Silničáři mají třicet minut
Ať je to jak chce, zima je za dveřmi. S ní můžeme očekávat závady ve sjízdnosti, tedy oficiální mluvou. Jinak řečeno, prostě přijde den, kdy začne sněžit, a pak budou mít silničáři plné ruce práce. Jejich úkolem je totiž zajistit údržbu silnic tak, abychom mohli normálně jezdit. Taková údržba má ale svá pravidla.
Plány na zimní údržbu se připravují od 1. listopadu do konce března následujícího roku s tím, že toto období může být v závislosti na počasí prodlouženo.
"V období od 1.11., kdy je počasí podobné jako například v tomto týdnu, je počet pracovníků přímo na pracovišti omezen. Zavádí se systém domácích pohotovostí a o povolání pracovníků rozhoduje dispečer nebo vedoucí zimní údržby na jednotlivých střediscích," konstatuje Jaromír Věk z Ředitelství silnic a dálnic.
Silničáři pak mají jasně stanovené časové limity.
"Mluvím za dálnice a rychlostní komunikace - od okamžiku zjištění závady ve sjízdnosti máme podle zákona povinnost zajistit její odstraňování a zmírňování do 30 minut. Naše praxe je taková, že v okamžiku zjištění závady dispečer nebo vedoucí údržby koná okamžitě. Ve chvílích, kdy máme pracovníky přímo na pracovišti, je otázka pěti až deseti minut, kdy posypové vozy vyjíždějí."
Je třeba si také uvědomit, že ne vždy je středisko údržby v bezprostřední blízkosti dálnice.
"Z pozemkových i majetkových důvodů jsou některá střediska vzdálená od vlastní komunikace - například Domašov asi 4km od brněnské dálnice nebo středisko Velký Beranov několik set metrů. Ideální případ je takový, kdy výjezd ze střediska je přímo na dálnici - například na plzeňské D5 v Ostrově u Stříbra."
O tom, jak bude dálnice udržována, rozhoduje logicky počasí.
"Jsou tři prioritní zásady - průjezd vlastní komunikace, následují křižovatky, tedy nájezdy a sjezdy, a potom přijdou na řadu obslužná zařízení, jako odpočívadlo. V zásadách a operačních plánech jsou stanoveny postupy, jak ošetřovat vozovku při vydatném sněžení. Při hustém sněžení se tedy může ohlásit, že se udržuje pouze jeden pruh," konstatuje Věk.
Chyba se samozřejmě stát může, vždyť chybovat je lidské, ale nikdy bychom neměli i za volantem zapomínat na to, že stejně jako léto má i zima v kalendáři své místo.