Elektromobily už brzy vtrhnou i na český trh

1. říjen 2010

Příští rok vtrhnou na český trh elektromobily. Jak zjistili reportéři Motožurnálu na světovém pařížském autosalónu, ještě letos japonská automobilka Mitsubishi uvede svůj elektromobil i-MiEV na čtrnácti evropských trzích včetně Francie, Německa a Velké Británie. Jestli se objeví příští rok také u nás, to zatím není jasné. Ovšem jsou Evropani na elektrická auta připraveni? Jak fungují elektromobily v Japonsku, kde už běžně jezdí? A kolik stojí?

V používání elektromobilů je Japonsko mnohem dál než Evropa. Všechno totiž začíná u pořízení takového vozu, který je přece jen v porovnání s moderními auty se spalovacím motorem stále příliš drahý.

„Japonsko přistoupilo k filozofii prodejů elektromobilů jinak než doposud Evropa - systémem podpor. Když si v Japonsku koupíte vůz na elektřinu, dostanete od státu 25 procent ceny zpět a navíc vám další čtvrtinou ceny může přispět váš místní samosprávní úřad. Díky tomu si vozidlo můžete koupit za polovinu běžné pořizovací hodnoty, která se dnes pohybuje kolem 35 tisíc eur (v přepočtu 875 tisíc korun),“ uvádí Martin Krob z Mitsubishi. To je pro Evropana bez výrazné dotace na auto, které má zatím omezenou užitnou hodnotu, přece jen příliš. Přitáhnout ho tak může snad jen ekologické cítění a vztah k novým technologiím.

Mitsubishi i-MiEV, který už v Japonsku běžně jezdí a nejsou s ním žádné problémy, nabijete přes noc z běžné zásuvky. Můžete to však zvládnout i rychleji.

Zároveň existují rychlonabíječky, které auto nabijí za šest hodin. V Japonsku je dnes kolem 150 rychlonabíjecích čerpacích stanic a do konce roku se počítá s dvěma sty. Problém je, že v Evropě se výrobci automobilů zatím nedohodli na systému rychlonabíjení, na rozdíl od Japonska. Tam jsou univerzální rychlonabíjecí stanice.“

Masovému rozšíření elektromobilů na starém kontinentu tedy stále brání nějaké překážky. Nicméně také automobilky Citroën a Peugeot přijdou příští rok na evropský trh s elektromobilem. Jde právě o ten od Mitsubishi, který bude výrazně odlišen designem i názvem - Citroën C-zero, respektive Peugeot iOn. Francouzské automobilky přitom na začátku spoléhají hlavně na firemní zákazníky.

Připravujeme půdu pro jeho uvedení - vytváříme finanční podmínky, cenu pronájmu pro firemní zákazníky, které očekáváme v první řadě,“ vysvětluje Martina Bedrnová z Citroënu, kterou doplňuje Radka Mathey z Peugeotu: V první fázi se budeme orientovat převážně na firemní zákazníky. V současné době vyjednáváme se společností ČEZ, která by měla být klíčovým zákazníkem tohoto vozu.“

Evropa a s ní Česká republika jsou tedy na začátku cesty k masovému rozšíření elektromobilů. Zatím to, na rozdíl od Japonska, vypadá na dlouhou a dost zarostlou pěšinu.

autor: jař
Spustit audio