Frankfurt 2011: Fiat Panda III – úspěch zavazuje

15. září 2011

Spojení slov mikroMPV na první pohled nedává smysl. Mikro znamená něco velmi malého a zkratka MPV zase označuje velkoprostorové auto. I to dokazuje, že v automobilovém průmyslu není nic nemožné.

Designéři prostě dostali za úkol na minimálním prostoru nabídnout co nejvíce místa pro cestující i náklad. Prakticky k dokonalosti pak tato malá auta dotáhli konstruktéři v italském Turíně. I to je jeden z důvodů, proč jednou z největších hvězd právě probíhajícího 64. frankfurtského autosalónu je třetí generace Fiatu Panda.

Ne nadarmo se říká, že když se neprodává panda, je mrtvý celý segment mikroMPV a miniaut – i u nás je každým pátým prodaným autem v této kategorii. Od počátku roku se jich prodalo 498, druhé Kii Picanto o sto méně, Chevroletu Spark na tři stovky, Citroënu C1 dvě stovky a Peugeotu 107 – 271 kousků. Není divu, že je panda na čele s významným náskokem. Je to prostě fenomén. „Panda je na trhu už 31 let a za tu dobu si získala víc než 6,5 miliónů spokojených uživatelů,“ přibližuje Janka Konečná z českého zastoupení automobilky Fiat.

Nejde však jen o oblíbenost pandy. Ona v minulosti také často ukazovala, kudy povede další cesta v této kategorii. „Je to první auto této třídy, které v roce 2004 získalo prestižní ocenění Car of the Year. Zároveň je to první vůz segmentu, který měl vznětový motor. V neposlední řadě je to první kompaktní vůz, který měl pohon všech čtyř kol – na trh byl uveden v roce 1983.“

Jak je u nových modelů zvykem, i třetí generace pandy povyrostla, ale i nadále je postavena na stejném podvozku jako Fiat 500. „Nová panda bude nabízena s oběma verzemi dvouválcových motorů TwinAir – slabší verze má výkon 65 koní, silnější verze Turbo TwinAir, která získala titul Engine of the Year 2011, disponuje výkonem 85 koní. Je to další důkaz toho, že to Fiat myslí s ekologií vážně.“

Nový Fiat Panda

Kromě nového vzhledu při zachování vnitřního jádra, slovy designéra, byl důraz kladen na zpříjemnění a propracování interiéru. První dojem z krátké prohlídky na stánku Fiatu v hale 8 frankfurtského výstaviště dává tušit, že se designéři zaměřili také na lepší využití hluchých míst předchozí generace. Vše přitom zůstalo na svém místě a dojem je víc než dobrý.

Ačkoliv se jedná a doufejme, že stále bude, o jedno z nejlevnějších aut na našem trhu, bude možné ho vybavit technologiemi, které v miniautech nejsou až tak běžné. „Systém Blue&Me umožňuje propojení s mobilním telefonem. Bezpečnostní parametry odpovídají standardům dnešní doby – v základní výbavě jsou čtyři airbagy, ABS a brzdový asistent BAS. Dále se v pandě objeví dvouválcový TwinAir ve spojení s robotizovanou převodovkou Dual Logic.“

Nová panda na české silnice vyrazí napřesrok. „Pandu na český trh uvedeme v březnu roku 2012. Od začátku budou v nabídce čtyři motorizace, varianta s pohonem všech kol přibude až v průběhu roku,“ říká Janka Konečná.

Při vzpomínce na testování současné generace Pandy 4x4 na offroadové trati ve společnosti polovojenských hummerů, kde se vůbec neztratila, nezbývá než dodat: už aby to bylo.

autor: pgj
Spustit audio