GreenLine II: Mladoboleslavská zelená linie
V záplavě elektromobilů, které na dnes otevřeném autosalónu v Paříži prezentují značky jako Peugeot, Renault, Citroën, Volvo, Mitsubishi a další, se neztrácí ani naše Škodovka, která, jak jsme vás informovali, představila svoji představu octavie do zásuvky.
Mladoboleslavští tady v Paříži poprvé před dvěma lety představili svůj stánek v bílo-zelené kombinaci signalizující důraz na ekologii. Letos zde poprvé představují kompletní řadu GreenLine druhé generace, kterou rozšířili na všech pět modelových řad. Kromě úsporných motorů vede ke snižování spotřeby a tím i nižším emisím cesta přes moderní technologie, které se u škodovky objevují poprvé.
„Kromě určitých designových úprav a použití pneumatik se sníženým valivým odporem došlo u GreenLine druhé generace k nasazení zcela nových technologií – systém Start-stop a systém rekuperace brzdné energie,“ popisuje Evžen Krauskopf ze Škod\ Auto.
Systém rekuperace brzdné energie známe například z vozů formule 1, kde slouží ke krátkodobému zvýšení výkonu, nebo z hybridů, kde dobíjí baterie pro elektrický pohon. Může se tedy zdát u „obyčejného“ auta zbytečný.
„Rekuperovaná energie se používá k dobíjení akumulátoru, a tím pádem dochází k šetření alternátoru a opět se snižuje spotřeba paliva. Rekuperací energie tedy lze dosáhnout snížení emisí CO2 o dva až čtyři g/km. V přepočtu na pohonné hmoty to může být 0,1 l/100 km.“
Díky této kombinaci jsou Škoda Yeti a Škoda Roomster auty s vůbec nejnižšími emisemi ve svých třídách. A 89 g/km u fabie je více než nadprůměrných, této hodnoty nedosahuje ani řada hybridů. Největším tahákem je však na první pohled trochu vyšperkovaná bílá Octavia Combi. Jedná se o plně funkční prototyp auta na elektřinu, který se v dohledné době vydá na naše silnice.
„Jisté je to, že už v roce 2011 uvedeme do provozu flotilu testovacích vozů. Předpokládáme, že v Čechách a v Německu bude jezdit dvacet vozů, ze kterých budeme sbírat první zkušenosti z provozu. Na jejich základě se potom rozhodneme, jaký model a kdy zavedeme do výroby.“
Výkon elektromotoru je 60 kilowattů (maximálně 85), kroutící moment 270 Nm a dojezd 140 kilometrů. Zavazadlový prostor se kvůli 315 kilogramům 180 lithio-iontových baterií s kapacitou 26 kWh zmenšil na 430 litrů. Tuhle elektrickou škodovku bychom mohli během tří až čtyř let dobíjet doslova doma ze zásuvky.
„Nabíjení tohoto konceptu by mohlo probíhat víc než osm hodin při napětí 230 voltů a kolem čtyř hodin při napětí 400 voltů,“ uvádí Evžen Krauskopf.
V budoucnu se čistě elektrického pohonu dočkáme spíš u nejmenší škodovky, která by se mohla objevit už na jaře v Ženevě. Jako malé auto do města by se do doby, než se podaří vyřešit největší problém, tedy kapacitu, rozměry, váhu, cenu baterií a hlavně dojezd, jevila jako ideální volba.