Policie označila přes 200 nebezpečných přechodů
S nástupem semaforů koncem třicátých let minulého století si řidiči začali zvykat, že v některých situacích musejí dávat přednost chodcům. Postupně se začaly přechody malovat i na silnice, kde semafory nebyly. Dnes máme přechodů pro chodce, chtělo by se říct, nespočet, jenže mnohé z nich byly projektovány před dávnými lety a současnému provozu už nevyhovují. Dokonce jsou nebezpečné.
Dopravní policie proto podle svého šéfa Leoše Tržila ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury vytipovala 243 nebezpečných přechodů, převážně na frekventovaných silnicích prvních tříd a silnicích nižších tříd, kde dochází k častým nehodám.
„V těchto místech by se postupně měla realizovat dopravně inženýrská opatření ke zvýšení bezpečnosti v souvislosti s přecházením chodců. Jedna věc je otázka počtu přechodů pro chodce, ale druhá věc jsou finance – tedy kolik mohou jednotlivá opatření stát peněz,“ vysvětluje Tržil.
Úpravy, které by zvýšily bezpečnost jednotlivých přechodů, však nejsou pouze otázkou peněz, vždyť podle ředitele odboru řízení výdajů Státního fondu dopravní infrastruktury Karla Havlíčka je na ně vyčleněno minimálně 105 miliónů korun. Teď ale záleží na tom, jestli správci komunikací a přilehlých chodníků budou mít zájem policií doporučené úpravy udělat. V některých případech totiž obce mlčí.
„V jižních Čechách v prostoru obce Dasný jsou navrhovány přechody, které neodpovídají předpisům – jde o tři přechody na silnici I/20. Ovšem v současné době k nám nebyla podána žádost na jejich řešení. Podle nás je to velmi vážná situace a chtěli bychom ji vyřešit v co nejkratší době,“ říká Havlíček.
Nejde jen o umístění nového semaforu
Na fondu se letos objevilo zhruba 170 žádostí o financování úprav přechodů. Podle Havlíčka by v květnu mělo být rozhodnuto o podpoře všech, které budou splňovat všechny náležitosti, ale to není zrovna jednoduché.
„Je zapotřebí vyřešit problematiku majetko-právního vypořádání – jde o majitele komunikace a přilehlých chodníků. Musí se totiž udělat nejen bezbariérový pruh na silnici, ale také nájezdy na obou stranách silnice. Někde se řeší i osvětlení přechodu, například pomocí LED diod umístěných ve vozovce, jinde zase upozorňuje světelná tabule měřící rychlost přijíždějících vozidel, aby zpomaliai,“ popisuje Havlíček.
Ovšem ani samotné vypracování projektu není jednoduchou záležitostí. Při vybírání nejvhodnějšího bezpečnostního prvku totiž hraje roli mnoho faktorů. Všechny návrhy na úpravu přechodu pro chodce se totiž musejí nejprve vyhodnotit z bezpečnostního, dopravního i technického hlediska.
„Všichni odborníci musejí posoudit, zda nový návrh bude z celkového hlediska výhodnější, nebo ne, nebo jestli dokonce nepřinese nějaké skryté nebezpečí, které žadatelé na první pohled nevidí. Z hlediska bezpečnosti provozu upřednostňujeme chodce, protože ti jsou nejzranitelnější, a až poté se zabýváme myšlenkami na zachování plynulosti provozu,“ uzavírá David Nováček z odboru dopravy pražského magistrátu.
Zřízení světelné křižovatky totiž může přinést ucpanou ulici o tři bloky dále. A proto se u konkrétního přechodu kromě nehodovosti, intenzity dopravy i chodců musí vždy pohlížet i na dopad v širší lokalitě.