Čistá cesta bude dlouhá

3. říjen 2008

Honbu za co největším počtem hvězd hodnotících bezpečnost aut vystřídala v posledních letech honba za ekologií. To dokazuje i právě probíhající 110. pařížský autosalón. Trend posledních výstav přitvrzuje a jednotlivé automobilky se u svých modelů snaží dosáhnout co nejmenší spotřeby, a tedy i emisí, nejrůznějšími způsoby. Zmapovali jsme pro vás hlavní trendy současnosti.

Prvním a nejjednodušším krokem je snížení spotřeby současných aut.

"Vezmeme běžné auto s dieselovým motorem a lehce ho upravíme tak, aby se snížily exhalace výfukových zplodin. Auto dostane aerodynamickou sadu, která sníží odpor vzduchu, pneumatiky s nízkým valivým odporem, lehkoběžné oleje a také jiné softwarové mapy řídící jednotky a motoru. Všechny tyto změny výrazně sníží spotřebu," vysvětluje Martin Linhart z Fordu, kde tento program reprezentuje Ekonetic.

Stejnou cestou jde Volkswagen se programem Bluemotion, Mercedes s Blue Effenecity, Seatu s Ecomotion, a mohli bychom pokračovat. Také naše škodovka nabízí modely Greenline, ale šéfovi jejího technického vývoje Eckhardu Scholzovi se nabídka pouze jednotlivých modelů příliš nezamlouvá.

"Jsem skeptický, pokud se mluví jen o některých modelech. Je potřeba snížit váhu všech vyráběných aut. Budeme toho dosahovat různými optimalizačními opatřeními a zaváděním nových motorů, jakými jsou například motory TSI."

Správná volba pneumatik sníží spotřebu o 0,3 až 0,4 litru na 100 km, změna řízení motoru okolo 0,1 litru, a tak postupně nasčítáte i více než litr. Programově se snižování spotřeby u všech svých aut věnuje nejvíce BMW. Následně ale přijde druhá fáze, kdy bude snižována váha použitím nových materiálů už při konstrukci nových aut. Ale ani to nebude stačit, a tak přijdou na řadu alternativní pohony. Škodovka se z důvodu ceny chce zaměřit na zemní plyn a propan-butan. Ostatně auta na tyto pohony nabízí už léta řada světových automobilek. Ve hře jsou také motory na bioethanol. Naopak cestou hybridů se chystají vydat mimo jiné Peugeot nebo Hyundai. Lídrem spojení spalovacího motoru a elektromotoru je ale japonská Toyota, když jejího modelu Prius se prodalo už více než milión kusů.

"Tento vůz zatím má nikl-metal-hydrid baterie. Plánujeme představení vozu s hybridní technologií plug-in zhruba v roce 2010. Měly by to být vozy vybavené lithium-iontovými bateriemi, u kterých očekáváme daleko větší kapacitu při menším rozměru. Dnes víme, že nabití této baterie by v podstatě trvalo dvě až dvě a půl hodiny. Z toho usuzujeme, že by se mohla dobít i v průběhu noci na levnější noční proud," slibuje Tomáš Vaněk.

Technologii plug-in, umožňující nabíjení auta ze zásuvky, představuje v Paříži automobilka Volvo svým konceptem Recharge. A Toyotě začíná šlapat na paty Mercedes a BMW. Ale ani to v budoucnu situaci nevyřeší.

"Myslím si, že to závisí na nalezení vhodného zdroje elektrické energie. Pokud budeme vyrábět elektromobily, které se neustále budou napájet ze zásuvek, do nichž ale bude téct elektřina z tepelných elektráren, tak se problém emisí pouze přesouvá z jednoho místa na druhé," usuzuje celkem logicky zkušený novinář Tomáš Hyan.

Máme před sebou tedy ještě běh na dlouhou trať, přičemž je třeba mít na paměti, že slepé uličky proslavil už náš Jára Cimrman.

autor: pgj
Spustit audio