Čím si sami škodíme?

28. duben 2008

Bezpečnost. To byl a je hit současných moderních automobilů. I proto samotné automobilky ještě předtím, než nové auto pustí do výroby, provádí řadu nárazových testů a simulací nehod.

Dá se porovnat bezpečnost 5 až 10letých aut, kterých je na našich silnicích mnoho, se současnými vozy?

"Čím novější auto, tím sofistikovanější zádržné systémy, lépe navržená struktura vozidla a jeho deformační vlastnosti. Tím je i lepší ochrana cestujících v případě nárazu."

Výrobce vozu se snaží o co nejvyšší bezpečnost, ale svoji roli tu hraje i samotný řidič. Kde děláme největší chyby?

"Největší chybou je nepoužít zádržný systém v celém jeho rozsahu, to znamená, vědomě z něj vyřadit některý prvek - například nepoužití bezpečnostního pásu. Potom je celá práce vývojářů zbytečná a zádržný systém se může stát pro cestující nebezpečným. Pokud nepoužiji bezpečnostní pás, zvyšuji riziko svého poranění například od airbagu a dostávám se do výrazně horší situace, než připoutaný cestující ve starším voze."

Jaká jsou nejčastější zranění cestujících, kteří nejsou připoutáni bezpečnostním pásem, ale vystřelí airbag?

"Většinou jde o poranění krční páteře, které má fatální následky - smrt nebo ochrnutí. Torzo cestujícího se setkává s nafukujícím se airbagem v naprosto jinou chvíli, než předpokládal vývojář vozu právě proto, že cestující nepoužil bezpečnostní pás."

Co je pravdy na tom, že bezpečnostní prvky jsou konstruovány na výšku 150 cm a více?

"Je to skutečně tak. Při návrhu zádržných systémů se nejčastěji používá zkušební figurína, která reprezentuje střed populace. To znamená, že všechna doporučení pro osoby, které jsou výrazně daleko od tohoto středu, by měla být brána vážně."

Další chybou, které se dopouštíme, je nepoužívání bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Co to znamená pro celou posádku?

"Nepřipoutaný cestující na zadních sedadlech ohrožuje nejen sebe, ale také může ohrozit život cestujících, kteří sedí na předních sedadlech. Představte si, že 80 kg hmoty se díky obrovskému přetížení při nárazu začne pohybovat dopředu. V součinu hmotnosti cestujícího a zpomalení vozidla potom vznikne obrovská sílá, která deformuje přední sedadlo a může i zabít člověka sedícího na předním sedadle."

autor: pgj
Spustit audio