Osvědčil se bodový systém?
Dvacítka evropských států využívá bodový systém trestání řidičů. I když každá země to má trochu jinak - někde body přičítají, jinde odečítají - pak podstata je stejná. Po dosažení určité hranice, ztrácí řidič na určitou dobu oprávnění k řízení vozidla, přičemž existují i přestupky, za které je možné odebrat řidičák hned. Česká republika se zatím jako poslední připojila přesně před třemi lety, 1. července 2006, a tehdejší očekávání našich řidičů bylo skutečně velké.
"Je docela přísný, ale doufám, že zlepší bezpečnost silničního provozu, protože je to opravdu strašné."
"Myslím si, že až tak špatný nebude. Pokud dopadne na ty piráty, kteří jsou nejhorší, tak snad jo. Já bych v tom viděla určitou naději."
"Bude to dobré - bude méně mrtvých, lidé budou jezdit pomalu, žádné troubení. Až jednou zaplatí, budou si dávat větší pozor."
A první měsíc se na silnicích odehrávalo něco skutečně neuvěřitelného - lidé se tak báli bodů, že jezdili raději čtyřicet, než aby riskovali, že překročí padesátku. Logicky to nemohlo dlouho vydržet. Navíc se začaly objevovat hlasy, jak bodový systém přelstít výmluvami na osobu blízkou. Pak se ukázalo, že ani s tím trestáním to nebude tak žhavé a mnozí se přestali bát.
"Já se přiznám, že na sobě jsem ho nepocítil a na silnicích se lidé chovají stále hůř, takže spíš ne."
"Myslím si, že bodový systém vůbec neovlivnil chování řidičů na silnicích. To ovlivnilo tak ten první měsíc, kdy bylo vidět, že se radikálním způsobem něco změnilo. Teď už se ale jezdí stejně jako před tím, protože policie je na silnicích vidět relativně málo."
Tak to je hodně nekompromisní, ale pravdivé. Myšlenka bodového systému ale špatná není, vždyť pokles tragických nehod opravdu nastal. Zřejmě by to chtělo nějakou změnu.
"Možná přísnější postihy pro riskantní a hazardní řidiče."
"Myslím si, že určitě ano. Přijde mi tam mnoho záležitostí malicherných, u kterých bych postih zmírnil - například rozsvícená světla, na druhou stranu bych ale v některých případech přitvrdil - třeba alkohol."
Právě v tomto duchu se změny chystají. A navíc je tam jeden důležitý návrh - řidič by se měl o spáchání přestupku dozvědět co nejdříve. Navrhovaná pětidenní lhůta asi není technicky možná, ale nemělo by se stávat, že obsílka přijde až po několika měsících.
"Tohle bych viděla jako velice efektivní, protože mám pocit, že řada řidičů spáchá dopravní přestupek, ale vůbec o tom neví. Dozví se to až za nějakou dobu, ale to úplně ztrácí efekt okamžitého dopadu. Pokud by se to hříšník dozvěděl do pěti dnů, dával by si asi větší pozor."
"Mohlo by to přispět, ale otázkou je, zda je lhůta pěti dnů reálná. Podle mě si je člověk schopen pamatovat čtrnáct dnů až měsíc a to by se tolerovat dalo, protože běžná lhůta je právě 30 dnů. Po této době už je to složité, zvlášť když najedete tisíce kilometrů."
A to je pravda.
Bodový systém u nás platí přesně tři roky. To je už docela dlouhá doba, a tak asi nepřekvapí, že v podstatě každý desátý řidič na své kartě řidiče zaznamenal bod za nějaký přestupek. Ze začátku jich bylo nejvíce za nerozsvícená světla, teď jde především o překračování rychlostí.
Dvě třetiny z těch šesti set řidičů získaly dva body za mírné překročení rychlosti. Za tři roky se vybodovalo 19 000 řidičů, pouze tisícovka žen, přičemž nejčastěji nasbírali 12 bodů 22letí řidiči, za což je třeba dát velký vykřičník. Body si nejčastěji připisují řidiči ve věku 34 let, ale statistika nabízí jednu zajímavou a podstatnou věc.
"88 procent z lidí, kteří nasbírali nějaké body, se v následujícím roce nedopouští přestupku, které by byly bodově hodnoceny. Výchovný efekt bodového systému se tedy dostavuje," doplňuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Což potvrzují i dotazníky, které profesionální řidiči vyplňují během psychologického vyšetření. Bodový systém považuje za prospěšný až 90 procent těchto řidičů.
"Ale mnozí uvádějí, že je sice dobrý, ale nedomyšlený. Hovoří například o nízkém bodovém hodnocení za požití alkoholu a o zbytečném bodování za rozsvícená světla. Bodový systém tedy opodstatnění má a ukáznění řidiči se ho nebojí. Na zmíněný dotaz odpovídali záporně zejména řidiči s nehodami a přestupky."
Ale jak doplňuje dopravní psycholog Karel Havlík, bodový systém k zklidnění situace na našich silnicích sám o sobě nestačí.
"K prevenci bychom měli přiřadit především psychologické vyšetřování, které pomáhá vyřadit špatné řidiče. Dále změny v dopravním prostředí - zlepšit komunikace i práci policie, aby silniční kontroly byly častější."
S tím naprosto souhlasí i současný ministr dopravy Gustáv Slamečka, podle kterého je nutné také dobudovat infrastrukturu.Vylepšit se ale dá i bodový systém, i když je zjevné, že za tři roky, kdy funguje, se snížila nehodovost, respektive počet mrtvých na našich silnicích.
"On má samozřejmě své slabší a silnější stránky. Byl posuzovaný expertními skupinami. Jsou tu návrhy na jeho změnu, uvidíme, jak se to vyvine. Záviset bude na poslanecké sněmovně, zda některá z navrhovaných opatření přijme. Ale jsou tam určité věci, které ještě vyvolávají pochybnosti. Nám se nelíbí úprava ohledně osoby blízké, která v současné době prakticky neguje ústavní právo - odmítnutí výpovědi v případě osoby blízké."
Poslanecká sněmovna by se novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích, včetně změn bodového systému, měla zabývat na své srpnové schůzi.