Kamióny by v budoucnu mohly fungovat na stejném principu jako trolejbusy

11. květen 2012

Překvapivý koncept elektrifikovaných dálnic představil v minulých dnech Siemens. Nad pravými pruhy povedou troleje tak, aby se na ně mohly svými sběrači připojit elektrifikované náklaďáky. Ano, jde o podobný princip, na jakém fungují trolejbusy. Na rozdíl od nich však kamióny budou moci sběrače stáhnout a pohybovat se i bez elektřiny.

Když se mluví o tom, jak auta znečišťují vzduch, zpravidla se každému vybaví jeho auto, tedy auto osobní. Ve skutečnosti mají na znečištění vzduchu větší podíl nákladní automobily. Jen ve Spojených státech očekávají, že do roku 2050 bude jezdit jednou tolik nákladních aut co dnes. Už v roce 2030 vyskočí emise CO2 u nákladních aut o třetinu.

„Proto se musíme soustředit na co nejméně emisní způsob přepravy. Technologie, které používáme u osobních aut, musíme aplikovat i na dodávky a náklaďáky,“ říká expert z jižní Kalifornie na dopravní rozvoj a plánování.

Takovým řešením by mohla být elektrifikovaná dálnice. Jezdily by po ní kamióny se sběrači podobnými takovým, jaké používají elektrické lokomotivy a tramvaje. Kamiónům by zároveň zůstal i dieselový motor.

Pokračuje Daryl Dulaney, šéf Siemensu: „Náklaďáky by nadále jezdily i na naftu. Motory už by však nepoháněly kola, ale sloužily by jako generátor elektrické energie. Jakmile by senzory ve voze zjistily, že nad autem vede trolej, vyklopily by ze střechy sběrač a místo z nafty by motory braly energii z drátů.“

Systém už společnost vyzkoušela ve své německé centrále. Fungoval natolik dobře, že se zástupci jižní Kalifornie rozhodli postavit první takový úsek do běžného provozu. Propojí přístavy a překladiště nákladů. Kamióny budou kontejnery se zbožím převážet nejen bez emisí, ale i bez hluku.

Elektrifikované dálnice by se mohly objevit na průjezdech městy

V místech, kde troleje končí, auta své sběrače zaklapnou do střechy a v jízdě pokračují na naftu. „Řada analýz ukazuje, že toto řešení nabídne nejen dramaticky čistší dopravu, ale zároveň je to i ekonomicky rozumné řešení, které neničí principy kamiónové dopravy,“ říká výzkumný pracovník agentury GNA.

Pokud se technologie mezi přístavy a překladišti osvědčí, je velmi pravděpodobné, že se dráty nad pravými pruhy dálnice objeví na mnoha dalších místech. Například na průjezdech městy.

„Celé je to o hledání řešení a cestě k udržitelnému způsobu dopravy. Hodně pozornosti se v minulých letech věnovalo osobním autům. Teď je čas se zaměřit na náklaďáky a na dodávky, které po našich dálnicích převážejí zboží.“

Technologie elektrifikovaných dálnic pro nákladní auta je hotová a v testech se osvědčila. Uvidíme, jaké to bude v praxi a také kolik dopravců bude ochotno investovat do hybridních kamiónů. V Motožurnálu budeme vše i nadále sledovat.

autor: pek
Spustit audio