Proč je na dálnicích tolik bran?

5. duben 2010

Už dávno neplatí, že dálnice je široká silnice uprostřed polí nebo lesů, kterou jen občas zpestří nějaký výjezd. Moderní elektronické systémy se stále častěji objevují i na těchto rychlostních komunikacích - ať už jde o informační tabule, mýtný systém anebo proměnné dopravní značky. Všechny mají svůj vlastní sloup nebo-li portál, na kterém jsou potřebné přístroje zavěšeny. Proč nestačí na všechny systémy pouze jeden? Snížilo by se tím i riziko nehody, protože náraz do sloupu ve vysoké rychlosti bývá téměř vždycky smrtící.

Tato na první pohled logická myšlenka bohužel není realizovatelná. A důvodem není jen to, že jednotlivé systémy mají různé správce.

"Systémy se nikde navzájem nekombinují. Mají jiné účely a využití a navzájem by se nevhodně ovlivňovaly," říká Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, který na základě zkušeností i z jiných zemí myšlenku slučování rezolutně odmítá.

Firma Kapsch je v České republice provozovatelem mýtného systému, který využívá mikrovlnné technologie, takže potřebuje mýtné brány. Ty komunikují se speciálními jednotkami umístěnými v autech, a proto je nutné, aby vozidlo projelo pod zmíněnou mýtnou branou. V současnosti je jich na vybraných silnicích prvních tříd a dálnicích v ČR víc než dvě stě. Najdeme tam také informační tabule a nově také portály liniového řízení.

V čem spočívá technický problém využití jednoho portálu pro všechny technologie? "Každá brána - ať informačního nebo mýtného systému - má jiný účel, a proto se staví v jiné části silniční sítě. Navíc velké tabule informačních systémů se při silnějším větru rozkmitají, a to je pro mýtný systém nežádoucí. Ten by měl být kvůli zachycení rychle projíždějících vozidel co nejstabilnější."

Co například nainstalovat mýtnou bránu na most nebo biokoridor - ty se přece nepohnou.

"Snažíme se hledat nejvhodnější a vzhledem k životnímu prostředí co možná nejšetrnější řešení, ovšem vždy musí být schváleno Ředitelstvím silnic a dálnic. Navíc jsou tu různé technické aspekty, například přívod elektrické energie nebo datového napojení, na které se také musí brát zřetel. Při výstavbě portálu se tedy sejde několik faktorů a my se mezi nimi snažíme nalézt nejoptimálnější řešení, i z hlediska celkové ceny stavby," vysvětluje Karel Feix. Navíc existuje určitá výška, ze které je mýtná brána schopná přečíst údaje o vozidle.

Během letošního roku přibude na našich dálnicích, především D1, několik desítek informačních tabulí, včetně proměnného dopravního značení, které budou součástí liniového řízení, přičemž tyto cedule musí být od sebe vzdáleny jen několik stovek metrů. Musíme si prostě zvykat, že moderní dálnice se bez nejrůznějších brán a portálů prostě neobejdou.

autor: evk
Spustit audio