Do čtyř let dobijeme Škodu Octavii ze zásuvky

30. září 2010

Škodovka tentokrát doslova do poslední chvíle tajila, co na pařížský autosalón přiveze. Sice probleskly jedna, dvě zprávičky, ale zdaleka nic nebylo tak jisté jako jindy. Utajování bylo dokonalé, nikdo nic netušil ani neprozradil.

Neustále jsme naráželi na odpovědi typu: „Promiň, nesmíme ani nic naznačit…“ Mluvilo se o všem možném, ale jisté bylo jen jedno: půjde o koncept, který se bude s velkou jistotou vyrábět. Ale co to bude? MPV na bázi SUV Yetiho? Konečně tolikrát diskutovaná malá škodovka? Nástupce Octavie Tour? Některý z modelů s pohonem na CNG? Mnoho otázek a odpověď na sebe nechala opravdu čekat až do koncernového večera v předvečer letošního pařížského autosalónu.

Na pódiu se objevila na první pohled docela obyčejná bílá Škoda Octavia Combi. Pravda, perleťová bílá barva a pár chromovaných doplňků, světla z LED diod spolu s nezvyklou prosklenou střechou protknutou solárními články dávaly tušit, že o zas tak obyčejný model nepůjde. Ovšem to největší překvapení stále zůstávalo ukryto.

Škoda Octavia Green E Line

Až po oznámení, že se jedná o historicky první škodovku s pohonem čistě na elektřinu, to v sále zašumělo a ozval se zasloužený potlesk. Mladoboleslavští se rozhodli, že se vydají stejnou cestou, kterou už dříve prezentoval Opel nebo tady v Paříži Mitsubishi, Peugeot, Kia, Renault a další – zapojí auto do zásuvky.

Jako nejvhodnější platforma pro vyzkoušení nového pohonu se konstruktérům jevila současná octavie. Ti dostali za úkol do auta zabudovat nejen elektromotor o výkonu 60 kilowattů, ve špičce až 85 kilowattů, ale také 180 lithium-iontových baterií o průměru 150 milimetrů, délce 650 milimetrů, celkové váze 315 kilogramů a kapacitě 26,5 kWh.

Zavazadlový prostor tak musel být zmenšen – baterie jsou umístěny nejen pod podlahou, ale i vzadu pod kufrem, kde rezervu nahradila sada na opravu pneumatik. Do kufru se nyní vejde 430 litrů nákladu, tedy o 175 litrů méně než u běžné octavie. Díky kroutícímu momentu 270 Nm dosahovanému při rozjezdu nabízí elektrická octavia slušnou dynamiku a z 0 na 100 km/h zrychlí za rovných 12 sekund, přičemž maximální rychlost je omezena na u nás dostatečných 135 km/h.

Škoda Octavia Green E Line

Zajímavostí je systém rekuperace brzdné energie, kdy se energie získaná při brzdění využívá k dobíjení akumulátorů. I jeho zásluhou je nyní dojezd prototypu 140 kilometrů. Ostatně, tento systém pro dobíjení akumulátoru, a tím šetření alternátoru a ve výsledku i paliva používá nyní Škodovka ve všech modelech Greenline. Celkové nabití akumulátorů ze sítě by mělo trvat při napětí 230 V zhruba osm hodin, při 400 V pak čtyři hodiny.

O využití elektromotoru nebo dobíjení je řidič informován pomocí displeje mezi obvyklými ukazateli na přístrojové desce, kde neustále dostává informace o aktuálním výkonu, spotřebě, stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. Řidič tak v každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává, nebo jestli je energie získávána zpět – například při brzdění nebo brzdění motorem při sjíždění svahu. Navíc si může volit ze tří režimů jízdy, například s důrazem na dojezd vozu nebo na komfort jízdy.

Škoda Octavia Green E Line ovšem není jen jakýmsi plácnutím do vody, protože už v příštím roce chystá automobilka na dvacet elektrických aut nasadit do testovací flotily u nás i v Německu. Do čtyř let by se pak měla elektrická auta z Mladé Boleslavi dostat do běžného prodeje. S největší pravděpodobností to ovšem nebudou octavie, ale můžeme spekulovat o tom, že vzhledem k omezenému dojezdu se elektřina usídlí v nové připravované nejmenší škodovce, ale to si budeme muset počkat na další elektrostudii. Třeba už příští rok do Ženevy, aby v létě mohla elektrická testovací flotila vyjet v plné kráse i síle.

Škoda Octavia Green E Line

A tak se možná jednou dočkáme dostavby dalších bloků jaderné elektrárny Temelín, protože kdyby všechny octavie, které v loňském roce mladoboleslavská automobilka prodala, byly stejné jako ta jedna jediná na stánku Škoda Auto na letošním autosalónu v Paříži, pak by neprojely ani litr benzínu či nafty. Naopak by na jejich pohon nestačila energie ani ze sedmi bloků jaderné elektrárny v Temelíně, a ta má stále jen dva. Jinak se nám emise a exhalace pouze přesunou z výfuků do komínů uhelných elektráren. Otázka je, zda tudy vede cesta…

Škoda Octavia Green E Line
Výkon60 kW (max 85 kW)
Točivý moment270 Nm
Kapacita baterií26 kWh
Zrachlení 0-100 km/h12 s
Maximální rychlost135 km/h
Zavazadlový prostor430 l
autor: pgj
Spustit audio