Hazard na přejezdech končívá smrtí
Čeští řidiči zřejmě s oblibou riskují na železničních přejezdech, protože právě na nich se stává hodně dopravních nehod. Jen v loňském roce jich bylo 520 a životem za ně zaplatilo 27 lidí. Letos už je 17 mrtvých. Paradoxně víc nehod se stává na železničních přejezdech, které jsou chráněny světly anebo dokonce závorami. Možná i proto, že si říkáme: "Vždyť to ještě stihnu, než přijede vlak."
"Vyskytují se případy, kdy řidič vjíždí na železniční přejezd ve chvíli, kdy už se závory sklápějí. Byly zaznamenány také nehody, kdy řidič objel závory, které zabíraly jen polovinu vozovky. Bohužel po příjezdu vlaku došlo k nehodě,"smutně konstatuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
Tyto nehody bývají tragické především pro posádku auta. Řidiči se buď pořádně nerozhlédnou, nebo záměrně nerespektují výstražná znamení. Mnozí bohužel ani netuší, že zákon udává nejvyšší povolenou rychlost - na přejezdech, kde bliká přerušované bílé světlo, 50 kilometrů v hodině, na přejezdech označených pouze kříži dokonce 30 km/h. Zuzana Ambrožová z BESIP je přesvědčena, že dodržování pravidel na přejezdech je opravdu nutností.
"Může se stát, že bude na přejezdu nějaký technický problém. Jestliže dojde například k tomu, že světelná signalizace na přejezdu nefunguje, není možné ho lidově řečeno prosvištět vyšší rychlostí, než je povolena. Lepší je zpomalit a přesvědčit se, že se neblíží vlak a že přejezd mohu bezpečně překonat. Nejde přece jen o řidiče, ale také o spolujezdce a cestující ve vlaku."
Správa železniční a dopravní cesty přichází podle Radovana Kovaříka od prvního srpna s novinkou, která by v případě nenadálých technických problémů auta na železničním přejezdu měla odvrátit případný střet s vlakem. Všechny přejezdy jsou očíslovány, například P 5400, a když pak řidič v kritické situaci nahlásí toto číslo na linku 112 nebo 150, hasiči se postarají o ostatní.
"V informacích, které obdržel Integrovaný záchranný systém, je číslo přejezdu a dále dvě telefonní čísla. Jsou to kontakty na pracovníky Českých drah, kteří mají oprávnění a jsou schopni zastavit železniční provoz - jedno je na výpravčího, druhé na dispečera. Jestliže někdo zavolá na Integrovaný záchranný systém, pak operátor zavolá výpravčímu, aby zastavil provoz na daném přejezdu. Poté se teprve dávají do pohybu další věci."
Ideální by samozřejmě bylo, kdyby neexistovala křížení aut s vlaky, ale to je finančně nerealizovatelné. Stejně tak je nepravděpodobné, že by všechny přejezdy byly zabezpečeny světly i závorami. Záleží tedy hlavně na nás řidičích, jestli počet nehod a hlavně počet mrtvých na kolejích bude stoupat. Policisté nemohou být u všech přejezdů, i když občas tam vidět jsou.
"Akce už proběhla v Jihočeském a Západočeském kraji a budou následovat další. Od Správy železniční a dopravní cesty jsme obdrželi letáky, které budeme v rámci dopravně-bezpečnostních akcí rozdávat řidičům, kteří se dopustí protiprávního jednání. Na těchto letácích jsou znovu vysvětlena všechna pravidla ohledně silničního provozu na železničních přejezdech," říká ředitel dopravní policie.
A nejen to - naletácích jsou i fotky nehod aut a vlaků. Vlaky jsou většinou celé, zatímco z aut jsou často vidět jen kusy plechu a místo za volantem bývá zcela zdemolované.