Airbagy budou i pod motorem
Bezpečnost aut se stále zvyšuje. Jedním z důkazů budiž i zpřísnění metodiky organizace EuroNCAP, která uděluje autům pověstné hvězdičky. Když už měly modely všech významných výrobců maximální počet, bylo třeba laťku posunout zase o něco výš. Teď se ale nebudeme zabývat metodikou testů jako spíš trendy ve zvyšování bezpečnosti.
Řada z nás ještě pamatuje auta bez bezpečnostních pásů. Dnes už je na silnicích potkáte jen jako veterány - v běžném provozu už s autem vyrobeným před rokem 1967 jezdí málokdo. Jednoduché, dvoubodové pásy - přes břicho - postupem doby úplně vytlačily běžně známé pásy tříbodové, u nových aut dnes často s předepínači. Ty v případě nehody pasažéry přitáhnou k sedačce. Poslední "pásovou inovaci" představil Mercedes.
"Velkou novinkou jsou takzvané pásové airbagy - Belt-bags. Své uplatnění najdou především na zadních sedadlech, kam nemohou být instalovány klasické čelní airbagy. Jejich objem se pohybuje kolem čtyř litrů a elektronika je nafoukne bleskově po srážce. Systém spolupracuje s předepínači a obrovským nafukovacím tlakem," říká Rodolfo Schöeneburg, ředitel vývoje bezpečnostních systémů stuttgartské automobilky.
Stojí přitom u černobílého modelu eS, který je aktuální výkladní skříní nejen německého výrobce prémiových vozů, ale vlastně celého automobilového průmyslu.
"Převratnou věcí je také brzdící airbag. Aktivuje se mezi předními koly pod motorem, když ochranné systémy vozu vyhodnotí srážku jako nevyhnutelnou. Zvýší tření vozu a tím i zlepší brzdný účinek. Pomůže se stabilitou a zvýší ochranu vozu při čelním nárazu. Ověřili jsme, že při rychlosti 50 km/h pomohou tyto airbagy tak, jako byste měli k dispozici dalších 20 centimetrů deformačních zón," popisuje Rodolfo Schöeneburg.
Třetí převratnou novinkou jsou nafukovací deformační zóny ve dveřích.
"Pre-Safe structure je systém kovových zón, které speciální kompresory nafouknou před nehodou. Takto nafouknuté bariéry odolají zátěži až 100 kilogramů. Jejich výhodou je, že když nejsou potřeba, téměř nezabírají místo. To má pozitivní vliv nejen na design, ale i na aerodynamiku. Bohužel k zavedení do sériové výroby budeme ještě nějaký čas potřebovat. Po nafouknutí výztuhy nejdou vrátit do původního tvaru a použitelné kompresory jsou stále příliš drahé," vysvětluje doktor Schöeneburg.
Nejen Mercedes se věnuje bezpečnosti, i když objektivně vzato patří k jednoznačným lídrům v této oblasti. Japonský Lexus ho předbíhá, pokud jde například o monitoring mikrospánku. V sériové výrobě už má funkční zařízení, které pomocí kamer hlídá případné klížení víček.
Honda kontruje systémem, který aktivně pomáhá s řízením na dálnici a Opel se chlubí čtením dopravních značek. A to jsme ještě nezmínili noční vidění, radarovou detekci neukázněných chodců nebo všemožné aktivní tempomaty. Trend v tomto směru je jasný: využít technické a softwarové možnosti na maximum. Díky tomu se bude ze šoféra stále větší mírou stávat pasažér.
Související články:
Co může způsobit nepřipoutaný cestující na zadních sedadlech?
Budou si auta po nehodě volat pomoc sama?
Pokud máte ve voze boční airbagy v sedadlech, dejte si pozor při nákupu autopotahů.