Mýto vynáší méně, než stát předpokládal

9. leden 2013

Místo 26 miliard korun půjde na silniční stavby pouze necelých 25. O celou jednu miliardu je nižší reálný příjem pro státní fond dopravní infrastruktury za loňský rok, a to především vinou výrazně nižšího výběru mýta oproti předpokladům. Některé silniční stavby se tak mohou opozdit.

Kdyby úředníci ministerstva financí při sestavování rozpočtu naslouchali odborníkům ze státního fondu dopravní infrastruktury, rozčarování z mýtných příjmů by jistě nebylo tak velké. Přestože se v roce 2012 vybralo historicky nejvíc – 8,6 miliard korun, úřednický odhad byl ještě o 1,5 miliardy vyšší. Jenže nereálný.

„Už při projednávání a schvalování rozpočtu jsme na tuto disproporci upozorňovali, ale ministerstvo financí trvalo na těchto směrných číslech. V průběhu roku – přitom, kdy jsme sledovali výběry v jednotlivých měsících, jsme si začali uvědomovat, že číslo bude ještě vyšší. Odhad se blížil tomu, co jsme nakonec i obdrželi,“ potvrzuje náměstek ředitele Fondu Zbyněk Hořelica.

Stát se snaží

Paradoxně příjem fondu dopravy pozvedli majitelé osobních aut, kteří jako jediní překročili plán. Méně se totiž vybralo i na silniční a spotřební dani z paliv, zatímco za dálniční známky jsme zaplatili téměř čtyři miliardy. To je plná třetina příjmů z dálnic, a to je zjevný nepoměr.

„Dá se přiklonit k tomu, že větší zpoplatnění by mělo být u nákladních vozidel. To je otázka rozložení a stanovení cenové politiky státu,“ pokračuje Hořelica.

Stát se snaží. Za poslední dva roky dvakrát zvýšil většinu mýtných sazeb o čtvrtinu, což první rok přineslo navíc 1,5 miliardy, jenže loni už jen pět set miliónů. A to paradoxně právě kvůli vyšším cenám. Jsou kompenzovány různými slevami.

„Kdyby se navýšení mýtných sazeb vztahovalo i na kategorii emisní třídy Euro 5, roční výběr by vzrostl o šest set až osm set miliónů korun. Pokud by autobusy zůstaly ve stejné mýtné sazbě, je to dalších tři sta nebo čtyři sta miliónů ročně. Když k tomu přidám slevy, které by měly být vypláceny ročně v objemu zhruba tři sta miliónů, dostáváme se přes miliardu,“ vypočítává Václav Nestrašil z Ředitelství silnic a dálnic.

Nové, ekologické auto se vyplatí

Navíc za poslední dva roky dopravci výrazně obnovili svůj vozový park, protože se jim vyplatí koupit nový vůz nejvyšší ekologické třídy, pro který se mýtné sazby nezměnily. Dá se tedy očekávat, že ačkoliv počet aut v mýtném systému pomalu narůstá – už je jich přes šest set tisíc, výběr mýta bude v dalších letech už jen klesat.

„Bude-li tento trend pokračovat i do budoucna, za rok nebo za dva možná zjistíme, že ke zvýšení mýtných sazeb vlastně nedošlo, a přesto budeme stále vyplácet třísetmiliónové slevy ročně,“ dodává Nestrašil.

A co chybějící miliarda znamená pro silniční výstavbu? Oprav by se dotknout neměla. „Do oprav by měly jít prostředky podle plánů, ale bude jich méně na dopravní stavby a opatření, které jsou potřeba. To bude znamenat rozložení investic v delším časovém horizontu,“ uzavírá Hořelica.

autor: evk
Spustit audio