Uzavírky na D1 - průjezdné budou dva pruhy, ale budou úzké

12. květen 2013

Na dálnici D1 dnes naplno začala modernizace. Mezi Velkou Bíteší a Lhotkou je ve směru na Prahu provoz sveden pouze do jednoho pruhu, aby silničáři mohli namalovat žluté vodorovné dopravní značení. Už od večera až do začátku července tam budou pro řidiče připravené dva jízdní pruhy. Oproti zvyklostem však budou užší – po celé délce devíti kilometrů. Což by mohl být pro řidiče problém.

„V pohodě, dobrý řidič to musí zvládnout. Když pojedou tak, jak mají, zvládnou to. V dopravě bude určitě velký problém. Už teď je to dost husté. Bude to složité.“ Tak to slyšíte, co řidič, to názor a stejně tak by se dalo říct – co řidič, to jiná řidičská zkušenost a dovednost. A právě to může být problém v zúžených uzavírkách, kde se předpokládá plynulá jízda, většinou osmdesátikilometrovou rychlostí.

Čtěte také

„Nejhorší jsou takzvané stop and go vlny. Ty vzniknou při dostatečné hustotě dopravního provozu v případě, že někdo jenom lehce zavadí o brzdu. Potom si můžeme všimnout, že další řidič zavadí víc, třetí už zabrzdí a desátý už pomalu stojí. Snahou je, aby se proud pohyboval plynule, aby nikdo nešlapal na brzdu a jelo to,“ zdůrazňuje základní podmínku bezpečné jízdy v uzavírce Pavel Přibyl z Ústavu telematických systémů dopravní fakulty ČVUT.

Bohužel dosavadní zkušenosti ukazují, že právě plynulá jízda není českým řidičům vlastní. Při nadcházejících až devítikilometrových uzavírkách při modernizaci D1 navíc nastane ještě jedna komplikace a tou je šířka jízdních pruhů. Budou hodně úzké – levý bude mít maximálně 2,5 metru, a když si uvědomíme, že například SUV mají i se zrcátky 2,2 metru je jasné, že jízda levým pruhem není pro každého.

„Nemám s tím problém. Možná bych riskoval jízdu mezi kamióny, připadá mi to bezpečnější,“ říkají řidiči n D1. Čistě matematicky se nákladní a osobní auto do dvou zúžených pruhů, které mají celkem 6 a čtvrt metru vejdou bez nejmenších problémů. Jenže je tady lidský faktor podvědomého strachu – co když se srazíme. Tento pocit je však úplně normální.

Čtěte také

„My jsme vyzkoumali tento efekt jako docela unikátní ve světě, protože jsme si namontovali na auto videokameru a sledovali jsme vzdálenost ke střední dělicí čáře. Měli jsme skupinu asi 40 respondentů různého věku a projížděli jsme Strahovským tunelem a Strakonickou – zeď v tunelu vytlačuje lidi o 30-50 centimetrů blíž k dělicí čáře. Je to problém, který souvisí s psychologií řidiče, ale dá se pochopit,“ potvrzuje profesor Přibyl.

Problém může nastat ovšem už na začátku uzavírky, kdy je nutné snížit rychlost až o 50 kilometrů. A tady je to opět o plynulosti, stačí si možná uvědomit, že i když jde o dlouhou uzavírku, na dvousetkilometrové trase je to prakticky neznatelné zdržení. „Může to být opravdu 5 minut nebo 10 minut a to nic neznamená,“ dodává Pavel Přibyl.

autor: evk
Spustit audio