Na silnicích nejméně mrtvých od roku 1990

12. červen 2009

Zatím velmi pozitivně se vyvíjí letošní nehodovost - statistická čísla jsou zatím nejlepší od roku 1990. Za prvních pět měsíců zahynulo na našich silnicích přesně 300 lidí, což je o 46 méně než za stejné období loňského roku. Možná jsme i díky drastičtějším záběrům na silnicích opatrnější. I když některé tragické nehody jsou na první pohled zcela nepochopitelné.

chodec na komunikaci mezi obcemi, nebyla to ani silnice třetí třídy, kterého přejel řidič auta, protože ho neviděl. V takovou chvíli se ptáme, proč tam vůbec ležel. Další nehoda, kdy v pravém pruhu jedoucí cyklista z ničeho nic, aniž by před ním byla nějaká křižovatka, přejel do levého pruhu, kde zrovna jel motorkář," přibližuje šéf naší dopravní policie Leoš Tržil některé z kolizí, které o druhém květnovém víkendu znamenaly smrt šestnácti lidí. A spojitost mezi nimi nebyla.

"Tam jsme i hledali, jestli nedošlo k hrubému porušení pravidel. Samozřejmě že při dopravní nehodě dojde ke spáchání nějakého přestupku, ale otázka je, zda tam byly opravdu hrubé přestupky. Bylo to opravdu shoda náhod a víkend byl pouhým výkyvem."

Bez toho víkendu by letošní statistická čísla byla ještě lepší, ale to je kdyby. Jako tradičně byl nejčastější příčinou nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nesprávné předjíždějí. Přičemž nebezpečnější skupinou jsou řidiči s maximálně dvouletou praxí.

"Můžeme říct, že v posledních letech zhruba každou pátou nehodu řidičů osobních automobilů zaviní právě řidiči s praxí do dvou let. Zhruba stejný podíl se týká následků těchto nehod. Podíváme-li se na mladé řidiče, ale jiné kategorie - řidiči motocyklů, situace je podstatně tragičtější. Řidiči motocyklů s praxí do dvou let zaviní zhruba jednu třetinu z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motocyklů a i následky odpovídají tomuto velmi vysokému podílu," upozorňuje policejní statistik Josef Tesařík.

A protože si většinou řidičák dělají mladí lidé, pak je zřejmé, že řidiči s malou praxí jsou i mladými řidiči. A to je podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové velmi nebezpečná kombinace.

"Hledají vlastně svoje místo ve společnosti, takže stále o něj bojují, a to i na silnici. Na druhou stranu jsou málo vyježdění, mají měně zkušeností nejen řidičských, ale také životních, a proto hůř odhadují chování ostatních účastníků. Jízdu si užívají více jako zábavu nebo sport a také je tam i problém menší zodpovědnosti."

Ale nehavarují jen mladí řidiči. Navíc nadcházející prázdninové období je už tradičně na silnicích rizikovější. Policisté to ale vědí a jsou na to patřičně připravení.

"Nedělám si iluze, že zůstaneme v trendech jarních měsíců, kdy je na silnících slabší provoz. Věřím tomu, že si řidiči situaci uvědomí. My budeme s ministerstvem dopravy a s BESIPem pořád pravidelné tiskové konference, budeme vyhodnocovat a zabývat se situacemi, na které by si řidiči měli dát pozor. Prakticky celé prázdniny by měla probíhat jakási informační kampaň o bezpečnosti silničního provozu. Ale v první řadě je důležité si uvědomit, že je to všechno v lidech - jak se k sobě navzájem chovají."

A jak ukazují dosavadní zkušenosti, nejúčinnější je skutečný, byť tragický, příběh ze života.

autor: evk
Spustit audio