Proč cyklisté umírají nejčastěji?

3. srpen 2012

Každoročně u nás v průběhu prázdnin zemře na třicet cyklistů. Ti společně s chodci patří k nejohroženějším druhům v našem provozu. Vina je často na obou stranách, tedy jak na straně cyklisty, tak na straně řidiče auta, ale především cyklisté by si měli být vědomi své zranitelnosti.

Položili jsme si základní otázku: Proč cyklisté nejčastěji umírají? „Kvůli nepřiměřené rychlosti, nevěnování se plně řízení nebo nezvládnutí řízení. Navíc u řady tragických nehod, dokonce v poměru 1:9, je to nepoužití ochranné helmy,“ uvádí fakta z policejních statistik šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Přilba snižuje riziko úrazu hlavy o 85 procent a zranění mozku o 88 procent. Důvod je nasnadě. „Pád cyklisty při rychlosti 11 km/h už může znamenat smrtelný úraz z důvodu poškození lebky a mozku,“ varuje šéf nadace BESIP Roman Budský.

Myslete na svoje bezpečí a noste helmu

Zranění, která může cyklista po pádu z kola utrpět, je však daleko víc. „Jde o zasažení hlavy, obličeje a dále rukou, zápěstí, prstů a trupu. Je třeba zmínit i zranění hrudníku, které se sice objevuje jen v pěti procentech případů, ale velmi často jde o vážná zranění spojená i s poraněním hlavy. Dále to jsou další části těla jako kolena, předloktí a lokty,“ konstatuje Budský.

Povinná výbava cyklisty a kola ze zákona dbá na bezpečnost ve své podstatě jenom u dětí a mladistvých do 18 let povinnou přilbou. U dospělých je to jenom otázka viditelnosti, tedy světel, případně odrazek. Je to tedy hlavně na nás. „Zhruba v 80 procentech používají ochrannou přilbu, na druhou stranu necelých deset procent nosí reflexní vestu a v necelých pěti procentech mají i zpětná zrcátka,“ uzavírá Budský.

Obyčejná zrcátka přitom společně s výstražnou vestou nebo oblečením mohou zachránit život. Právě cyklisté totiž často spoléhají na to, že vidí-li auto oni, musí je vidět i jeho řidič. To však s ohledem na rozdíl rychlostí a velikost není kolikrát pravda.

autor: pgj
Spustit audio