Budou si auta po nehodě volat pomoc sama?
Kdo rychle dává, dvakrát dává - tak tohle přísloví dvojnásob platí při záchraně lidského života. Při dopravních nehodách hraje právě čas velkou roli. Bohužel nezřídka se stává, že auto havaruje tak nešťastně, že není ze silnici vidět, anebo se nehoda stane v noci, kdy je minimální provoz, a záchranáři se tak dostanou na místo až s několikahodinovým zpožděním. To by se v budoucnu už nemuselo stávat, jestliže by si automobily po nárazu dokázaly přivolat pomoc samy. A i když to na první pohled vypadá jako utopie, v praxi tomu brání spíše legislativa než technické možnosti.
"Vozidlo je vybaveno palubní jednotkou, která je napojena na bezpečnostní systém vozidla - airbag, čidlo převrácení vozu a podobně, a v případě nehody palubní jednotka automaticky naváže hlasovou komunikaci prostřednictvím tísňové linky 112 a současně datovým kanálem odešle takzvanou minimální sadu dat, ve které jsou obsaženy informace o vozidle a místě nehody," přibližuje v podstatě jednoduchý princip spojení vozidla s tísňovou linkou 112 plukovník Luděk Prudil z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
Hlavní výhodou chystaného celoevropského systému eCall je po nehodě téměř okamžité spojení se záchranáři bez nutnosti vytočení čísla a hlasového sdělení, o co jde.
"V řadě případů osoby nejsou schopny vytočit číslo, protože jsou buď těžce zraněni, nebo případně mrtví. Mobilní telefon navíc po nehodě nedokážou najít."
Ale je tady ještě jedna obrovská výhoda, systém eCall totiž narozdíl od člověka dokáže naprosto přesně lokalizovat místo nehody.
"I ten, kdo jede a spatří dopravní nehodu, v mnoha případech nedokáže přesně říct, kde se právě nachází. Tento systém odešle přesnou polohu místa nehody a informace o pohybu vozidla bezprostředně před nehodou, takže na dálnici nebo rychlostní komunikaci dokážeme určit i směr, ve kterém se nehoda stala."
Díky tomu, že by spojení se záchranáři v podstatě bez časové prodlevy obstaraly systémy vozidla, dalo by se v Evropě zachránit až 2500 lidských životů - ročně umírá na evropských silnicích na 40 000 lidí. Ovšem k tomu je potřeba souhlasu všech států Evropské unie, aby takto fungovaly všechny tísňové linky 112 a tady je zatím problém. Vždyť původně se předpokládalo, že by už letos mohla na silnicích jezdit auta, vybavená eCallem. Zatím na podobném principu nabízejí své služby některé soukromé firmy, například v rámci nepřetržitého monitoringu vozidla. A i když automobilky se už připravují na to, že jednou bude eCall bezpečnostní výbavou auta podobně jako ABS či ESP, pak zatím vyčkávají definitivy Evropské unie.
"V této chvíli se mluví o tom, že to bude povinná výbava nových vozidel. Ale výzkumy ukázaly, že řada lidí bude ochotna si tuto jednotku namontovat i do starších aut."
Česká republika patří k nejaktivnějším zemím při zavádění systému eCall, proti je ale například Francie a také evropské Úřady na ochranu osobních údajů, takže si zatím nikdo netroufne ani odhadnout, kdy by se tento životy zachraňující systém mohl začít využívat.