Víte, jak funguje železniční přejezd?
Paragraf 28, odstavec třetí: Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů za hodinu. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, pak může jet rychleji, ovšem maximálně rychlostí 50 kilometrů v hodině. To by měli znát všichni řidiči. Ale víte, proč někde je bílé světlo a někde není a jak vůbec přejezd funguje?
Jak funguje přejezd, to ukazuje na unikátním funkčním modelu Ctibor Pokorný. Tento model běžně předvádí v královéhradeckém muzeu zabezpečovací techniky, dá se však použít i pro modelování různých situací při vyšetřování nehod.
„Jakmile vláček vjede do přibližovacího úseku, svými nápravami vyvolá zkrat. Zařízení zareaguje a na železničním přejezdu se objeví výstraha,“ popisuje.
Na přejezdech jsou i černé skříňky
Když vlak projede, systém vyhodnotí, že vlak jede od přejezdu pryč a začne zvedat závory. Stále však blikají červená světla, takže auta musí zůstat stát. To ale ne každý řidič dělá.
„Řidič vidí konec vlaku, závoru objede, podívá se na stranu, kde nic nejede, a tak vjede na přejezd. Po druhé koleji se však už řítí další vlak a je z toho obrovská nehoda,“ ukazuje Ctibor Pokorný na svém modelu.
Takovou srážku řidič pravděpodobně nepřežije, takže tady bychom mohli skončit. Ale pro případ, že se řidič jen zraní, čeká ho soud. Výmluva, že zabezpečovací zařízení nefungovalo, je hodně laciná. Žárovky mají dvojitá vlákna a každou závadu hned hlásí výpravčímu.
Pokud prasknou obě vlákna, dostanou strojvedoucí takzvaný OP rozkaz – to znamená, že smí přes přejezd maximálně desetikilometrovou rychlostí a musí houkat. Navíc přejezdy mají černé skříňky, kde je zaznamenané, kdy se spustily závory, kdy blikala světla a další údaje.
I když neblikají červená světla, může se objevit vlak
Teď ještě jedna věc. Pokud nebliká bílé světlo, ať už proto, že není nainstalováno, nebo proto, že je jen vypnuté, musíme se vždy rozhlédnout. A co to znamená, když tam bílé světlo není?
„Znamená to, že přejezd z jedné strany obsluhuje člověk a z jedné strany je spouštěn automaticky vlakem,“ dodává Ctibor Pokorný.
Lidský faktor je tady brán jako riziko, a protože hrozí, že někdo přejezd vypne například během stání vlaku ve stanici a pak ho zapomene zapnout, zhasne bílé světlo. V tu chvíli hrozí, že i když neblikají červená světla, může se na přejezdu objevit vlak.