Hlavně obě ruce na volantu
Jak držíte volant? To byla naše anketní otázka minulého týdne. Nejčastější odpovědí byla potom možnost - Intuitivně, jak mi to zrovna vyhovuje. Celkem si ji vybralo 56 procent hlasujících, dalších 29 procent řidičů má ruce v poloze tři čtvrtě na tři a zbývajících 15 procent lidí drží volant v poloze za deset minut dvě - jak to mnohé učili v autoškole.
To bylo ale před dvaceti a více lety. Od té doby technický vývoj značně pokročil a tak se teď doporučuje držení v poloze tři čtvrtě na tři.
"Fakticky se dřív učilo držet volant v poloze za deset minut dvě. S příchodem aut, která měla airbag, tak se učilo tři čtvrtě na tři. Volant by se měl držet oběma rukama a v horní polovině. Určitě byste se za volantem měli cítit pohodlně, neměli by vás tlačit záda a měly byste mít správně nastavenou opěrku," přibližuje šéf pražských zkušebních komisařů Václav Volf.
Jeho slova potvrzuje také Jiří Patera z Polygonu Most. Základem bezpečné jízdy je pohodlné sezení, včetně správného držení volantu.
"Auto musím ovládat zadní částí těla, proto je potřeba, aby se opěradlo co nejvíce narovnalo a se sedačkou vytvořila se sedačkou pravý úhel. Když položíte ruku na volant, měla by být přesně na věnci volantu. Pokud ruce spustíte do polohy tři čtvrtě na tři a máte je pokrčené, sedíte správně."
Kdo má ale staré auto - například stodvacítku s velkým volantem, nechává ruce v poloze za deset minut dvě. Jenže, jedna věc jsou dobré a správné rady z autoškoly a druhá věc jsou roky ježdění. Častokrát si držení volantu přizpůsobujeme podle svého.
"Když jedete po dálnici nějakou ustálenou rychlostí, je zbytečné ho držet oběma rukama."
"Přiznám se, že volant držím spíš dole. Je to takový můj zlozvyk. Buď ho držím oběma rukama dole nebo jednou dole a druhou nahoře."
Ostatně tak jako většina respondentů naší ankety.
"Svým způsobem praxe a pocit vyježděnosti negativní úlohu sehraje - je to stejné jako třeba v autoškole, kde vás nikdo neučí jezdit pod vlivem alkoholu nebo na červenou."
Občas je ale nutné držet volant pouze jednou rukou, například při řezaní anebo výměně CD v přehrávači, ale i v těchto případech bychom měli mít řízení plně pod kontrolou.
"Když se pravá ruka používá pro řazení nebo ovládání ovladačů, levá ruka by měla být v levé horní části volantu, aby šlo zatočit. Ale hlavně v horní části volantu."
A pak co nejdřív mít obě ruce na volantu, protože v případné krizové situace, třeba kdyby praskla přední pneumatika, má řidič díky silnějšímu stisku větší šanci vozidlo srovnat. A jak bychom volant určitě držet neměli?
"Jednou z největších chyb je chytat volant při zatáčení takzvaně podhmatem - tedy hřbet ruky nasměrovat ke středu volantu a obvod chytit zespodu."
Stejně tak není ideální křížení rukou nebo-li ručkování v zatáčkách, i při změně směru je nutné mít volant pevně v ruce.