Nová pravidla pro vyvlastňování pozemků. Zrychlí dostavbu D1 nebo R35?

1. únor 2013

Vybudování dopravních tepen jako dálnic a železnic by mělo být o něco snazší. Od dnešního dne platí novela zákona, která upravuje vyvlastňování pozemků. Kterým stavbám novela prospěla? A co přesně to bude znamenat?

Za výkup pozemků bude stát platit méně než doteď. Náklady na dopravní stavby se tedy sníží. „V první řadě dojde ke zlevnění stavby. Zároveň získáváme větší manévrovací prostor pro vyjednávání s majiteli pozemků,“ říká Martin Novák z ministerstva dopravy.

Do konce ledna 2013 měl vyvlastňovaný jistotu, že dostane nejméně 420 korun za čtvereční metr. Nově by cena za metr měla být stanovena podle skutečného stavu pozemku v době jeho ocenění pro vyvlastnění, přičemž úředníci mohou majiteli navrhnout maximálně stoprocentní zhodnocení této sumy. V případě polí a luk cena ze zhruba 15 korun vyskočí maximálně na 150 Kč. Stát by tak měl ušetřit miliardy.

„Pokud vyvlastňovaný nebude souhlasit s výší náhrady za vyvlastnění svého pozemku a odvolá se k soudu, poběží normální občanskoprávní spor. Vyvlastnění však bude platné a stát tedy bude moct zahájit výstavbu,“ vysvětluje Miroslav Kalous z ministerstva pro místní rozvoj, které novelu připravovalo.

Vlastnictví jde stranou

Kromě úspory peněz by tedy mohlo jít i o úsporu času. Zatím je však všechno v hypotetické rovině, protože s vlastníky pozemků se prý stát bude dále snažit nejprve dohodnout, což jednání protahovalo už před touto novou úpravou.

„V případě silnice I/35 v Libereckém kraji směrem na Hrádek nad Nisou nebo dálnice D11 u Hradce Králové je pro nás stále prioritou dohoda, takže se na vyvlastňování nechystáme,“ říká Kalous.

Podle zástupce vlastníků půdy Michala Pospíšila platí, že od prvního února majitelé pozemků při vyjednávání o ceně prostě tahají za kratší konec provazu. „Pokud si stát usmyslí, že povede například koridor železnice jejich zahradou, tak v podstatě není možnost se bránit. Ten koridor se prostě postaví a vlastník se potom může soudit do nekonečna o výši náhrady. Tady jde vlastnictví stranou,“ varuje.

Územní plán předchází komplikacím

Předkladatelé novely s tímto argumentem nesouhlasí. Připomínají, že stát musí stavby plánovat v souladu s územními plány jednotlivých obcí a už tam mají majitelé řešit své případné zájmy. Naopak ve veřejném zájmu je předejít komplikacím, které známe třeba ze stavby dálnice D11, kde se už skoro dvacet let vyjednává o cenách pozemků Ludmily Havránkové a její sestry Jaroslavy Štrosové.

„Týká se to pouze staveb, které se teprve chystáme postavit: například úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, dostavby dálnice D3 směrem na jih nebo také majetkoprávní přípravy komunikace R35,“ uzavírá Martin Novák z ministerstva dopravy.

Nová pravidla o vyvlastňování tedy platí pro nová jednání o výkupech, jednání dosavadní běží podle původních pravidel. V diskutovaném případě D11 se údajně dohoda blíží a chybějící úsek u Hradce Králové by se mohl začít stavět už na jaře.

autor: pek
Spustit audio