Dopravní výchova by se mohla vrátit do škol
Když se zeptáte malých dětí ve školce, kdy mohou přejít silnici, okamžitě odpoví, že pouze na zelenou. Jenže s věkem musejí řešit v silničním provozu složitější věci a najednou jako by mnohé děti zapomněly na hlavní pravidlo bezpečnosti.
„Pokud to srovnám s vlastní zkušeností ze školy, tak povědomost klesá. Právě kvůli tomu jsme se do projektu Bezpečné cesty do školy zapojili, abychom pozvedli všeobecné povědomí o tom, jak se bezpečně chovat v městském provozu. Bezpečnost prostě není na takové úrovni, na jaké by měla být,“ je přesvědčen Jiří Hnilička ze základní školy v Klášterci nad Ohří, která se do projektu zapojila už podruhé.
Také preventista pražské městské policie Jiří Polomis si myslí, že děti někdy podceňují možné nebezpečí v silničním provozu. Dokonce má pocit, že čím jsou děti starší, tím víc riskují. „Podle mých zkušeností z různých přednášek ve školách děti do třetí třídy základní školy berou správné přecházení po přechodech jako důležitou věc, ale s postupem věku už to tak vážně neberou. Navíc u nich začíná zesilovat pocit, že se jim nemůže nic stát,“ říká.
Bohužel je to chyba nás dospělých. „K nám děti přicházejí ve čtvrtém nebo pátém ročníku, kdy už začínají být v lehké pubertě a začínají kopírovat dospělé,“ popisuje doktor. Je to však problém nejen riskujících rodičů, ale i nedostatku dopravní výchovy ve škole.
Děti znalosti zúročí ve vyšším věku
Podobně jako v jiných předmětech, ani tady nestačí jen jedna zmínka, ale je potřeba o dopravní výchově mluvit častěji. Například na základní škole v Častolovicích mají vlastní dopravní hřiště a nepovinný předmět dopravní výchova. Jednou týdně ho vede paní učitelka Alena Zvěřinová a kromě toho, že její žáci jsou velmi úspěšní v celoevropské soutěži ve znalostech dopravní výchovy, mají pravidla tak zažitá, že je vnímají zcela automaticky a prakticky je neporušují.
„U mě je na prvním místě bezpečnost dětí, protože lidský život je nenahraditelný. Domnívám se, že tyto předpisy, které se jim snažím vtloukat do hlavy, zúročí ve vyšším věku. Vidím to na svých bývalých žácích, které potkávám a kteří mi říkají, že jsou rádi, že na tyto hodiny chodili,“ konstatuje Zvěřinová.
Ovšem zdá se, že se blýská na lepší časy, protože dopravní výchova by se opět měla stát nedílnou součástí školních osnov. „V současné době se na tom pracuje, ale je potřeba změnit školský a rámcový vzdělávací program. Po dohodě s ministerstvem školství to v plánu je. Věříme, že se to podaří a školy opět zařadí do osnov dopravní výchovu jako průřezové téma,“ uzavírá Blanka Sunkovská z nadace BESIP ministerstva dopravy.