složenku na poštu, zaplatíme dalších minimálně 22 korun a při převodu peněz z účtu na účet můžeme připlatit klidně i 45 korun. Navíc musíte myslet na to, že je pokutu třeba zaplatit a to už samotný přestupek není žádná příjemná událost, protože většinou následují i body na konto řidiče. Uvědomuje si to také dopravní policie. Proto chce jít s dobou a platební karty využívat.

"Samozřejmě hledáme řešení, při kterém by v souvislosti s řešením přestupků mohl být využíván i bezhotovostní platební styk. V současné době se blokové pokuty pohybují kolem 2.500 korun a ne všichni řidiči mají také částky u sebe. Řada z nich by určitě využila platební kartu," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Ovšem je tu problém poplatků za peněžní transakce. Například na čerpacích stanicích, kde řidiči už téměř častěji platí kartou než hotovými penězi, poplatky kompenzují prodejem zboží s marží. Navíc poplatky za transakce jsou u různých obchodníků jiné. I tento problém se však podařilo vyřešit.

"Otázkou poplatků za transakce jsme se zabývali už v minulosti. Vyskytly se určité komplikace, ovšem teď jsme jednali s jedním peněžním ústavem a problém se zdá být vyřešen," dodává Leoš Tržil.

Podle našich informací jedná dopravní policie o možnosti využívat platební terminály s Českou spořitelnou. Ani Pavla Langová ale zatím konkrétnější být nechtěla: "Policie nás oslovila a jednání proběhlo. Konkrétní výstupy zatím nemáme, takže bych nerada předjímala. Obecně u všech případů platí, že banky poskytnou obchodníkovi terminál zdarma, a obchodník platí určité procento z každé transakce, která projde přes terminál."

Zkušební provoz mobilních platebních terminálů by měl být spuštěn ještě před prázdninami.

"Předpokládám, že v brzké době zahájíme pilotní projekt alespoň v rámci dálničních oddělení. Po ověření bychom platbu kreditními kartami rozšířili na další útvary," uzavírá Leoš Tržil.

Proč právě na dálnicích? To je jednoduché - právě na dálnicích jsou totiž často kontrolováni zahraniční řidiči kamiónů, jejichž přestupky se častokrát řeší vysokou peněžní kaucí. A než ji zaplatí, nemohou pokračovat v jízdě. Je pochopitelně lepší dopravní přestupky vůbec nedělat, ale pokud se tak už stane, je určitě výhodné vědět, že v blokovém řízení se dají zaplatit platební kartou přímo u policisty.

autor: evk
Spustit audio