Nechte kamiónům víc místa
Pravidla mluví jasně - řidič musí za vozidlem jedoucím před ním dodržovat takovou vzdálenost, aby byl schopen bezpečně zastavit. Záleží tedy na rychlosti jedoucích vozidel, a tak není stanovena žádná přesná hodnota v metrech. Jen se doporučují dvě sekundy. Právě za tak dlouho bychom měli minout stejnou překážku jako auto před námi, abychom dodržovali bezpečný odstup. Stačí ale zmíněné dvě sekundy i pro bezpečné zastavení nákladního auta?
Teoreticky by to mohlo stačit u prázdného vozu, ale protože kamiony většinou jezdí naložené, pak by bezpečná vzdálenost mezi dvěma nákladními auty měla být větší.
"Uvažoval bych o třech i více sekundách vzhledem k tomu, že nákladní vozidlo má povolenou hmotnost 40 tun. A nejen technická prodleva brzd, ale také reakce řidiče je úměrná hmotnosti nákladního vozidla. Proto bych se přiklonil k větší vzdálenosti mezi nákladními auty. Samozřejmě jiná vzdálenost je mezi nákladním a osobním autem," zdůrazňuje Vladimír Myslík z Volvo Truck.
U osobního auta z hlediska dodržení bezpečné vzdálenosti je jedno, jestli jede za osobním či nákladním autem. I když jeden zásadní rozdíl tady přece jen je - řidič neví, co se děje před nákladním autem.
"Sice bychom měli během dvou sekund zareagovat na překážku, ale přes nákladní vozidlo před námi není vidět. Navíc známe možné vlivy jako například únava řidiče, hádka nebo horší psychická kondice, a proto by měla být vzdálenost delší než dvě sekundy."
Vraťme se ale ke dvěma nákladním autům a zkusme definovat metry. Díky toleranci omezovače se jejich rychlost na dálnici může vyšplhat až k 90 km/h, byť povolených mají 80. Kolikametrový rozestup by měli mít mezi sebou, spočítal Aleš Vémola z Ústavu soudního inženýrství.
"Když 90 kilometrovou rychlost převedeme na metry za sekundu, vychází to na 25 metrů."
Tedy tak akorát na jedno osobní auto, které se častokrát při předjíždění vklíní právě do této mezery. A to nemusí být zrovna bezpečné.
"Pokud si řidiči nákladních vozidel nechávají mezi sebou bezpečný odstup, má to nějaký důvod. Pokud do této mezery potom vjedeme s osobním autem, narušíme harmonii jízdy a řidič musí okamžitě zpozornět, protože pokud začnete před ním brzdit, zastavíte mnohem dřív. Bohužel si nikdo neuvědomuje to, že osobní auto dokáže okamžitě zrychlit, zatímco nákladní auto vzhledem k celkové hmotnosti nezvládne zrychlit stejně, musí podřadit o dva, o tři stupně a potom se opět rozjíždět."
Řidiči nákladních aut by měli dodržovat takovou vzdálenost, aby umožnili bezpečné předjetí osobním autům. To by mělo být kolem téměř 50 metrů, ale to v dnešním provozu není příliš reálné. Na druhou stranu jsou momenty, kdy jsou dva kamiony nalepeny téměř na sebe a pak ten zadní začne předjíždět.
"To je velmi nebezpečný manévr. Osobně se přikláním k tomu, že by to mělo být ve větší vzdálenosti. Ale oni se snaží, ačkoliv se to nezdá, být v levém pruhu co nejkratší dobu. Oba dva kamiony mají totiž nastaven stejně omezovač rychlosti a pokud řidiči nejsou trochu soudní a závodí mezi sebou, nastávají ty nepříjemné situace, kdy oba kamiony jedou souběžně vedle sebe. řekl bych, že 95 procent řidičů dodržují předpisy a snaží se chovat slušně, ale i mezi námi jsou tací, kteří na pravidla a předpisy nedbají a ty jsou potom nejvíc vidět," dodává Vladimír Myslík.
A pokud jste někdy takové akce svědkem, pak si to nenechte pro sebe a zavolejte na linku Česmadu 790 299 100. A jestliže uvedete přesný čas a místo, včetně jména firmy, jehož řidiči vás při cestě ohrozil nebo omezil, pak se to jeho zaměstnavatel určitě dozví.