Spí policejní passaty zimním spánkem?
Motožurnál je magazín hlavně pro motoristy, snažíme se proto nabízet informace o tom, co by je mohlo zajímat ať už z hlediska pravidel anebo péče o auto. Mnohé z těchto příspěvků děláme takzvaně na přání, protože se na nás docela často obracíte s nejrůznějšími problémy a náměty. A právě jeden takový mail od posluchače stál na začátku našeho pátrání po policejních passatech.
"Dobrý den. Minulý týden jsem dvakrát projel trasu z Prahy do Českého Těšína a zpět, což je celkem asi 1600 kilometrů po dálnici nebo silnici pro motorová vozidla. Za celou dobu jsem neviděl ani jednoho policejního passata, pořízeného policií s tak velkým humbukem právě pro službu na dálnicích. Když si vydělím dálniční kilometry počtem těchto nadupaných a drahých aut, tak mi vychází, že bych měl nejpozději každých 50-70 km nějakého potkat. Ale kromě počáteční aktivity, kdy honily po Praze šílence za volanty, už o nich není slyšet ani nejsou vidět. Kdepak teď asi jsou?" ptá se Karel Krumpholc.
My jsme se také ptali, konkrétně Jiřího Prátry, vedoucího ostravského dálničního oddělení, v jehož vozovém parku je také jeden ze 14 zmíněných passatů. Proč se ani s jedním náš posluchač během své cesty nepotkal?
"Odpověď není jednoduchá. Posluchač si právě nemusel passatů všimnout, mohly být na servisních prohlídkách nebo byly z nějakého důvodu odstaveny anebo ten den jednoduše nevykonávaly službu," říká Prátra.
O nasazení passatů v civilních barvách do služby rozhodují jednotlivé krajské správy, respektive dálniční oddělení, pod které spadají. V loňském roce byly passaty na dálnicích přes 27,5 tisíce hodin, při nichž zaznamenaly více než 25 tisíc přestupků (především šlo o překročení rychlosti). Na místě bylo na pokutách vybráno přes 31 miliónů korun.
"Samozřejmě, že pokud jsou nepříznivé klimatické podmínky, zejména pokud hustě prší, sněží nebo je déletrvající námraza, výkon služby je jim přizpůsobován. V takových případech se často nekontroluje dodržování povolené rychlosti, ale provádí se jiný skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu," vysvětluje Prátra.
Technika uvnitř vozu je sice určena především na odhalování překročení rychlosti - zaznamenání více než dvousetkilometrové rychlosti není problém, ale umí toho mnohem víc.
"Monitorujeme přestupky řidičů, které předjíždíme - například používání mobilního telefonu za jízdy, nepoužití bezpečnostních pásů, užívání směrových světel, špatnou jízdu v jízdních pruzích nebo stání na dálnici," potvrzuje praporčík Roman Gnida.
Podle informací policejního prezidia za letošní leden policisté s využitím passatů odhalili 883 přestupků, což znamenalo zhruba milión korun na pokutách vybraných přímo na místě. Na Ostravsku se vedle už zmíněných přestupků zaměřují především na dálniční známky. Po dvou letech totiž byl tamní úsek dálnice zpoplatněn a řidiči si na to ještě úplně nezvykli.
"V lednu jsme deklarovali, řekněme, interní toleranci, která řidičům umožnila zvyknout si na změnu zpoplatnění dálnice. Od února však provádíme běžné kontroly a podle zákona ukládáme pokuty. Passaty jsou při těchto kontrolách velmi užitečné, protože umožňují vybrat si určité vozidlo, za kterým zrovna právě jedou," uzavírá Roman Gnida.
S nastupujícím jarem pochopitelně přibude na silnicích motoristů a společně s nimi se bezpochyby zvýší i aktivita policistů v civilních passatech. Navíc budou mít silnou podporu od kolegů na rychlých motocyklech, které jsou také vybaveny záznamovým zařízením umožňujícím snímat přestupky řidičů během jízdy.