Frankfurt 2011: v šuplíku Josefa Kabaně by se toho našlo

19. září 2011

Už na jaře na autosalónu v Ženevě mladoboleslavská Škodovka ukázala svojí studií Vision D, jak budou její auta vypadat v nejbližších letech. Tento směr jednoznačně potvrzuje studie prakticky hotového nového modelu MissionL na právě probíhajícím frankfurtském autosalónu. Designér je však ten, který vidí do budoucnosti značky více než kdo jiný.

Paradoxně, jarní ženevská studie vznikla až poté, kdy bylo jasné, jak bude vypadat škodovka, které nyní všichni říkají rapid a jejímž předobrazem je studie MissionL. Bylo totiž potřeba ještě volněji ukázat, jak budou škodovky v nejbližší budoucnosti vypadat. To finální podoba sériového auta se už tolik lišit nebude. I když, podívejme se třeba na použitá zadní LED světla. Dočkáme se jich i v konečné podobě? „V tomto provedení ne,“ prozrazuje designér Škody Auto Jozef Kabaň. Na studii zaujmou také zapuštěné kliky dveří. „Vypadají dobře, jsou opravdu velmi sympatické, ale i v tomto případě jsme se rozhodli pro bezpečnější variantu. Ta bude trochu odlišná.“

MissionL stojí v hale 3 frankfurtského výstaviště na 18palcových kolech. „Kola budou určitě velká a jejich nabídka atraktivní.“ Šéf technického vývoje Škodovky prakticky vyloučil, že by se MissionL objevila ve variantě kombi. To však nevylučuje, že by se nemohla objevit další karosářská varianta, třeba klasický hatchback. „Pokud jste se touto myšlenkou zaobírali vy, logicky musela napadnout i nás. Vyloučit se to nedá.“

Ovšem designér vidí do budoucnosti daleko dál než do příštího jara. Ukrývá se snad v jeho šuplíku například velké SUV s okřídleným šípem na kapotě? „Možná by se to tam našlo,“ odpovídá s úsměvem…

A co mnohými naznačované MPV? „Mohl bych se podívat, možná by se tam něco takového našlo, ale může tam být i spousta jiných věcí. Takže nejde se spoléhat na to, co všechno má designér v šuplíku – ten tam má plno věcí, o kterých se například ani našemu prezidentovi nesnilo. Je to samozřejmě pestré, ale důležité je, aby produkty uvedené na trhy měly logické opodstatnění. Hodně posluchačů by si určitě přálo, aby se konečně objevil kabriolet nebo kupé. To jsou samozřejmě logické touhy, i já se občas zasním, ale je důležité koncentrovat se na to, co právě přichází.“

A co si takhle kreslí designér, který je svými myšlenkami o několik let napřed, po večerech? Co třeba další generace octavie? „Octavie už je po stránce designu hotová a v blízké budoucnosti jsme připraveni ji ukázat široké veřejnosti. Ovšem následovníka si ještě před tím, než vyjde nová generace, nekreslím, protože by to nemělo až takový smysl,“ uzavírá Jozef Kabaň.

Nové octavie se dočkáme nejprve napřesrok. Do té doby přijde nejmenší z rodu škodovek, už letos v listopadu, a pak finální podoba frankfurtské studie MissionL. A kdo ví, možná i další modelová řada.

autor: pgj
Spustit audio