Zimní pneumatiky nejsou vše

6. leden 2009

Čeští řidiči myslí stále více na svou bezpečnost. Zhruba 90 procent z nich totiž obulo svému autu zimní pneumatiky, jak ukázal nedávný průzkum jedné velké gumárenské společnosti. A dlužno říct, že tak pozitivní výsledek překvapil i samotné organizátory. Většina řidičů už zřejmě pochopila ten obrovský rozdíl mezi jízdou na letních a zimních pneumatikách na zasněženém povrchu. Je to prostě - jak se říká - nebe a dudy. Ovšem jen správné pneumatiky pro bezpečnou jízdu v zimě nestačí. Jak se vyvarovat smyku?

Především je nutné být opravdu soustředěný na řízení, protože pod zasněženou vozovkou se mohou ukrývat ledové plotny, které sice nejsou vidět, ale je potřeba na ně zareagovat. A podle Pavla Palmy z výcvikového centra Polygonu Most se díky ostražitosti dají bezpečně zvládnout.

"Pokud jsem připraven a provoz sleduji, je ještě určitý čas na reakci. Je dobré vyšlápnout spojku a rychle v dostatečné míře reagovat volantem. Jak říkáme, na brzdu je vždycky čas. Základní předpoklad je ale ten, že se řízení věnuji. Pokud nesedím správně za volantem, povaluji se, nebo řeším například telefonáty, tak potom nezbývá nic jiného, než pořádně šlápnout na brzdu."

Ovšem na sněhu či ledu se výrazně prodlužuje brzdná dráha. Například v padesátikilometrové rychlosti zastavím na suchém povrchu po zhruba 28metrech, ale ve zhoršených klimatických podmínkách musíme hodně násobit.

"Když porovnáme sucho a déšť, brzdná vzdálenost se prodlužuje dvojnásobně. Při srovnání sucha a sněhu je to pětkrát delší brzdná dráha, a mezi suchem a ledem je rozdíl brzdné dráhy desetkrát větší. Řidič také musí počítat s tím, že auto neposlouchá a že musí správně držet volant a neškubat s ním, protože lehce přeruší přilnavost pneumatik a auto potom nereaguje na povely volantu," zdůrazňuje Jan Faktor z Maxcaru.

Většina z nás ovšem podvědomě ve chvíli krizové situace okamžitě šlape na brzdu. Na tu je ale podle odborníků kurzů bezpečné jízdy vždycky dost času. Nejdůležitější je podle nich spojkový pedál, který ale mnozí jen hýčkáme.

"Určitě si pamatujeme, jak otec říkal matce: 'Nenechávej tu nohu na spojce, vždyť se mi zničí ložisko.' My naopak říkáme, že bychom měli být vždy připraveni spojku co nejrychleji vyšlápnout," uvádí Pavel Palma.

Už třeba proto, že auta jsou vybavena nejrůznějšími elektronickými systémy, ať už ABS, ESP, které ale fungují pouze tehdy, pokud je motor v chodu a jestliže zprudka šlápneme na brzdu bez spojky, motor zhasne.

"Tomu říkáme, že pedál by měl být pozlacený, protože i prudké brzdění vyžaduje vyšlápnutí spojky. Opravdu dovede řešit různé problémy - ať už je to závěj, louže nebo stabilizace auta při smyku."

Ani spojka podobně jako zimní pneumatiky ovšem není na sněhu všemocná. Hlavní je předvídavost řidiče a přizpůsobení jízdy stavu vozovky. To je v krizové situaci opravdu nejdůležitější.

"Je úplně jedno, jestli mám náhon na přední, zadní nápravu nebo na obě. Fyzika působí na všechny vozy stejně. Ať je to auto se základní výbavou nebo poslední model překypující moderními technologiemi. Tady neplatí poměr, že čím je auto vybavenější, tím víc si s ním můžu dovolit."

Tak nezapomeňte - za nehodu vždycky může řidič, ne auto.

autor: evk
Spustit audio