Neválej se za volantem!
Ani o tom nepřemýšlíme. Prostě přijdeme k autu, nastoupíme, nastartujeme a jedeme. Málokomu už dojde, že špatně nastavené sedadlo nebo i bezpečnostní pás výrazně zvyšuje riziko míry zranění. Zkrátka, zbytečně si sami svojí nedůsledností můžeme ublížit. Navíc nesprávné sezení má za následek nedostatečný kontakt s autem a snižuje naši schopnost řešit případné kritické situace.
Za volantem se má sedět, ne ležet.
"Musím sedět naprosto vzpřímeně, volant by měl být vzdálen zhruba 40cm a nohy i ruce by měly být pokrčené," radí Jiří Patera, vedoucí výcvikového centra na Polygonu v Mostě.
Volant pak držíme v poloze tři čtvrtě na tři, už dávno neplatí poloha za deset minut dvě. Ostatně současné volanty jsou pro moderní držení také tvarovány. Význam správného sezení potvrzuje i instruktor bezpečné jízdy Dunlopu Daniel Pfiel.
"Posez je velmi důležitá věc, protože rozhoduje o naší kontrole nad vozem. Pokud máme volant daleko, pak po něm nemůžeme posouvat ruce nebo ručkovat. Jestliže ho máme blíž, máme nad vozidlem mnohem větší kontrolu. Když stiskneme spojku nebo brzdu, noha musí svírat v koleni alespoň nějaký úhel, nesmí být úplně natažená. Proto musíme sedět tak blízko, abychom i po sešlápnutí pedálu měly nohy pokrčené."
Důvodem není jen to, že při kritickém brzdění potřebujeme na pedál vyvinout sílu přes 80 kilogramů, ale také snížení míry případného zranění.
"To už z toho důvodu, abych mohl perfektně mačkat spojku i brzdu, ale hlavně kvůli tomu, aby při případné nehodě nešla energie do natažené nohy a kloubů, ale do pokrčené nohy," doplňuje Jiří Patera.
A uznejte, že jedna zlomenina je lepší, než když se vám noha rozláme na několik kusů. Pro ovládání auta jsou ale nejdůležitější ruce, jak potvrzuje i několikanásobný mistr v rallye Václav Pech.
"Snažím se sedět v obojím stejně, spíš blíž k volantu. Hodně lidí se naopak od volantu odsouvá, aby měli natažené ruce. Sice to budí závodnický dojem, ale v současnosti už závodníci sedí naopak blíže k volantu, abyste v každém momentu, například když se točí volantem kolem dokola, nemuseli vstávat ze sedačky a měly opřená ramena. Sedačka by měla být hodně postavená, téměř do pravého úhlu, protože to nesvádí k usínání za volantem a je to tak správně."
Zapomínat bychom pak neměli ani na bezpečnostní pásy.
"Pás musí být veden do upínáku vždy prostředkem klíční kosti a měl by být napnutý, aby se vymezila vůle v navíjecí soustavě," radí Jiří Patera.
Pak nás pás nepustí v případě nárazu dopředu natolik, abychom se například zranili o volant. Dotažení je důležité také u aut s airbagy. Také bychom si měli dát pozor na to, aby mezi pásem a naším tělem, zvlášť třeba v bundě, nezůstaly například klíče nebo nějaký jiný tvrdý předmět, který by nám následně mohl ublížit. Před každou jízdou si také musíme zkontrolovat zpětná zrcátka, a to protože, i když jezdíme jedním autem se stejným nastavením sedadla, naše poloha se v závislosti na únavě může měnit, a tím se mění i výhled z auta.